نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیهکنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما اکران و نقد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سی و دومین جلسه از شب های مستند موزه سینما با نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «موج و مرجان و خارا» به کارگردانی آلن پندری و تهیهکنندگی ابراهیم گلستان در موزه سینما برگزار شد.
این نشست با همکاری انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند و به همت فیلمخانه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان و مستندسازان روز گذشته ۲۹ اردیبهشت در سالن سینما فردوس موزه سینما برگزار شد.
فیلم «موج و مرجان و خارا» به سفارش شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۳۷ تولید شد و در سال ۱۳۴۱ به نمایش درآمد. این نسخه از فیلم مستند «موج و مرجان و خارا» که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده، درباره عملیاتی است که طی چهار سال کار و کوشش برای توسعه منطقه نفتخیز گچساران و رساندن خط لوله نفتِ آن به خارک و همچنین احداث بندر صدور نفت جزیره خارک، ساخته شده است.
در سی و دومین جلسه «شبهای مستند موزه سینما» ، فخرالدین سیدی مستندساز گفت: ابراهیم گلستان با ساختن ۶ مستند که درباره نفت بود، بسیار موفق پیش رفت ولی این حرفهای بودن در سینمای مستند مداومت نداشت. گلستان نقش مهمی در آموزش افراد داشت و یک تیم حرفهای برای ساخت مستند تشکیل داد که یکی از این افراد فروغ فرخزاد بود.
اگر ابراهیم گلستان نبود این فیلم شکل نمیگرفت
پیروز کلانتری مستندساز و نویسنده هم در این نشست بیان کرد: به طور رسمی این فیلم ساخته ابراهیم گلستان و آلن پندری است و مهندسی در شوتینگ کار وجود دارد و نقش آلن پندری در این فیلم بسیار مشهود است. ترکیب جذاب و جالب کارگردان بصری آلن پندری و تهیهکنندگی و تدوین ابراهیم گلستان باعث شد با مدیریت کردن اجزا به این تولید اثربخش برسند. چنین کاری تا به حال ساخته نشده است که هم از طرف دولت سفارشی باشد و هم در مدیریت بسیار خوب پیش رفته باشد.
وی اظهار کرد: از نظر من این فیلم بالای ۷۰ درصد اثرگذاری گلستان و ۳۰ درصد نقش آلن پندری بوده است ولیکن بدین معنا نیست که آلن پندری نقش پررنگی نداشته است بلکه ابراهیم گلستان از این نظر نقش پررنگتری داشته که وظیفه تدوین و تهیهکنندگی اثر نیز برعهده او بوده است. اگر گلستان نبود این فیلم شکل نمیگرفت.
این مستندساز تاکید کرد: این فیلم هم به حواشی پرداخته و هم به اصل موضوع، یعنی شوخ طبعی و سلامت موضوع را با هم رعایت کرده است.
سینمای مستند مراحل حرفهرا طی نکرده است
در ادامه، سعید رشتیان تهیه کننده مستند نیز تصریح کرد: پلانهای این فیلم نشاندهنده میزان دقت و چینش حرفهای است. سینمای مستند ما به دلایل مختلف مراحل حرفهای را طی نکرد و استودیوی گلستان نماد مستند حرفهای بود که متاسفانه در دهه ۵۰ بسته شد و ما هنوز فکر میکنیم طراحی و چینش این فیلم معنایش سفارشی بودن این فیلم است در صورتیکه اینطور نیست.
وی افزود: بخش خصوصی سینمای مستند ما نماد حرفهایگری بودند که متاسفانه در بخش خصوصی به صورت حرفهای جلو نیامدند.
رشتیان در پایان بیان کرد: ما اکنون استودیویی به معنای حرفهای نداریم و هنوز با عوارض عدم حرفهای بودن سینمای مستند درگیریم. کسی که میتواند تماشاگر را با مستند پیوند بزند تهیهکننده است و تهیهکننده باید بتواند این ترکیب را شکل دهد. آقای گلستان با همین فرمان جلو رفت و سعی کرد اقتضائات حرفهای را پیش ببرد و موفق هم شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی با بیان اینکه نقدها به عملکرد حضور در بینال ونیز وارد است، از بازتعریف حضور هنرهای تجسمی ایران در جهان خبر داد و درباره نقش مؤسسه توسعه هنرهای معاصر در تصمیمگیریها گفت.
رها حاجیزینل با اشاره به فعالیتهای هنری جدید خود از چالشهای بازیگری در نمایش «یوزفکا» گفت.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به افزایش ۴ درصدی مخاطب تلویزیون در بهار امسال نسبت به فصل گذشته بیان کرد که شبکه خبر در ایام جنگ در صدر شبکه ها قرار گرفته بود.
حسن روحالامین نقاشی «پاسداران وطن» خود را در یک برنامه تلویزیونی به سردار موسوی تقدیم و همچنین، جدیدترین نقاشیاش را با موضوع گرسنگی مردم غزه منتشر کرد.
Δ