نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در آیین گشایش بخش «گنجینه» این جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بهرام کلهرنیا در مراسم گشایش بخش «گنجینه» جشنواره تجسمی فجر در موزه خوشنویسی تهران گفت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانهتر شود برای اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجهای نو بیابد.
وی بیان کرد: افتتاح این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چرا که تفاوت این دوره جشنواره با جشنوارههای پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشهها، سابقهها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.
کلهرنیا اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازیهای ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به سبب اینکه خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.
وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره کرد و گفت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همانطور که میدانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوههای گفتار در تاریخ جهان و در دوران کنونی به حساب میآید و از سوی دیگر، خط ابزار نهایی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخشهایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از این رو، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.
آمنه رضایی مدیر موزه خوشنویسی نیز در آیین افتتاحیه بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: دلیل انتخاب آثار درویش عبدالمجید برای اکران آثار در بخش جنبی جشنواره این است که پرداختن به ریشههای هنرهای تجسمی مورد توجه جشنواره بود. از این جهت، برگزاری چنین نمایشگاهی پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.
وی بیان کرد: بخشی از آثاری که امروز به نمایش درآمد، پیشتر و در دورههای مختلف روی دیوار موزه رفته بود، اما تعدادی از آثار تاکنون دیده نشده بود و در گنجینه موزه قرار داشت و برای اولین بار به نمایش درآمده است. طبیعتا با توجه به ویژگیهای درویش عبدالمجید طالقانی که استاد تمام در خط شکسته هستند، قرار شد نمایشگاهی از آثار وی برگزار شود.
رضایی در پایان گفت: در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلیاکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است به نمایش درآمده است. گلستانه نیز سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و به نظر میرسد که مجموعه حاضر در موزه، مجموعهای بسیار زیباست و حتما مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت، چرا که ما با تماشای این آثار به ریشههای هنر خود میرسیم.
عباس ناصری هنرمند کاریکاتوریست که یکی از هنرمندان واکنش سریع در عرصه کاریکاتور به حساب میآید، از چالشهای این هنر گفت و پیشنهادهایی برای پر کردن جای خالی کاریکاتور در رویدادها داد.
محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «تعارض» با اشاره به اکران آنلاین این فیلم گفت که «هنروتجربه» برای جریانساز شدن باید از چارچوب سینمای دولتی خارج شود.
شایان افشردی معتقد است نمایش «باغ عدن» نه از یک متن ایستا، بلکه از دل چند سال تجربه زیسته و واکنش به شرایط اجتماعی شکل گرفته است و خلاف شکل بازیگری رایج تئاتر ایران حرکت میکند.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در بحث تولید محتوا در کشور هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی داریم ضرر میکنیم، صداوسیما در این بخش دارد کوتاهی میکند.
Δ