نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
شرکت ایرباس با کسب مجوز برای تغییرات در بخش آوانیکس هواپیماهای خانواده A۳۲۰، در حال توسعه و گسترش فناوری «تاکسیبات» است؛ یک یدککش هیبرید الکتریکی که به کمک آن هواپیما بدون نیاز به روشن شدن موتور، روی باند حرکت میکند و به این ترتیب مصرف سوخت و انتشار آلایندهها به شدت کاهش مییابد.
نگار علی– این فناوری که طی سه سال اخیر در حال توسعه بوده، تاکنون به صورت آزمایشی برای هواپیماهای تکراهرو (single-aisle) خانواده A۳۲۰ در دسترس قرار گرفته و ایرباس در نظر دارد در آینده نزدیک آن را برای هواپیماهای پهنپیکر نیز به کار گیرد.
«تاکسیبات» با اتصال به چرخ جلوی هواپیما و استفاده از فرمان و ترمزهای کابین خلبان، امکان هدایت دقیق هواپیما در زمین را فراهم میکند. البته برای اتصال و جدا کردن این یدککش به هواپیما، یک اپراتور انسانی نیاز است، اما پس از آن، کنترل کامل هدایت در دست خلبان خواهد بود.
این فناوری بخشی از پروژه گستردهتر اروپایی «هیرون» (HERON) است که با بودجه ۴۰ میلیون یورویی و حمایت برنامه SESAR اتحادیه اروپا دنبال میشود و هدف آن کاهش ردپای کربنی صنعت هواپیمایی از طریق بهینهسازی عملیات زمینی و مدیریت ترافیک هوایی است.
آزمایشهای «تاکسیبات» تاکنون در فرودگاههای پاریس شارل دوگل و بروکسل انجام شده و شرکت هواپیمایی ایزیجت نیز قصد دارد امسال در فرودگاه آمستردام این فناوری را بهصورت عملیاتی آزمایش کند. فرودگاه آمستردام به دلیل فاصله زیاد بین باندها و ترمینالها، گزینه مناسبی برای بهرهبرداری از این سیستم محسوب میشود.
مطالعات اولیه نشان میدهد استفاده گسترده از «تاکسیبات» میتواند مصرف سوخت در حرکتهای زمینی هواپیما را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و در مسیرهای طولانیتر این رقم به ۸۵ درصد برسد.
در کنار این پروژه، شرکتهای مختلفی از جمله اسرائیل ایرواسپیس اینداستریز (IAI) و TLD فرانسه در توسعه این فناوری مشارکت دارند و ایرباس امیدوار است با ادامه موفقیتها، استفاده از «تاکسیبات» به استانداردی برای عملیات زمینی هواپیماها در فرودگاهها تبدیل شود.
کارشناسان معتقدند فناوریهایی مانند «تاکسیبات» گامی مهم در جهت کاهش آلایندگیهای صنعت هوانوردی و کمک به تحقق اهداف زیستمحیطی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.
منبع: flightglobal
۲۲۷۲۲۷
گلکسی S20 اولترا و گلکسی S21 اولترا گوشههای گردی داشتند و سامسونگ تصمیم گرفت تا این طراحی در در گلکسی S22 اولترا تغییر بدهد و در نهایت به گوشههای تیز روی آورد؛ روندی که تا گلکسی S24 اولترا ادامه یافت و دوباره با گلکسی S25 اولترا تغییر کرد.
ساخت سریع خانه با استفاده از چاپگر سهبعدی پدیده جدیدی نیست. اما برای اولینبار از این روش برای ساخت خانهای دوطبقه استفاده شده است.
از سال ۲۰۲۰ دایرهای مشکیرنگ کنار دوربین پشتی برخی از مدلهای آیفون دیده میشود. آن دایره چیست و چه کاربردی دارد؟
سری پیکسل ۱۰ معرفی شده است و یکی از ویژگیهایی که از زمان رونمایی آن خبرساز شده، زوم Pro Res جدید با قدرت هوش مصنوعی است.
Δ