قطعی‌های طولانی اینترنت در سال گذشته رکورد شکست

اختلال مکرر اینترنت در طول سال ۲۰۲۵ که به مشکلات اتصال در پلتفرم‌های مختلف منجر شد و دسترسی میلیون‌ها کاربر را مختل کرد، شکنندگی وابستگی دیجیتال را برجسته کرد.

به گزارش خبرآنلاین، اختلالات امسال به‌ویژه پلتفرم‌های ویدئوی درخواستی، بازی‌های ویدیویی و پلتفرم‌های ارتباطی را تحت تاثیر قرار داد و شکنندگی و همچنین ضرورت خدمات دیجیتال در زندگی روزمره را آشکار کرد.

بسیاری از پلتفرم‌ها به همان تعداد اندک ارائه‌دهندگان ابری و سیستم‌های اصلی متکی هستند، به همین دلیل است که زیرساخت‌های متمرکز، نقش کلیدی در قطعی‌های امسال اینترنت ایفا کردند و به اختلالات پی‌ در پی و همزمان در بسیاری از سرویس‌ها منجر شدند.

به نقل از ایسنا، طبق داده‌های شرکت اندازه‌گیری سرعت و کیفیت اینترنت «اوکلا» (Ookla) و وب‌سایت رصد قطعی «داون دتکتور»، در جریان اختلال خدمات شرکت خدمات وب آمازون (AWS) در اکتبر که طولانی‌ترین قطعی اینترنت سال ۲۰۲۵ را رقم زد، دسترسی حدود ۱۷ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان به سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها مختل شد. قطعی خدمات آمازون، دسترسی به پلتفرم‌هایی مانند اسنپ‌چت، نتفلیکس و چندین وب‌سایت تجارت الکترونیک را برای مدت طولانی غیرممکن کرد.

دومین قطعی بزرگ سال در فوریه اتفاق افتاد و در جریان آن، سیستم‌های داخلی سونی دسترسی ۳.۹ میلیون کاربر به شبکه پلی‌استیشن – زیرساخت اتصال آنلاین برای پلی‌استیشن – را برای بیش از ۲۴ ساعت محدود کردند.

همچنین، حداقل ۳.۳ میلیون کاربر در نوامبر به دلیل مشکلات مربوط به کلودفلر، مشکلات قطعی اینترنت را گزارش کردند. سومین قطعی بزرگ سال حدود پنج ساعت به طول انجامید و ناشی از مشکلی در زیرساخت ابری اصلی کلودفلر بود.

علاوه بر این، حدود سه میلیون کاربر در اکتبر از قطعی یوتیوب خبر دادند، در حالی که حداقل ۲ میلیون کاربر از قطعی شبکه اجتماعی آمریکایی «ایکس» شکایت کردند.

 در سال ۲۰۲۵، حدود ۱.۴ میلیون کاربر از عدم دسترسی به گوگل کلود و کلودفلر، حدود ۱.۱ میلیون کاربر از قطعی اسپاتیفای، ۸۹۰ هزار کاربر از اختلال در دسترسی به واتس‌اپ، ۸۷۷ هزار نفر از عدم دسترسی به ودافون انگلیس و در ماه مه، حدود ۸۴۱ هزار نفر از قطعی «ایکس» شکایت کردند.

۵۸۵۸