نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
نماینده مشهد و کلات در مجلس گفت: یکی از مشکلات مودیان، مسئله فاکتورهای جعلی بود که موجب تحمیل هزینه اضافی به مودیان شفاف و قانونمدار میشد؛ با تکیه بر سازوکار صورتحساب الکترونیک، هر شخص حقیقی تنها میزان محدودی فاکتور صادر خواهد کرد و به این ترتیب با اعتبارسنجی شرکتها در مدل جدید، امکان صدور فاکتور جعلی از بین خواهد رفت.
به گزارش اقتصاد آنلاین، مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین مالیاتهایی است که در کشورهای مختلف اخذ میشود و بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی دولت را تشکل میدهد. در تأیید این موضوع میتوان به این آمار اشاره کرد که به طور متوسط حدود نیمی از مجموع مالیات و عوارض ارزش افزوده وصول شده توسط سازمان امور مالیاتی در سالهای 1400 تا 1403 از بخش مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در سال ۱۴۰۳، ۲۶۲ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، صرف امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و حقوق بازنشستگان شد. 244 هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نیز به شهرداریها و دهیاریها در اقصی نقاط کشور اختصاص یافت.
با توجه به حجم مالیات بر ارزش افزوده که در کشور اخذ میشود، انضباط بخشی به روندهای دریافت این نوع مالایت اهمیت بالایی دارد. در همین راستا سازمان امور مالیاتی اقداماتی را به اجرا گذاشته است. از جمله این موارد میتوان به تعیین مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت اشاره کرد. به این ترتیب، زمینه بروز اختلاف میان مودی و مأمور مالیاتی از بین رفته است. در روندهای سنتی، میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات مشخص نبود و همین امر زمینهساز بروز اختلاف مودی و مأمور مالیاتی بود و در برخی موارد به ضرر مالیاتدهنده تمام میشد. در سازوکارهای جدید دریافت مالیات بر ارزش افزوده، روندها به صورت سیستمی انجام میشود و این به معنای از بین رفتن امکان اعمال سلیقه مأمور مالیاتی در روندهای مالیات ستانی است.
در این خصوص با حسنعلی اخلاقی، نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به گفتوگو پرداختیم.
اخلاقی در ارتباط با هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده در کشور و صدور صورتحساب الکترونیک تصریح کرد: این روندی است که در کشورهای مختلف تجربه شده و کارآییاش ثابت شده است. بر همین اساس، اقدامات سازمان امور مالیاتی در راستای انضباطبخشی به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و صدور صورت حساب الکترونیک مثبت ارزیابی میشود. وی ادامه داد: هر چقدر از روندهای دستی و ممیزمحور مالیاتستانی فاصله بگیریم، نظم در روندهای مالیاتی کشور افزایش پیدا میکند و این به نفع مودیان و حاکمیت است. انضباطبخشی به روندهای دریافت مالیات در کشور به افزایش اعتماد مودیان و مردم به روندهای مالیاتی کشور منجر میشود و افزایش رضایت آنان را برای پرداخت مالیات به دنبال دارد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اقدامات مثبتی از سوی سازمان امور مالیاتی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور و هوشمندسازی امور در جریان است. به ویژه مقابله با فرار مالیاتی و حمایت از مودیان قانونمند اقدام مناسبی است که در دستور کار قرار دارد.
اخلاقی گفت: هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده و صدور صورت حساب الکترونیک به معنای ایجاد شفافیت بیشتر در امور مالیاتی کشور است. همین امر رضایت عمومی را به دنبال دارد. هر چقدر در حوزههای مختلف همه چیز به صورت شفاف باشد، مزیت بیشتری برای کشور دارد.
وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین منابع درآمدی پایدار دولت در حوزه مالیات است و مردم هم این اصل را پذیرفتهاند. انضباطبخشی به روند دریافت این نوع مالیات اهمیت زیادی دارد. دخالت ممیزان مالیاتی در روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده باعث بی اعتمادی مردم میشود و به ضرر کشور است. در همین راستا، تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت مثبت ارزیابی میشود و در راستای از بین بردن زمینه بروز اختلاف میان مودی و مأموران مالیاتی است.
این نماینده مجلس با اشاره به رویکرد مهم صورتحساب الکترونیک در کاهش چالشها و انحرافات در اخذ مالیات بر ارزش افزوده گفت: یکی از مشکلات مودیان، مسئله فاکتورهای جعلی بود که موجب تحمیل هزینه اضافی به مودیان شفاف و قانونمدار میشد؛ با تکیه بر سازوکار صورتحساب الکترونیک، هر شخص حقیقی تنها میزان محدودی فاکتور صادر خواهد کرد و به این ترتیب با اعتبارسنجی شرکتها در مدل جدید، امکان صدور فاکتور جعلی از بین خواهد رفت.
در حالی عقربههای ساعت به سرعت در حال گذر است که «مکانیزم ماشه» از سوی تروئیکای اروپایی فعال شده و اسرائیل با سرعت زیادی در حال ترمیم کمبودهای ارتش و رفع نواقص در نبرد احتمالی با ایران است. تداوم وضعیت «بن بست» در مذاکرات اتمی و عدم تناسب میان «کف» و «سقف» خواستههای دو طرف ایجاب میکند تا گزینه دیپلماسی کم فروغتر از همیشه مورد توجه دولتمردان ایرانی و غربی قرار بگیرد. با این حال تهدیدات ناشی از تکرار اقدام نظامی علیه تهران سبب میشود تا دستگاه دیپماسی کشور تحت هدایت شورای عالی امنیت در مذاکرات «غیر رسمی» و از طریق «کانالهای دوم» امکانهای مختلف برای حل مناقشه یا انجماد تنشها تا زمان نامعلومی را در دستورکار قرار دهد.
الجزیره از وقوع انفجار بزرگ نزدیک فرودگاه بینالمللی دمشق خبر داد؛ منابع سوری از احتمال حمله هوایی رژیم صهیونیستی در این منطقه خبر میدهند.
قرائت تذکرات کتبی در مجلس نشان داد که ۶۰ نفر از نمایندگان خواستار خروج کشور از پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای هستند.
فعالیت سفارت غنا در تهران که به دلیل تنشهای منطقهای متوقف شده بود، بار دیگر آغاز شد و خدمات دیپلماتیک و کنسولی ارائه میدهد.
Δ