ارتقای مهارت پیش نیاز توسعه و عدالت اجتماعی است

یزد- مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد گفت: ارتقای مهارت، پیش‌نیاز توسعه پایدار، اشتغال مؤثر و عدالت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد طالبی، بعدازظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه فراگیر فنی و حرفه‌ای در سطح جامعه اظهار کرد: برخلاف بسیاری از دستگاه‌ها که مخاطب تخصصی دارند، فنی و حرفه‌ای برای همه اقشار جامعه با هر سن و سالی در دسترس است، از این‌رو درهای مراکز ما به روی همه باز است؛ چرا که ارتقای مهارت، پیش‌نیاز توسعه پایدار، اشتغال مؤثر و عدالت اجتماعی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نه‌تنها به تولید ثروت کمک می‌کنند، بلکه با فراهم کردن امکان رشد و ارتقا فردی، موجب کاهش فاصله طبقاتی و حل بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز می‌شوند.

برنامه‌های کلان سازمان فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد سپس به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان این سازمان پرداخت و اضافه کرد: استان یزد هم‌اکنون دارای ۱۶ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای است، یکی از سیاست‌های مهم، تبدیل این مراکز به «قطب‌های مهارت» است، به‌جای پراکندگی آموزش‌ها، تمرکز بر آموزش‌های تخصصی و مکمل در حوزه‌های مشخص صنعتی در دستور کار قرار دارد تا این مراکز بتوانند نیازهای مهارتی آن حوزه را پاسخ دهند و حتی به دیگر استان‌ها نیز خدمات تخصصی ارائه کنند.

طالبی همچنین به طرح تبدیل مراکز به شیوه هیئت‌امنایی اشاره کرد و افزود: مدیریت دولتی به دلیل محدودیت منابع مالی و ساختاری، با چالش‌هایی همراه است، در این سیاست، هدف ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اداره مراکز، سیاست‌گذاری و هدایت آموزش‌ها به سمت نیاز بازار کار است.

کارآفرینی، مهارت‌های نوین و سنجش مستقل

وی از طرح «کارآفن» به عنوان طرحی مکمل برای ایجاد زنجیره کامل آموزش تا تولید یاد کرد و گفت: در این طرح، فرآیند مهارت‌آموزی از تهیه مواد اولیه تا تولید نهایی، به‌صورت کامل در مراکز ما طی می‌شود، همچنین «کنسرسیوم مهارت» با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای دولتی در دست شکل‌گیری است تا با سیاست‌گذاری متمرکز، آموزش‌های مهارتی کارآمدتر و هدفمندتری ارائه شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان یزد به راه‌اندازی «مرکز مهارت‌های پیشرفت» نیز اشاره و بیان کرد: با توجه به ظهور فناوری‌های نو، به‌ویژه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال، این مرکز با همکاری وزارت ارتباطات و با بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود تا نسل جدید مشاغل را آموزش دهد.

وی با بیان اینکه در قالب طرح «همنوا» فاصله میان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش برداشته شده است، افزود: کارگاه‌های ما در اختیار هنرجویان هنرستانی قرار گرفته تا با تجهیزات و آموزش مناسب، مهارت‌های لازم را کسب کنند.

طالبی همچنین از جداسازی مرکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای خبر داد و گفت: به‌زودی مرکز سنجش مستقلی در استان فعال خواهد شد تا اعتبار مدارک فنی و حرفه‌ای به‌طور کامل تضمین شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یزد، سرمایه‌گذاری خیرین در حوزه آموزش‌های مهارتی را ضروری دانست و تصریح کرد: امروز بزرگ‌ترین کار خیر، آموزش یک مهارت به جوانی است که به دنبال کار می‌گردد، صنایع استان همگی با کمبود نیروی ماهر مواجه‌اند، از طرفی جوانان زیادی آماده ورود به بازار کار هستند اما مهارت ندارند. فنی و حرفه‌ای می‌تواند این حلقه اتصال باشد.

تدوین نقشه جامع مهارت استان یزد

طالبی از آغاز تدوین نقشه جامع مهارت استان یزد خبر داد و گفت: این پروژه با هدف پیش‌بینی نیازهای مهارتی ۵ تا ۱۰ سال آینده استان در حال انجام است. تحولات جهانی، تغییرات اقلیمی و جمعیتی، نیازمند بازنگری جدی در مسیر آموزش‌های مهارتی است و این نقشه، راهنمای ما برای آینده خواهد بود.

وی گفت: سالانه حدود ۳۰ هزار نفر از طریق آموزش‌های دولتی تحت پوشش مهارت‌آموزی قرار می‌گیرند، این آموزش‌ها شامل آموزش‌های سیار، آموزش در زندان‌ها، طرح‌های ویژه سرباز مهارت و موارد مشابه است. مجموع ساعات آموزشی نیز به بیش از ۳ میلیون نفر-ساعت می‌رسد.

وی افزود: در بخش خصوصی نیز وضعیت مشابهی برقرار است و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان تقریباً معادل بخش دولتی، و حتی کمی بیشتر، در حال ارائه آموزش هستند و در حال حاضر، ۸۲۰ آموزشگاه خصوصی فعال در استان یزد داریم.

طالبی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این اداره‌کل را سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در آزمون‌های تئوری و عملی فنی و حرفه‌ای شرکت می‌کنند. از این تعداد، افراد موفق گواهینامه رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را دریافت می‌کنند. آزمون‌ها هم به‌صورت آنلاین و هم حضوری برگزار می‌شوند.

حمایت از آموزشگاه‌های خصوصی و مسابقات ملی مهارت

مدیرکل فنی و حرفه‌ای یزد از حمایت تسهیلاتی از آموزشگاه‌های خصوصی خبر داد و گفت: در سال گذشته، ۳۶۱ آموزشگاه برای دریافت تسهیلات معرفی شدند، بخشی از این حمایت‌ها از محل اعتبارات داخلی و بخشی با همکاری صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد، مجموع این حمایت‌ها بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان بوده است و آموزشگاه‌ها برای تهیه تجهیزات یا تأمین مواد اولیه مهارت‌آموزی از آن بهره‌مند شده‌اند.

وی به برگزاری المپیادهای مهارتی در سطوح شهرستانی، استانی، ملی و جهانی نیز اشاره و اضافه کرد: سال گذشته دو نفر از استان یزد در المپیاد جهانی مهارت شرکت کردند که یکی از آن‌ها موفق به کسب دیپلم افتخار شد. اما متأسفانه این موفقیت‌ها چندان بازتاب رسانه‌ای نداشت. در حالی که اگر این ظرفیت رسانه‌ای تقویت شود، می‌تواند الگویی انگیزشی برای نسل جوان باشد.

طالبی ادامه داد: ثبت‌نام المپیاد امسال در حال انجام است و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد. جوانان زیر ۲۱ سال می‌توانند در رشته‌های مختلف شرکت کرده و پس از طی مراحل، به مسابقات جهانی راه پیدا کنند.

ظرفیت آموزشگاه‌ها قابل توسعه است

طالبی گفت: آموزشگاه‌های ما هم‌اکنون با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت‌اند، اما این ظرفیت قابل افزایش است. با حمایت خیرین، می‌توانیم آموزش‌های فراتر از ظرفیت فعلی را ارائه دهیم. به‌طور مثال، در پروژه‌ای که به نام شهید آیت‌الله صدوقی تعریف شده، قرار است هزینه آموزش ۳۰۰ نفر از سوی خیرین تأمین شود. این افراد خارج از ظرفیت رسمی مراکز، مهارت‌آموزی خواهند دید.

وی افزود: بسته به نوع آموزش، هزینه آموزش یک فرد بین ۵ تا ۶ میلیون تومان متغیر است. در دوره‌های نرم‌افزاری این عدد کمتر است، اما در کارگاه‌هایی که نیاز به مواد اولیه دارند، این عدد بیشتر می‌شود. با این حال، فراهم کردن این آموزش‌ها با همراهی خیرین بسیار اثربخش خواهد بود.

طالبی تأکید کرد: ما بین دو نیاز گرفتار شده‌ایم؛ از یک‌سو بازار کار نیازمند نیروی ماهر است و از سوی دیگر، جوانان جویای کار هستند که مهارتی ندارند. حلقه اتصال این دو، آموزش فنی و حرفه‌ای است و این رسالت تنها با هم‌افزایی رسانه‌ها، خیرین و بخش خصوصی به‌ثمر خواهد نشست.