کل کارا : 47007 امروز با کارا : 56
  • تاریخ : سه شنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 22 - July - 2025
  • ساعت :

    سرمایه‌دار‌هراسی در صنعت خودرو / هنوز از بخش خصوصی می‌ترسیم؟

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است. برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا […]

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است.

    برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا قدرت‌های مسلط صنعت خودروسازی بودند، چانگ رؤیای صنعتی‌سازی کره را در سر داشت. اما این رؤیا بدون سرمایه، تکنولوژی بومی و زیرساخت‌های لازم چگونه محقق شد؟

    کره جنوبی مسیر حمایت از بخش خصوصی را در پیش گرفت. دولت نه‌تنها تصدی‌گری نکرد، بلکه فضا را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشت و با سیاست‌گذاری‌های هدفمند، به رشد این صنعت کمک کرد. نتیجه این سیاست‌ها امروز در هیوندای و کیا دیده می‌شود، دو برندی که اکنون در میان پنج خودروساز برتر جهان قرار دارند.

    در مقابل، در ایران صنعت خودرو همیشه درگیر موانعی مانند انحصار، دخالت‌های دولتی و هراس از سرمایه‌داران بوده است. هر زمان که صحبت از واگذاری به بخش خصوصی شده، یا خطر انحصار مطرح شده یا با برچسب‌هایی مانند «سرمایه‌داران خطرناک» از مشارکت جدی این بخش جلوگیری شده است. اما نتیجه این سیاست‌ها چه بوده؟ خودروسازان دولتی‌ای که سال‌ها با بحران‌های مدیریتی، بدهی‌های سنگین و ناتوانی در رقابت بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    امروز که بخش خصوصی برای مدیریت یکی از خودروسازان بزرگ کشور اعلام آمادگی کرده، فرصت بزرگی برای تغییر رویکرد پیش روی ماست. تصمیم سخت است، ریسک بالاست، اما هر تأخیر، یک گام به عقب خواهد بود. کشورهای دیگر در حال ساخت آینده خود هستند، اما ما همچنان درگیر تردید و محافظه‌کاری هستیم.

    شاید زمان آن رسیده که از تجربه کره جنوبی درس بگیریم و به جای ترس از سرمایه‌داران، از فرصت‌های رشد استفاده کنیم. همان‌طور که چانگ جو-یونگ، بنیان‌گذار هیوندای، می‌گوید: «بدون جسارت، هیچ پیشرفتی ممکن نیست.»

     

    اخبار مشابه امروز:

    کم محلی خودرو به ارز
    30 - تیر - 1404

    کم محلی خودرو به ارز

    در ادامه گفت‌وگویی داریم با یکی از فعالان بازار خودرو درباره همین کم‌محلی بازار خودرو به ارز؛ بازاری که بعد از جنگ، قیمت‌های آن کمتر از دوران پیش از بحران شده‌اند. بعضی خودروها زیر قیمت کارخانه معامله می‌شوند، برخی خودروهای صفر کیلومتر در پارکینگ‌ها باد می‌کنند و وارداتی‌های جدید، حتی از برندهای معتبر، کیفیتی کمتر […]

    راننده اتوبوس مرگ کیست؟
    30 - تیر - 1404

    راننده اتوبوس مرگ کیست؟

    تازه‌ترین خبر، مربوط به تصادف ۲۸ تیرماه در جاده فیروزآباد است؛ سانحه‌ای که به جان باختن ۲۱ مسافر انجامید. اما واقعاً، راننده این اتوبوس‌های مرگ کیست؟  

    اسبی که از نفس افتاد
    29 - تیر - 1404

    اسبی که از نفس افتاد

    این مستند که سال گذشته اکران شد، به واسطه گفت و گو با برخی چهره‌های مرتبط با خودروسازی و سیاست‌گذاری و همچنین اساتید اقتصاد، به بررسی چالش‌های خودروسازی ایران و راهکارهای برون رفت از آنها پرداخته است. در بخش دیگری از برنامه این هفته، با رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در مورد آخرین وضع […]

    خودروسازی در سایه جنگ
    25 - تیر - 1404

    خودروسازی در سایه جنگ

    یکی از آسیب‌های صنعت خودروسازی در این ۱۲ روز، حمله اسرائیل به شرکت خودروسازی فرداموتورز در غرب ایران بود که بخش وسیعی از کارخانه را تخریب کرد. دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اکوایران، از خسارات جنگ ۱۲ روزه به خودروسازی و قطعه‌سازی می‌گوید، ضمن آنکه آخرین وضع تولید خودروسازان و قطعه‌سازان را […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا