نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
نشانهها از تغییر بزرگی در تراز بازرگانی ایران حکایت دارد؛ تغییری که در نگاه نخست به وفور کالاهای اساسی تعبیر میشود، اما شاید روایت دیگری در پسِ این آمار نهفته باشد.
به گزارش اقتصاد آنلاین ، در نیمسال اول امسال، حجم واردات کالاهای اساسی به کشور به رقم بیسابقهای رسید که حتی کارشناسان را شگفتزده کرده است. تازهترین آمار گمرک نشان میدهد که بیش از ۱۳.۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده؛ رقمی که از رشد ۱۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
طبق آمار رسمی، سه کالای اصلی وارداتی در این دوره ذرت، روغن خوراکی و برنج بودهاند.
در مجموع، بیش از ۵ میلیون و ۱۹۳ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۷۴ هزار تن روغن خوراکی (نیمهجامد، مایع و خام) و ۹۶۵ هزار تن برنج به کشور وارد شده است.
این حجم از واردات، نشاندهنده افزایش وابستگی به واردات مواد غذایی پایه و اهمیت مدیریت ذخایر استراتژیک کشور است.
در کنار کالاهای اصلی، واردات جو و گندم نیز جهش قابل توجهی داشته است.
بر اساس آمار، واردات جو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد و گندم ۱۴۱ درصد افزایش یافته است؛ روندی که از افزایش نیاز به تأمین خوراک دام و تثبیت بازار نان و غلات خبر میدهد.
در نیمسال نخست، ارزش کل کالاهای اساسی واردشده ۹ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار برآورد شده که به لحاظ ارزش نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش داشته است.
با این حال، ۷۲ درصد از کل وزن کالاهای وارداتی کشور در این مدت به کالاهای اساسی اختصاص یافته است؛ رقمی که نشان میدهد بخش عمده واردات کشور همچنان به تأمین نیازهای حیاتی مردم و صنایع غذایی معطوف است.
بازار جهانی خودروهای برقی در میانه موجی از نوسانات سیاستی و تحولات قیمتی وارد مرحلهای مبهم و پرتنش شده، دورهای که برای خودروسازان سخت اما برای خریداران فرصتی کمسابقه توصیف میشود.
بازار خودروهای مونتاژی این روزها در نقطه جوش قرار دارد؛ خودروهایی که با حمایتهای ارزی تولید میشوند، اما همچنان گرانتر از نمونههای وارداتی به دست مصرفکننده میرسند و وزیر صنعت شخصاً موضوع را پیگیری کرد.
وزیر صنعت گفت: امروز شاهد بهرهبرداری از یکی از مهمترین طرحهای زیربنایی هستیم که تأمین آب پایدار منطقه فلات مرکزی و صنایع حیاتی را به شکل قابل ملاحظهای تقویت میکند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه کمتر از یکونیم درصد آب زایندهرود را مصرف میکرد، اما با رویکرد مسئولیتپذیری تصمیم گرفتیم وابستگی خود به زایندهرود را کاهش دهیم و مسیر را برای سایر صنایع نیز هموار کنیم.
Δ