نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
اعضای شورای عالی حوزههای علمیه از احیای سنتهای اصیل حوزوی و برگزاری چهار سال دوم درس خارج خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در دیدار با آیتالله العظمی مکارم شیرازی گفت: همانگونه که قبلاً هم خدمت حضرتعالی عرض کردم، در حوزههای علمیه سنتهای خوبی وجود داشته که حفظ و احیای آن همواره از دغدغههای بزرگان حوزه بوده و هست.
وی ادامه داد: اخیراً در شورای عالی طرحی به تصویب رسیده که در راستای احیای سنت خوب تدریس و تدرس است و با عملیاتی شدن آن، فضلای توانمند فرصت تدریس خواهند داشت و تدریس از انحصار افراد محدود خارج میشود و طلاب نیز با انتخاب خود میتوانند از دروس مختلف استفاده کنند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه اظهار کرد: به صورت آزمایشی و محدود به مدت دو سال با نظارتهای لازم، فقه و اصول سطح یک را در مدارس مرکزی مانند فیضیه، به صورت آزاد برگزار میکنیم تا در صورت موفقیت، به مرور این سنت حوزوی احیا شود و در سالهای بعد توسعه یابد. در صورت عدم موفقیت نیز همه چیز به وضعیت قبل باز خواهد گشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سعی کردیم ضمن رعایت استانداردهای لازم، همه سلیقهها را در نظر بگیریم.
برنامه ریزی برای برگزاری چهار سال دوم درس خارج
در ادامه، آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور با تشکر از پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همایش یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: از هدایتهای حضرتعالی ممنونیم و خدا را بابت نقش آفرینی و حضور مستمر حضرتعالی شاکریم.
مدیر حوزههای علمیه همچنین گزارشی از وضعیت جذب و پذیرش حوزههای علمیه در سال تحصیلی جاری ارائه کرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به «فقه معاصر» اظهار کرد: تاکنون حدود ۵۰ اثر در حوزه فقه معاصر منتشر شده است و ۲۰ اثر دیگر نیز آماده انتشار است و در ماههای آینده منتشر خواهد شد.
برنامه ریزی برای برگزاری ۴ سال دوم درس خارج، شناسایی ۲ تا ۳ هزار استعداد برتر، مسئله معیشت اساتید به خصوص در شهر مقدس قم، ۱۵ فعالیت برتر در حوزه تبلیغ و اهتمام نسبت به دروس اخلاق و طرحهای تهذیبی، از دیگر عناوین گزارش مدیر حوزههای علمیه در این دیدار بود.
مشکلات احتمالی «طرح دروس آزاد» برطرف خواهد شد
در ادامه آیتالله سیدمحمد غروی عضو شورای عالی حوزههای علمیه هم ابراز داشت: در شورای عالی در تلاشیم تا به گونهای برنامه ریزی شود که دغدغهها و مسائل نسبت به این طرح (دروس آزاد) حل شوند؛ بنابراین باید سعی شود که مشکلاتی که در ضمن کار به وجود میآید، ترمیم شود.
وی با اشاره به در نظر گرفتن کتابهای جایگزین در طرح تقویت دروس آزاد، ابراز داشت: اگر بتوان از ظرفیت اساتید برجسته برای تدریس برخی از این دروس جایگزین استفاده کرد، جایگاه این دروس بدیل نیز مشخص خواهد شد.
آزادی در طرح «دروس آزاد» به معنای رهابودن نیست
آیتالله جواد مروی دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه هدف از طرح تقویت دروس آزاد را احیای سنتهای سلف صالح به همراه رفع موانع و مشکلات عنوان کرد و ابراز داشت: آزادی در این طرح اصلاً به معنای یَله و رها بودن نیست. همه محدودیتهای خوب برقرار خواهد بود و هدایت تحصیلی به صورت دقیقتر ادامه خواهد داشت و کمیتهای نیز مرتب بر این موضوع نظارت دارد.
وی از بین رفتن موانع تدریس طلاب جوان را یکی از فواید طرح تقویت دروس آزاد برشمرد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی اجرا میشود تا اگر توفیقی داشت، به صورت عمومی اجرایی شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مباحث تهذیبی و تربیتی و تقویت جامعیت طلبه درکنار تخصصگرایی را از دیگر مسائل مورد نظر شورای عالی حوزههای علمیه در دوره نهم عنوان کرد.
آیت الله مروی در پایان خطاب به آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: تعبیر جنابعالی نسبت به این شورای که فرمودید «شورای فعال» مورد افتخار ماست.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: در یک دهه اخیر روند افزایش اعتبارات عمومی صندوق رفاه نسبت به جمعیت دانشجویی بسیار اندک و در مقایسه با دستگاههای متناظر تفاوت معناداری دارد.
رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت از تدوین چشمانداز دوم حوزههای علمیه بر مبنای پیام مقام معظم رهبری خبر داد و آن را سند بالادستی تحول در نظام آموزشی و تربیتی حوزهها دانست.
وزیر علوم با تاکید بر ضرورت حفاظت از دانشمندان گفت: در نامه به یونسکو استادان شهید کشورمان و رزومه علمی شان معرفی شد.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه اصفهان گفت: بیانیه گام دوم ما را به جهاد علمی دعوت میکند. جهاد یک شرطش تلاشگری است اما انگیزه یا نیت آن است که در مقابله با دشمن باشد.
Δ