نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
اقتصادآنلاین – فرزاد حسنزاده؛ این روزها که بازار سرمایه روندی صعودی را طی میکند، انتظارات زیادی از سوی مردم ایجاد شده که وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت صمت شرایطی را فراهم کنند که خودرو در بورس کالا عرضه شود. این اقدام علاوه بر بهبود وضعیت صنعت خودرو و خروج این صنعت […]
اقتصادآنلاین – فرزاد حسنزاده؛ این روزها که بازار سرمایه روندی صعودی را طی میکند، انتظارات زیادی از سوی مردم ایجاد شده که وزارت اقتصاد، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت صمت شرایطی را فراهم کنند که خودرو در بورس کالا عرضه شود. این اقدام علاوه بر بهبود وضعیت صنعت خودرو و خروج این صنعت از زیان، میتواند بستر رشد ادامهدار بازار سرمایه را فراهم کند. در این گزارش اقداماتی که میتواند شرایط صنعت و سهام خودروسازی را بهتر کند و موجب رشد بازار سرمایه شود را بررسی خواهیم کرد.
شایعاتی شنیده میشود مبنی بر رضایت وزیر صمت از افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودروها که این به معنی این است که بعد از گذشت ۱۸ ماه آز آخرین قیمتگذاری رسمی خودرو در فروردین سال ۱۴۰۲ حالا ما بعد از ماها شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.پیشازاین خودروسازان در نامهای به محمدرضا عارف معاون رئیسجمهور بیان کردند که اگر ۸۰ درصد افزایش قیمت خودرو نیز صورت گیرد، قیمت فروش، تازه با قیمت تمام شده برابر میشود. عارف نیز همین مسئله را به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داد. حال اخباری به گوش میرسد که قرار است بالاخره رکود قیمتی ۱۸ ماهه به پایان برسد. ولی مسئلهای که لازم به بیان است این است که رشد قیمتی ۳۰ درصدی نیز بار کوچکی از شانه خودروسازان برمیدارد و مشکلات همچنان پابرجاست.
رضایت وزیر صمت به عرضه خودرو در بورس کالا
وزیر صمت که قبلاً مخالفت خود را از عرضه خودرو در بورس کالا را بیان کرده بود، احتمالاً به دلیل حمایت وزیر اقتصاد و برخی از نمایندگان مجلس از سیاست عرضه خودرو در بورس کالا و همچنین افزایش ۳۰ درصدی میانگین قیمت خودروها او هم به عرضه خودرو در بورس کالا رضایت دهد. در حال حاضر چیزی که در بازار مشاهده میشود، یعنی قیمتگذاری دستوری که سبب رکود بازار شده که سودی نه برای مصرفکننده داشته و نه برای تولیدکننده و تنها موجب یک شکاف قیمتی شدید میان بازار و کارخانه شده است. باعرضه خودرو در بورس کالا، چون قیمتها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشوند و دیگر خبری از قیمتگذاری دستوری نیست میتوان امیدوار بود به اینکه بازار خودرو به رونق بیفتد. اگر قیمت خودروها با هزینه بالاتر از هزینه تولید تعیین شوند، حاشیه سود خودروسازان بهبود مییابد. در نتیجه این تحول میتواند تأثیر مثبتی بر روند رشد سهام خودروسازان در بازار سرمایه داشته باشد.
تأثیر تجدید ارزیابی داراییهای خودروسازان بر اقبال عمومی سرمایهگذاران
اخباری مبنی بر اینکه خودروسازان امسال یا سال آینده داراییهای خود را تجدید ارزیابی کنند، به صورت غیر رسمی منتشر شده است. این کار میتواند باعث افزایش ارزش داراییهای آنها شود و اگر سرمایهگذاران مشاهده کنند که وضعیت مالی خودروسازان بهبودیافته است، تمایلشان به سرمایهگذاری بیشتر میشود که احتمالاً همین امر منجر به افزایش قیمت سهام آنها در آینده خواهد شد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل اقتصادنیوز؛ چشمانداز بازار سهام در روز سهشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴ همچنان با ابهام و نااطمینانی همراه است. معاملات روز دوشنبه با سقوط شاخصها و غلبه کامل عرضه بر تقاضا همراه بود. شاخص کل بورسبیش از ۴۲ هزار واحد افت کرد و به سطح ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار واحد رسید. […]
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جماران، امروز دوشنبه (۶ مرداد ۱۴۰۴)، ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایههای شرکتهای بورسی در این سهام به ۵ میلیون ۹۷۶ هزار و ۲۴۹ تومان رسید. شاخص کل بازار بورس نیز با ۴۲۷۷۸ واحد کاهش در ارتفاع ۲.۷۶۸.۵۰۳ و شاخص هم وزن […]
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازی تسنیم، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۴۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزشی بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان در بیش از ۱۶۲ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۴۲ هزار و ۷۷۸ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون […]
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خصوصی سازی به اصلاح قانون و چتر حمایتی نیاز دارد تا زمانی که این اتفاق نیفتد، خصوصی سازی ها دچار مشکل خواهند بود.
Δ