مسافران آزادراه تهران–شمال بخوانند

تا پایان امسال ۱۷۹ کیلومتر آزادراه در قالب ۱۰ پروژه، از جمله باند برگشت قطعه دو آزادراه تهران–شمال، به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد که با هدف تکمیل شبکه آزادراهی کشور، ارتقای ایمنی، کاهش زمان سفر و رونق اقتصادی، تا پایان سال جاری ۱۷۹ کیلومتر آزادراه در ۱۰ پروژه افتتاح خواهد شد که باند برگشت قطعه دو آزادراه تهران–شمال نیز جزو این طرح‌هاست.

هوشنگ بازوند با تأکید بر اهمیت راهبردی شبکه آزادراه‌ها در توسعه ملی گفت: این شبکه نه‌تنها شریان حیاتی حمل‌ونقل و ارتباط میان استان‌ها و مراکز اقتصادی است، بلکه سرمایه‌ای ماندگار برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود. دولت چهاردهم توسعه آزادراه‌ها را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی زیرساختی در دستور کار قرار داده و در کنار بهبود کیفیت مسیرها، پوشش جغرافیایی این شبکه را نیز گسترش خواهد داد.

وی افزود: توسعه آزادراه‌ها به‌ طور مستقیم موجب کاهش تلفات جاده‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان سفر و افزایش بهره‌وری اقتصادی می‌شود. در سال جاری مجموعه‌ای از پروژه‌های مهم آزادراهی در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری می‌رسند که نقش مهمی در تکمیل راهگذرهای ارتباطی کشور دارند.

بازوند اظهار کرد: با تأمین هفت همت اعتبار مورد نیاز سهم دولت، تا پایان امسال در مجموع ۱۷۹ کیلومتر آزادراه به شبکه حمل‌ونقل افزوده خواهد شد.

بهره‌برداری از ۸ پروژه آزادراهی تا پایان سال در برنامه است

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژه‌های شامل افتتاح ۱۵.۵ کیلومتر باند برگشت منطقه ۲ آزادراه تهران–شمال، قطعه ۷ آزادراه اصفهان–شیراز به طول ۱۲ کیلومتر، آزادراه شمالی–کرج به طول ۱۸.۶ کیلومتر، قطعه ۲ آزادراه گرمسار–سمنان به طول ۳۶ کیلومتر، آزادراه کنارگذر شرقی کرمانشاه به طول ۳۵ کیلومتر، آزادراه تبریز–مرند به طول ۹ کیلومتر، آزادراه مراغه–هشترود به طول ۶ کیلومتر، آزادراه شرق اصفهان به طول ۱۲ کیلومتر، آزادراه کنارگذر ماهشهر به طول ۲۳ کیلومتر و آزادراه کنارگذر شمالی اراک به طول ۱۲ کیلومتر تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

وی یادآور شد: از آغاز دولت چهاردهم تاکنون، سه پروژه آزادراهی مهم به طول ۷۷ کیلومتر شامل بخش‌هایی از آزادراه مراغه–هشترود، آزادراه شمالی کرج و آزادراه تبریز–مرند افتتاح شده است که نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای توسعه سریع و پایدار زیرساخت‌های حیاتی کشور است.

بازوند همچنین از آماده شدن چهار طرح مشارکت آزادراهی برای اخذ مصوبه هیات وزیران و عقد قرارداد خبر داد و گفت: ۵۹ کیلومتر از آزادراه تبریز–ارومیه، ۱۲ کیلومتر آزادراه پردیس–هراز، ۶۴ کیلومتر آزادراه ساوه–سلفچگان و ۵۵ کیلومتر آزادراه اراک–راهجرد با ارزشی معادل ۴۳ همت، در دولت چهاردهم فرصت‌های تازه‌ای برای توسعه اقتصادی، گردشگری، سرمایه‌گذاری و اشتغال ایجاد می‌کنند.

وی تأکید کرد: توسعه شبکه آزادراهی بدون مشارکت بخش خصوصی و استفاده بهینه از منابع مالی امکان‌پذیر نیست و امروز با بهره‌گیری از روش‌های نوین تأمین مالی و همکاری نزدیک دولت و سرمایه‌گذاران، این روند مطلوب پیش می‌رود.

به گفته بازوند، تکمیل شبکه آزادراهی ایران بخشی از راهبرد کلان توسعه حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی است و این طرح‌ها نه‌تنها پروژه‌های عمرانی، بلکه سرمایه‌گذاری‌های ملی محسوب می‌شوند. هر کیلومتر آزادراه جدید، گامی بلند در مسیر پیشرفت، ایجاد فرصت‌های اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران در شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی است.

کیفیت نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه‌ها با کمک بخش خصوصی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با همکاری دولت، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی، روند توسعه آزادراه‌ها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود و هدف این است که علاوه بر افزایش طول آزادراه‌ها، کیفیت نگهداری و بهره‌برداری از آن‌ها نیز ارتقا یابد.

او در پایان با تأکید بر لزوم ایجاد بسترهای مطمئن برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آزادراهی افزود: مشارکت پایدار بخش خصوصی زمانی محقق می‌شود که دستگاه‌های دولتی در فرآیند اخذ عوارض الکترونیک و بازگشت به‌ موقع سرمایه همکاری کامل داشته باشند. این هماهنگی، علاوه بر تسریع در تکمیل پروژه‌ها، اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده و گسترش شبکه آزادراهی را با سرعت و کیفیت بیشتر امکان‌پذیر می‌سازد.