بورس کالا، تنها راه گریز خودرو از قیمت‌گذاری دستوری

به گزراش اقتصادآنلاین و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، عادل پیرمحمدی افزود: صنعت خودرو با شرایط فعلی دیگر نمی‌تواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام می‌کنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق می‌دهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را به موقع […]

به گزراش اقتصادآنلاین و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، عادل پیرمحمدی افزود: صنعت خودرو با شرایط فعلی دیگر نمی‌تواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم، اما اعلام می‌کنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق می‌دهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را به موقع تحویل خریداران دهیم.

او گفت: باوجود چندماه تلاش شبانه‌روزی تیم مدیریتی جدید، کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی سیستم و سازمان، ایران‌خودرو هم‌چنان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده است و از آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت اعمال شد تاکنون با افزایش هزینه‌های تولید، رشد دوبرابری هزینه‌های گمرکی، افزایش حدود ۴۰ درصدی دستمزد و رشد نزدیک به دوبرابری قیمت نهاده‌های تولید و جهش سایر هزینه‌ها، زیان انباشته بیش‌تری تجربه کرده‌ایم. طبق برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان به زیان شرکت اضافه شده است.

پیرمحمدی با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماه‌های اخیر اعلام کرد: هم‌زمان با رشد نرخ ارز، قیمت نهاده‌های تولید نیز به‌صورت چشم‌گیر افزایش یافته است.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: در حالی که هزینه تمام‌شده تولید به‌طور مداوم در حال افزایش است، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، باوجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمت‌ها تعلل می‌کند.

او گفت: سه ماه است که سازمان حمایت ما را معطل کرده، در حالی که هر هفته حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم و این یعنی هر هفته زیان بیش‌تری به شرکت تحمیل می‌شود.

پیرمحمدی هم‌چنین از توقف سرمایه‌گذاری در ایران‌خودرو در ۲ دهه گذشته گلایه کرد و افزود: ۲۰ سال است سرمایه‌گذاری واقعی در تولید انجام نداده‌ایم و این ضربه بزرگی به صنعت خودرو و رضایت مشتریان وارد کرده است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به تصمیم اخیر هیات‌مدیره این شرکت گفت: تصمیم گرفته‌ایم از ظرفیت قانونی بورس کالا برای معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمت استفاده کنیم.

او در عین حال افزود:، اما می‌دانیم که این اقدام مخالفانی دارد. در حال حاضر، ابتدای زنجیره تولید خودرو به طور کاملا شفاف در بورس معامله می‌شود، اما انتهای آن یعنی خودرو، همچنان به‌صورت دستوری کنترل می‌شود. این روند باید اصلاح شود.

او تاکید کرد: اگر روند فعلی ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایران‌خودرو در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت.

پیرمحمدی در پایان گفت: به صراحت می‌گویم، قیمت کف بازار خودرو را مطلقا قبول نداریم و با عرضه منظم در بورس کالا، قیمت خودرو برای مصرف کننده کاهش خواهد یافت.