نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
اگر تا به حال با هواپیما سفر کرده باشید، احتمالاً متوجه شدهاید که پنجرههای هواپیما بهطور قابلتوجهی کوچکتر از پنجرههای اتوبوس هستند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش روزیاتو، این تفاوت در اندازه پنجرهها به عوامل متعددی برمیگردد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
یکی از دلایل اصلی کوچک بودن پنجرههای هواپیما، افزایش استحکام بدنه است. بدنه هواپیما در ارتفاعات بالا تحت فشار شدیدی قرار میگیرد و کوچک بودن پنجرهها به حفظ یکپارچگی ساختاری کمک میکند. هر چه فاصله بین پنجرهها بیشتر باشد، بدنه قویتر میماند. تجربههای تلخ در دهه ۱۹۵۰ نشان داد که پنجرههای بزرگ میتوانند باعث ضعف ساختاری شوند. در مواردی مانند فاجعههای هواپیمای د هویلند کامت (De Havilland Comet)، فشار زیاد موجب خستگی فلز و شکست در نقاط بین پنجرهها شد که در نهایت به حوادثی فاجعهبار انجامید.
کوچک بودن پنجرهها همچنین به کاهش خطرات در صورت بروز حادثه کمک میکند. اگر پنجرهای در ارتفاع بالا بشکند، فشار کابین بهسرعت کاهش مییابد. در چنین شرایطی، هر چه پنجره کوچکتر باشد، خروج هوا از کابین کندتر خواهد بود و خدمه زمان بیشتری برای کاهش ارتفاع هواپیما به سطح قابل تنفس خواهند داشت.
یکی از دلایل اصلی کوچکتر بودن پنجرههای هواپیما نسبت به اتوبوس، تفاوت در شرایط فشاری است. هنگامی که هواپیما به ارتفاعات بالا صعود میکند، فشار هوای بیرون بهشدت کاهش مییابد، در حالی که فشار داخل کابین برای راحتی مسافران تقریباً ثابت و مشابه فشار سطح دریا نگه داشته میشود.
این اختلاف فشار بین داخل و خارج هواپیما میتواند به ساختار بدنه و بهویژه پنجرهها فشار زیادی وارد کند. برای کاهش این فشار، اندازه پنجرهها را کوچکتر میسازند تا سطح کمتری در معرض اختلاف فشار قرار گیرد و ایمنی هواپیما تضمین شود.
علاوه بر اندازه، شکل پنجرههای هواپیما نیز نقش مهمی در ایمنی دارد. در دهه ۱۹۵۰، چندین حادثه هوایی بهدلیل وجود پنجرههای مربعی شکل رخ داد. گوشههای تیز این پنجرهها نقاط تمرکز تنش بودند که تحت فشارهای پروازی منجر به ترک و شکستگی میشدند.
پس از تحقیقات، مهندسان به این نتیجه رسیدند که استفاده از پنجرههای گرد یا با گوشههای منحنی میتواند تنشهای مکانیکی را بهطور یکنواختتری توزیع کند و خطر شکستگی را کاهش دهد. بههمین دلیل، امروزه پنجرههای هواپیما بهشکل گرد یا بیضی طراحی میشوند تا ایمنی بیشتری فراهم کنند.
اتوبوسها در سطح زمین و تحت شرایط فشاری ثابت حرکت میکنند. این وسایل نقلیه نیازی به مقابله با اختلاف فشارهای شدید ندارند، بنابراین میتوانند پنجرههای بزرگتری داشته باشند که دید بهتری برای مسافران فراهم میکند.
همچنین، ساختار بدنه اتوبوسها بهگونهای است که میتواند وزن و ابعاد بزرگتر پنجرهها را تحمل کند، بدون اینکه به ایمنی یا عملکرد وسیله نقلیه آسیبی وارد شود.
ساخت پنجرههای بزرگتر برای هواپیما نهتنها از نظر فنی چالشبرانگیز است، بلکه هزینههای ساخت و نگهداری را نیز افزایش میدهد. پنجرههای هواپیما از چندین لایه شیشه و مواد مقاوم در برابر فشار ساخته میشوند که با افزایش اندازه، وزن و هزینه آنها نیز افزایش مییابد. بنابراین، طراحی پنجرههای کوچکتر و با شکل مناسب، تعادلی بین ایمنی، کارایی و هزینه ایجاد میکند.
در نهایت، کوچکتر بودن ابعاد پنجرههای هواپیما نسبت به پنجرههای اتوبوس نتیجه ترکیبی از عوامل فنی، ایمنی و اقتصادی است. اختلاف فشار بین داخل و خارج کابین، نیاز به توزیع یکنواخت تنشها، ملاحظات طراحی و هزینههای مرتبط، همگی در تعیین اندازه و شکل پنجرههای هواپیما نقش دارند. این طراحیها با هدف حفظ ایمنی مسافران و کارایی هواپیما انجام میشوند، در حالی که در اتوبوسها، با توجه به شرایط عملیاتی متفاوت، امکان استفاده از پنجرههای بزرگتر فراهم است.
۲۲۷۲۲۷
تنها دو ساعت از خبر بازداشت قاتل الهه حسیننژاد گذشته بود که بابک زنجانی با اشاره به این موضوع در توییتی خبر از راهاندازی یک تاکسی جدید داد.
موضوعات مرتبط با ناترازی انرژی خودش را در حوزه ارتباطات نشان میدهد. قطعی برق تأثیر مستقیمی بر کیفیت خدمات ارتباطی دارد. عواملی مثل بیکیفیت بودن باتریها، آسیب به تجهیزات ذخیره انرژی به دلیل قطع و وصل مکرر برق، سرقت باتریها در برخی نقاط کشور و عدم توجیه اقتصادی برای اپراتورها جهت بهروزرسانی باتریها، باعث میشود سایتهای ارتباطی در زمان قطعی برق، از کار بیفتند که این موضوع نارضایتی و گلایه جدیدی برای کاربران ایجاد کرده است.
ارسال پیامک با استفاده از هر اپراتور تلفن همراه که دارای سیمکارتهای دائمی و اعتباری هستند، هزینههای متفاوتی دارد و از حداقل ۸۸ ریال تا حداکثر ۳۰۴ ریال را شامل میشود.
گزارش جدید Speedtest Global Index از سرعت اینترنت کشورها در سال ۲۰۲۵ منتشر شد؛ جایی که کشورهای کوچک و پیشرفته اروپایی در صدر ایستادهاند و ایران، با سرعتی چندین برابر پایینتر، در کنار کندترینهای جهان قرار گرفته است؛ این گزارش، تصویری نگرانکننده از شکاف دیجیتال و توسعهنیافتگی زیرساختی در ایران ارائه میدهد.
Δ