کل کارا : 45551 امروز با کارا : 52
  • تاریخ : جمعه, ۲۷ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 18 - July - 2025
  • ساعت :

    سرمایه‌دار‌هراسی در صنعت خودرو / هنوز از بخش خصوصی می‌ترسیم؟

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است. برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا […]

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است.

    برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا قدرت‌های مسلط صنعت خودروسازی بودند، چانگ رؤیای صنعتی‌سازی کره را در سر داشت. اما این رؤیا بدون سرمایه، تکنولوژی بومی و زیرساخت‌های لازم چگونه محقق شد؟

    کره جنوبی مسیر حمایت از بخش خصوصی را در پیش گرفت. دولت نه‌تنها تصدی‌گری نکرد، بلکه فضا را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشت و با سیاست‌گذاری‌های هدفمند، به رشد این صنعت کمک کرد. نتیجه این سیاست‌ها امروز در هیوندای و کیا دیده می‌شود، دو برندی که اکنون در میان پنج خودروساز برتر جهان قرار دارند.

    در مقابل، در ایران صنعت خودرو همیشه درگیر موانعی مانند انحصار، دخالت‌های دولتی و هراس از سرمایه‌داران بوده است. هر زمان که صحبت از واگذاری به بخش خصوصی شده، یا خطر انحصار مطرح شده یا با برچسب‌هایی مانند «سرمایه‌داران خطرناک» از مشارکت جدی این بخش جلوگیری شده است. اما نتیجه این سیاست‌ها چه بوده؟ خودروسازان دولتی‌ای که سال‌ها با بحران‌های مدیریتی، بدهی‌های سنگین و ناتوانی در رقابت بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    امروز که بخش خصوصی برای مدیریت یکی از خودروسازان بزرگ کشور اعلام آمادگی کرده، فرصت بزرگی برای تغییر رویکرد پیش روی ماست. تصمیم سخت است، ریسک بالاست، اما هر تأخیر، یک گام به عقب خواهد بود. کشورهای دیگر در حال ساخت آینده خود هستند، اما ما همچنان درگیر تردید و محافظه‌کاری هستیم.

    شاید زمان آن رسیده که از تجربه کره جنوبی درس بگیریم و به جای ترس از سرمایه‌داران، از فرصت‌های رشد استفاده کنیم. همان‌طور که چانگ جو-یونگ، بنیان‌گذار هیوندای، می‌گوید: «بدون جسارت، هیچ پیشرفتی ممکن نیست.»

     

    اخبار مشابه امروز:

    خودروسازی در سایه جنگ
    25 - تیر - 1404

    خودروسازی در سایه جنگ

    یکی از آسیب‌های صنعت خودروسازی در این ۱۲ روز، حمله اسرائیل به شرکت خودروسازی فرداموتورز در غرب ایران بود که بخش وسیعی از کارخانه را تخریب کرد. دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اکوایران، از خسارات جنگ ۱۲ روزه به خودروسازی و قطعه‌سازی می‌گوید، ضمن آنکه آخرین وضع تولید خودروسازان و قطعه‌سازان را […]

    خودرو، یاری که می‌کشد
    24 - تیر - 1404

    خودرو، یاری که می‌کشد

    وقتی جاده، آخرین تصویر زندگی می‌شود، فرقی نمی‌کند پشت فرمان چه نشسته‌ای: یک پورشه افسانه‌ای، جیپ ساده یا حتی سوپر‌اسپرتی با هزار اسب بخار. از ستاره‌های سینما گرفته تا اسطوره‌های پیست، از شاعرهای لطیف تا فوتبالیست‌های مردمی؛ همه، روزی دل به آهن داده‌اند، بی‌آن‌که بدانند آهن همیشه وفادار نمی‌ماند. مرز میان لذت و حادثه، تنها […]

    بهترین خودرو برقی بازار؟/ معرفی و بررسی اسمارت #3
    23 - تیر - 1404

    بهترین خودرو برقی بازار؟/ معرفی و بررسی اسمارت #3

    در قسمت چهارم از مجموعه «گاراژ»، به سراغ خودرویی رفته‌ایم که دقیقاً برای چنین سبک زندگی طراحی شده است: اسمارت #۳، حاصل همکاری مرسدس‌بنز و گروه خودروسازی جیلی. اما ماجرا تنها به معرفی یک محصول محدود نمی‌شود. در این قسمت، داستان برند اسمارت را مرور می‌کنیم؛ روایتی که از ساعت‌سازی خلاقانه‌ سواچ آغاز می‌شود و […]

    جنگ با خودروسازی چه کرد؟
    22 - تیر - 1404

    جنگ با خودروسازی چه کرد؟

    صنایع خودرو و قطعه کشور، طی روزهای گذشته از سال ۱۴۰۴ با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود نقدینگی ریالی و ارزی، حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و در نهایت، جنگ ایران و اسرائیل مواجه بوده اند و برخی از این مسائل همچنان پایدارند. اکوایران در گفت و گو با دبیر انجمن قطعه‌سازان، آخرین وضع […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا