کل کارا : 35588 امروز با کارا : 8
  • تاریخ : جمعه, ۱۶ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 - June - 2025
  • ساعت :

    سرمایه‌دار‌هراسی در صنعت خودرو / هنوز از بخش خصوصی می‌ترسیم؟

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است. برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا […]

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است.

    برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا قدرت‌های مسلط صنعت خودروسازی بودند، چانگ رؤیای صنعتی‌سازی کره را در سر داشت. اما این رؤیا بدون سرمایه، تکنولوژی بومی و زیرساخت‌های لازم چگونه محقق شد؟

    کره جنوبی مسیر حمایت از بخش خصوصی را در پیش گرفت. دولت نه‌تنها تصدی‌گری نکرد، بلکه فضا را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشت و با سیاست‌گذاری‌های هدفمند، به رشد این صنعت کمک کرد. نتیجه این سیاست‌ها امروز در هیوندای و کیا دیده می‌شود، دو برندی که اکنون در میان پنج خودروساز برتر جهان قرار دارند.

    در مقابل، در ایران صنعت خودرو همیشه درگیر موانعی مانند انحصار، دخالت‌های دولتی و هراس از سرمایه‌داران بوده است. هر زمان که صحبت از واگذاری به بخش خصوصی شده، یا خطر انحصار مطرح شده یا با برچسب‌هایی مانند «سرمایه‌داران خطرناک» از مشارکت جدی این بخش جلوگیری شده است. اما نتیجه این سیاست‌ها چه بوده؟ خودروسازان دولتی‌ای که سال‌ها با بحران‌های مدیریتی، بدهی‌های سنگین و ناتوانی در رقابت بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    امروز که بخش خصوصی برای مدیریت یکی از خودروسازان بزرگ کشور اعلام آمادگی کرده، فرصت بزرگی برای تغییر رویکرد پیش روی ماست. تصمیم سخت است، ریسک بالاست، اما هر تأخیر، یک گام به عقب خواهد بود. کشورهای دیگر در حال ساخت آینده خود هستند، اما ما همچنان درگیر تردید و محافظه‌کاری هستیم.

    شاید زمان آن رسیده که از تجربه کره جنوبی درس بگیریم و به جای ترس از سرمایه‌داران، از فرصت‌های رشد استفاده کنیم. همان‌طور که چانگ جو-یونگ، بنیان‌گذار هیوندای، می‌گوید: «بدون جسارت، هیچ پیشرفتی ممکن نیست.»

     

    اخبار مشابه امروز:

    اولتیماتوم ایران خودرو با بورس کالا
    15 - خرداد - 1404

    اولتیماتوم ایران خودرو با بورس کالا

    اما آیا این تحرک‌ها مسیر تازه‌ای می‌سازند، یا فقط ادویه‌ای‌ هستند بر همان غذای همیشگی بازار؟ در کارنمای این هفته مشاهده کنید.  

    تعرفه 20درصدی خودرو در کما
    14 - خرداد - 1404

    تعرفه 20درصدی خودرو در کما

    نعمت بخش گفته بود که دولت تصمیم گرفته تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰ به ۲۰ درصد کاهش دهد. با این حال، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با اکوایران می‌گوید، تعرفه ۲۰ درصدی واردات خودرو فعلا رسمیت ندارد و سیاست‌گذار دنبال بکارگیری تعرفه پلکانی است. خبر مرتبط قبض جدید برای […]

    وعده توخالی واردات خودروی کارکرده
    13 - خرداد - 1404

    وعده توخالی واردات خودروی کارکرده

    به گزارش اکوایران،‌ گفته می‌شود دولت به دو دلیل اصلی، یکی کمبود ارز و دیگری چالش خدمات پس از فروش، تمایلی به اجرا کردن قانون واردات خودرو کارکرده ندارد. اکوایران در گفت‌وگو با هادی ملکان، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، آخرین وضع واردات کارکرده‌ها را جویا شده است. وی معتقد است اجرای قانون واردات […]

    رویافروشی با خودرو قسطی
    13 - خرداد - 1404

    رویافروشی با خودرو قسطی

    یک جست و جوی ساده در اینترنت، کلی پرونده مربوط به کلاهبرداری در حوزه لیزینگ خودرو را ردیف می کند، پرونده‌هایی که برخی از آنها همچنان باز است. از جمله پر‌حاشیه ترین پرونده‌های مربوط به کلاهبرداری لیزینگ خودرو، پرونده مربوط به رضایت‌ خودرو با ۲۸ هزار شاکی و رامک خودرو با بیش از هفت هزار […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا