نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اقتصاد آنلاین، به بهانه بحث داغ ورود مجدد خودروسازان به بورس کالا و شناسایی درآمد عملیاتی از اخذ کارمزد عرضه محصولات در بورس، بار دیگر به سراغ تحلیل اجمالی بورس کالا میرویم و ضمن معرفی شرکت و بررسی اخبار موثر نمودار سهم را ارزیابی میکنیم. معرفی کالا بورس کالای ایران با بیش از […]
به گزارش اقتصاد آنلاین، به بهانه بحث داغ ورود مجدد خودروسازان به بورس کالا و شناسایی درآمد عملیاتی از اخذ کارمزد عرضه محصولات در بورس، بار دیگر به سراغ تحلیل اجمالی بورس کالا میرویم و ضمن معرفی شرکت و بررسی اخبار موثر نمودار سهم را ارزیابی میکنیم.
معرفی کالا
بورس کالای ایران با بیش از ۱۶ سال سابقه، بستری مناسب برای معاملات انواع محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی و محصولات کشاورزی در قالب انواع قرارداد نظیر نقد، سلف، نسیه و… است. بورس کالای ایران توانسته است علاوه بر توسعه معاملات کالاها با استفاده از قراردادهای نقد، نسيه و سلف در بازار فيزیکی، روشهای معاملاتی دیگر را نيز به بازار معرفی کند. درآمد حاصل از کارمزد معاملات مهمترین محل درآمد شرکت است.
شرکت بورس کالای ایران سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد بازاری متشکل و سازمانیافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا با ادغام دو سازمان پا به عرصه بازار گذاشت. پیش از آن این شرکت تحت عنوان دو سازمان مجزا با عنوانهای سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران (تاسیس در سال ۱۳۸۲) و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی (تاسیس در سال ۱۳۸۶) فعالیت داشت. شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۰ در بازار پایهی شرکت فرابورس پذیرفته شد.
تنظیم بازار خودرو از طریق بورس کالا، طی سالهای گذشته بارها مورد اشاره قرار گرفته است؛ این موضوع سال ۱۴۰۰ برای اولین بار مطرح و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، خودروهای داخلی و مونتاژی به بورس کالا راه پیدا کردند. در عمر ۱۰ ماههای که خودرو به بورس کالا راه یافت، بازار خودرو و فعالان اقتصادی واکنشهای متفاوتی از خود بروز دادند، عدهای مخالف و عدهای موافق!
با این حال بار دیگر با شروع به کار دولت چهاردهم و رئیس جدید سازمان بورس، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مجدد مطرح شد. حجتاله صیدی، رییس سازمان بورس ده روز قبل در جمع خبرنگاران گفت: عرضه مجدد خودرو بورس در دست پیگیری است و تلاش میکنیم که انشالله خودرو وارد بورس کالا شود. وی افزود: با شورای رقابت وارد مذاکره میشویم تا قانع شوند اساسا بورس به معنای رقابت است و شورای رقابت نمیتواند با مفهوم رقابت مخالف باشد!
عبدالناصر همتی در رابطه با موضوع عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیازمند هماهنگی بین وزارت صمت، بورس و شورای رقابت است و اگر نهایی شود ما در وزارت اقتصاد موافق این اقدام هستیم. با این حال هفته گذشته سیدمحمد اتابک، وزیر صمت گفت: عرضه خودرو در بورس کالا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست؛ خودرو باید در شرایط رقابتی واقعی عرضه شود و نیازی به استفاده از بورس برای فروش خودرو نیست
در تحلیل قبلی به ریزش موقت سهم برای تکمیل الگو اشاره داشتیم
در ادامه آپدیت نمودار سهم به صورت زیر خواهد بود
اگر از سال ۹۹ شاهد شکلگیری یک الگوی مثلث بلندمدت و چندین ساله در سهم باشیم، فعلا لگهای میان مدتی و سالانه AB و C برای سهم شکل گرفته و در شروع لگ D هستیم.
انتظار میرود با نوسانات منفی موقت در یک روند صعودی باشیم. لذا انتظار میرود سهم با رعایت حد ضرر ۵۵۰ تومان با دید سهامداری به تارگتهای میانی ۷۴۰ و بلند مدتتر ۸۳۰-۹۳۰ تومان نزدیک شود. توجه شود که تارگت مهم ۱۱۵۰ تومان سقف تاریخی اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران، امروز سه شنبه (۳۱ تیر ۱۴۰۴)، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به ۶ میلیون۶۷۸ هزار و ۹۸ تومان رسید. شاخص کل بازار بورس نیز با ۱۴۶۲۵ واحد افزایش در ارتفاع ۲.۸۳۸.۹۰۲ و شاخص هم […]
اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: بررسی دادههای تولیدی صنعت خودرو طی یک سال گذشته نشان میدهد خردادماه ۱۴۰۴ به یکی از کمسابقهترین دورههای افت تولید در سالهای اخیر تبدیل شده است. میزان تولید خودرو در خردادماه امسال تنها ۵۸٬۷۹۳ دستگاه بوده است؛ رقمی که نهتنها ۴۰ درصد کمتر از اردیبهشت بوده بلکه ۴۵ درصد پایینتر از خردادماه […]
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سید جواد جهرمی روز سه شنبه در مجمع عمومی سالانه بورس کالای ایران رشد قابل توجه سهم بازار مالی و مشتقه از ارزش کل معاملات بورس کالا را مهمترین دستاورد سال ۱۴۰۳ دانست و گفت: افزایش سهم بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، نشانه روشنی از قرار […]
تعداد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه ایران، در پایان فصل بهار ۱۴۰۴ به ۱۲۳۵ نهاد رسید.
Δ