کل کارا : 49123 امروز با کارا : 56
  • تاریخ : دوشنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 28 - July - 2025
  • ساعت :

    سرمایه‌دار‌هراسی در صنعت خودرو / هنوز از بخش خصوصی می‌ترسیم؟

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است. برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا […]

    عقب‌افتادگی اقتصاد و صنعت ایران دلایل مختلفی دارد، اما یکی از تفاوت‌های اساسی، نحوه مواجهه با بخش خصوصی و میزان میدان دادن به آن است.

    برای نمونه، هیوندای در کره جنوبی توسط چانگ جو-یونگ در شرایطی بنیان گذاشته شد که کشور درگیر ویرانی‌های جنگ و فقر بود. در سال ۱۹۶۷، زمانی که ژاپن و آمریکا قدرت‌های مسلط صنعت خودروسازی بودند، چانگ رؤیای صنعتی‌سازی کره را در سر داشت. اما این رؤیا بدون سرمایه، تکنولوژی بومی و زیرساخت‌های لازم چگونه محقق شد؟

    کره جنوبی مسیر حمایت از بخش خصوصی را در پیش گرفت. دولت نه‌تنها تصدی‌گری نکرد، بلکه فضا را برای سرمایه‌گذاری باز گذاشت و با سیاست‌گذاری‌های هدفمند، به رشد این صنعت کمک کرد. نتیجه این سیاست‌ها امروز در هیوندای و کیا دیده می‌شود، دو برندی که اکنون در میان پنج خودروساز برتر جهان قرار دارند.

    در مقابل، در ایران صنعت خودرو همیشه درگیر موانعی مانند انحصار، دخالت‌های دولتی و هراس از سرمایه‌داران بوده است. هر زمان که صحبت از واگذاری به بخش خصوصی شده، یا خطر انحصار مطرح شده یا با برچسب‌هایی مانند «سرمایه‌داران خطرناک» از مشارکت جدی این بخش جلوگیری شده است. اما نتیجه این سیاست‌ها چه بوده؟ خودروسازان دولتی‌ای که سال‌ها با بحران‌های مدیریتی، بدهی‌های سنگین و ناتوانی در رقابت بین‌المللی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    امروز که بخش خصوصی برای مدیریت یکی از خودروسازان بزرگ کشور اعلام آمادگی کرده، فرصت بزرگی برای تغییر رویکرد پیش روی ماست. تصمیم سخت است، ریسک بالاست، اما هر تأخیر، یک گام به عقب خواهد بود. کشورهای دیگر در حال ساخت آینده خود هستند، اما ما همچنان درگیر تردید و محافظه‌کاری هستیم.

    شاید زمان آن رسیده که از تجربه کره جنوبی درس بگیریم و به جای ترس از سرمایه‌داران، از فرصت‌های رشد استفاده کنیم. همان‌طور که چانگ جو-یونگ، بنیان‌گذار هیوندای، می‌گوید: «بدون جسارت، هیچ پیشرفتی ممکن نیست.»

     

    اخبار مشابه امروز:

    صنعت 600 همتی لنگ 20 همت
    4 - مرداد - 1404

    صنعت 600 همتی لنگ 20 همت

    به گفته آنها، اگر ۲۰ همت به قطعه‌سازی تزریق نشود، این صنعت اواسط شهریور ماه امسال با تعدیل نیروی ۴۰۰ هزار نفری مواجه می‌شود و عملا تعطیل خواهد شد. این هشدار چقدر جدی است؟ محمدرضا نجفی منش، فعال قطعه‌سازی کشور در گفت و گو با اکوایران به این پرسش پاسخ داده است. خبر مرتبط اسبی […]

    چرا ایران‌خودرو هیوندایی نشد؟
    3 - مرداد - 1404

    چرا ایران‌خودرو هیوندایی نشد؟

    این صنعت از چالش‌های کمی و کیفی زیادی رنج می‌برد، چالش‌هایی که به گفته یک مستندساز جوان، بخشی از آنها در نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و البته مسائلی مانند تحریم است. صدرا علی‌بک مهمان این هفته برنامه ویراژ و کارگردان مستند “اسب بی بخار” معتقد است اصلاح خودروسازی ایران وابسته به اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی کشور […]

    از تاکسی سواری پزشکیان تا ال-90 نوآ
    3 - مرداد - 1404

    از تاکسی سواری پزشکیان تا ال-90 نوآ

    در پیت استاپ این هفته، به خبرهایی مثل تاکسی‌سواری رئیس‌جمهور در سفر استانی به‌خاطر بنزین بی‌کیفیت، معرفی نسخه ایرانی ال-۹۰، آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم، و همچنین وابستگی صنعت قطعه‌سازی کشور به نیروی کار افغان پرداختیم. اگر شما هم خبر، ویدیو، فایل صوتی یا حتی پرسشی مبهم درباره دنیای خودرو دارید، با ما به اشتراک بگذارید […]

    خودرو تک‌نرخی شد!
    3 - مرداد - 1404

    خودرو تک‌نرخی شد!

    کارنما مطابق معمول روایتگر بازار خودرو در طول این هفته است.اما در بخش جدید «ماشین‌تراپی» کمی از بازار فاصله گرفتیم تا ببینیم آنسوی مرزها چه اتفاقات مهمی بر جهان خودرو در خال رخ دادن است. ماشین‌تراپی این هفته از میراث صحبت میکند. میراثی تنها سلاح خودروسازان سنتی در برابر لشگر چینی‌ها محسوب می‌شود.  

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا