فضل خداوند در دستگاه سیدالشهدا (ع) ورای درک عقلی انسان است

قم- استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عظمت و اسرار نهفته در عزاداری بر امام حسین (ع) گفت: حقیقت آن است که فضل خداوند در دستگاه سیدالشهدا (ع)، ورای درک عقلی انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اصغر ظهیری استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر ا اظهار کرد: تمام موجودات از فیض عام سیدالشهدا (ع) بهره‌مندند، اما بهره‌گیری از فیض خاص آن حضرت، نیازمند شرایطی ویژه است که بدون آمادگی باطنی حاصل نمی‌شود.

وی «طهارت ظاهری و باطنی»، «گسستن از تعلقات دنیوی» و «تواضع قلبی» را از جمله مقدمات بهره‌مندی از فیض خاص عاشورا برشمرد و افزود: یکی از مهم‌ترین این مقدمات، حزن دائمی و دل شکسته در برابر مصیبت سیدالشهدا (ع) است و اشک بر امام حسین (ع)، تنها یک واکنش عاطفی نیست، بلکه به فرموده پیامبر اکرم (ص)، جایگاهی در پیشگاه الهی دارد که هیچ عمل دیگری به آن نمی‌رسد.

استاد حوزه علمیه قم با استناد به روایاتی از پیامبر اسلام (ص)، امام باقر (ع) و حضرت داوود (ع)، گریه بر امام حسین (ع) را برترین نوع اشک در عالم توصیف کرد و گفت: بر اساس حدیثی از پیامبر (ص)، هیچ قطره‌ای نزد خداوند محبوب‌تر از قطره اشکی نیست که در عزای امام حسین (ع) ریخته شود و این اشک، چنان قدرتی دارد که گناهان سنگین انسان را می‌زداید و او را پاک همچون روز تولدش می‌سازد.

وی در ادامه به نقل از حدیثی قدسی افزود: پروردگار متعال فرموده است که جایگاهی برای گریه‌کنندگان قرار داده‌ام که هیچ‌کس با آنان در آن مقام شریک نیست و حتی اگر کسی نتواند گریه کند، باید دل خود را محزون ساخته و به تباکی روی آورد، چراکه دل قسی و چشم خشک در پیشگاه خداوند، منفور است.

حجت الاسلام ظهیری با اشاره به عظمت و اسرار نهفته در عزاداری بر سیدالشهدا (ع)، اشک بر حضرت را از جنس امور فرا محسوس و فرا محاسبه انسانی دانست و بر لزوم ایجاد شرایط خاص برای بهره‌مندی از رزق ویژه عاشورا تأکید کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرمایش امام باقر (ع) اظهار کرد: اگر کسی حتی به اندازه بال مگس چشمانش در عزای امام حسین (ع) تر شود، خداوند تمام گناهان او را می‌آمرزد.

وی با نقل روایتی از جلد ۴۵ بحارالانوار افزود: گاهی برخی افراد در مواجهه با این احادیث، دچار تردید می‌شوند؛ اما حقیقت آن است که فضل خداوند در دستگاه سیدالشهدا (ع)، ورای درک عقلی انسان است.

وی در ادامه گفت: یک نفر در مجلسی به این روایت اعتراض کرد که آیا ممکن است کسی گناه کند و با یک قطره اشک آمرزیده شود؟ اما شب‌هنگام در خواب، در صحنه‌ای از محشر مشاهده کرد که به دلیل انکار فضل اشک بر سیدالشهدا (ع)، از آب کوثر محروم شد. بانوی دو عالم حضرت زهرا (س) به او فرمودند: «أنتَ الّذی تُنکر فضلَ البُکاء علی مصائبِ الحسین»؛ تویی که ثواب گریه بر حسین را انکار کردی.

حجت‌الاسلام ظهیری با بیان اینکه رزق سیدالشهدا (ع) دو نوع عام و خاص دارد، توضیح داد: افرادی نظیر گاندی یا نویسندگان غیرمسلمان که از امام حسین (ع) تمجید کرده‌اند، بهره‌مند از رزق عام هستند، اما مهمانان سفره خاص سیدالشهدا (ع) کسانی‌اند که با عشق، معرفت و رعایت شروط معنوی به این درگاه وارد می‌شوند.

چهار شرط اصلی برای ورود به سفره خاص اباعبدالله الحسین (ع)

وی چهار شرط اصلی برای ورود به سفره خاص اباعبدالله الحسین (ع) برشمرد و افزود: تصمیم قطعی برای ترک گناه، رهایی از دلبستگی‌های دنیوی و تعلقات، تواضع و خاکساری در محضر امام حسین (ع) و داشتن حزن درونی و اشک بر مصیبت‌های کربلا چهار شرط اصلی برای ورود به سفره خاص اباعبدالله الحسین (ع) است.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به آثار منفی گناه بر خشک شدن اشک، گفت: امیرالمومنین (ع) فرمودند که اشک چشم خشک نمی‌شود مگر به خاطر گناهان. همچنین، لقمه حرام و آزار دیگران نیز از موانع جاری شدن اشک بر اباعبدالله (ع) است.

حجت‌الاسلام ظهیری با اشاره به جایگاه بلند یاران امام حسین (ع) تصریح کرد: امام (ع) فرمودند اصحابی باوفاتر از یاران من، نه از آغاز آفرینش تا شهادت هابیل، و نه تا قیامت، برای هیچ پیامبر یا امامی نبوده‌اند و دلیل این منزلت، گسستن کامل آنان از دنیا و وابستگی‌ها بود.

وی با اشاره به نقل قولی از امام صادق (ع) بیان کرد: در قیامت بازاری به نام «سوق الجنه» وجود دارد که درجات افراد را متفاوت می‌کند و در دنیا نیز چنین است و همه ولایت اهل بیت (ع) را دارند، اما همه در یک درجه نیستند و اگر کسی می‌خواهد از رزق خاص بهره‌مند شود، باید مسیر طهارت و تقوا را با اراده و تلاش دنبال کند..