نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در آیین گشایش بخش «گنجینه» این جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بهرام کلهرنیا در مراسم گشایش بخش «گنجینه» جشنواره تجسمی فجر در موزه خوشنویسی تهران گفت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانهتر شود برای اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجهای نو بیابد.
وی بیان کرد: افتتاح این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چرا که تفاوت این دوره جشنواره با جشنوارههای پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشهها، سابقهها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.
کلهرنیا اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازیهای ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به سبب اینکه خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.
وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره کرد و گفت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همانطور که میدانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوههای گفتار در تاریخ جهان و در دوران کنونی به حساب میآید و از سوی دیگر، خط ابزار نهایی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخشهایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از این رو، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.
آمنه رضایی مدیر موزه خوشنویسی نیز در آیین افتتاحیه بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: دلیل انتخاب آثار درویش عبدالمجید برای اکران آثار در بخش جنبی جشنواره این است که پرداختن به ریشههای هنرهای تجسمی مورد توجه جشنواره بود. از این جهت، برگزاری چنین نمایشگاهی پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی بیان کرد: بخشی از آثاری که امروز به نمایش درآمد، پیشتر و در دورههای مختلف روی دیوار موزه رفته بود، اما تعدادی از آثار تاکنون دیده نشده بود و در گنجینه موزه قرار داشت و برای اولین بار به نمایش درآمده است. طبیعتا با توجه به ویژگیهای درویش عبدالمجید طالقانی که استاد تمام در خط شکسته هستند، قرار شد نمایشگاهی از آثار وی برگزار شود.
رضایی در پایان گفت: در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلیاکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است به نمایش درآمده است. گلستانه نیز سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و به نظر میرسد که مجموعه حاضر در موزه، مجموعهای بسیار زیباست و حتما مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت، چرا که ما با تماشای این آثار به ریشههای هنر خود میرسیم.
آمار برنامه «زندگی پس از زندگی» در جلوگیری از خودکشی، اشتباه مترجم شبکه خبر برای به کاربردن واژه خلیج، اهمیت قانون گرایی و پیشنهاد یک مستند درباره همسر امام خمینی(ره) نکات مهم خبری هفته بود.
روزنامهنگاری که مصاحبه «جعلی» با کلینت ایستوود را نوشته بود، یکی از رأیدهندگان گلدن گلوب از آب درآمد.
یک استاد علوم ارتباطات با اشاره به چالش های پیش آمده در شبکه نمایش خانگی بیان کرد که ضوابط در این صنعت باید شفاف باشد تا فیلمساز در صورت لزوم به آن رجوع کند.
کارگردان نمایش «به علی گفت مادرش روزی» تاکید کرد این نمایش با رویکردی تجربهگرایانه از دل کارگاه آموزشی بیرون آمده و تکیه آن بر رویکرد دراماتیک شعر و اجرای بازیگران است.
Δ