نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معتقد است که برای تولید اثر مناسب برای نوجوان باید شناخت کاملی از این رده سنی و مسائل مختلفاش داشته باشیم.
ناصر آویژه بازیگر، کارگردان و عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان در مورد آسیبشناسی تئاتر نوجوان و راهکارهای موجود برای ترمیم و جلوگیری از این آسیبها، به خبرنگار مهر گفت: در ابتدا باید فهمید که این آسیبها چیست و سپس در راستای آن اقداماتی را انجام داد. نکته اول اینکه به سراغ موضوعاتی که باید برای نوجوانان کار بشود نمیرویم و این مورد میتواند بسیار آسیبزا باشد زیرا برهه زمانی نوجوانی یک برهه کاملا متفاوت از دیگر بازههای سنی یک انسان است و سرشار از مسائلی است که کمتر به آن پرداخته میشود. برای مثال مسائل جنسی، جنسیتی، احساسی و عاطفی برای نوجوانان باید به درستی در آثار نمایشی تشریح شود به این دلیل که در این برهه با غلیان این قبیل از احساسات طرف هستیم.
وی درباره راهکارهای پیشنهادی خود، توضیح داد: باید با دید متخصصانه و علمیتری به این موارد در تئاتر نوجوان بپردازیم تا بتوانیم به نوجوانان ورود کنیم و مرز موجود در بین نوجوان با بزرگسال شکسته شود. به این طریق ارتباط مطلوبی برقرار میشود. موضوع بعدی موضوع فرم تئاتر نوجوان است که باید شناخت بیشتری از فرم مناسب در این بخش از تئاتر پیدا کنیم. این مستلزم شناخت کافی از فضای فکری نوجوانان و تفاوت آن با تئاتر کودک و بزرگسال است تا در نهایت با رسیدن به این شناخت در محتوا و فرم به درستی گام برداریم و خود را به این رده سنی نزدیکتر کنیم.
آویژه در ادامه سخنان خود یادآور شد: به نظرم اگر بخواهیم بگوییم تئاتر نوجوان در قالب استاندارد چه تئاتری است، در ابتدا باید دبیر جشنواره از یک سال قبل آثاری را به نمایشنامهنویسان و کارگردانان سفارش بدهد و سپس در انتخاب آثار دقت بیشتری کند.
عضو هیئت داوران مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، درباره ارزیابی خود از این جشنواره نیز گفت: قطعا به دلیل سابقه استان همدان در برگزاری این جشنواره انتظار میرود با یک جشنواره پرشور و حرفهای برخورد کنیم و به قطع همینطور است. نکته بسیار مثبت این است که امکانات اجرایی جشنواره دوره به دوره افزایش پیدا میکند، برای مثال افتتاح و بهرهبرداری از سالن نمایش تازه «پلاتو عینالقضات» و در کل اضافهشدن سالنهای نمایشی، امکانات اجرایی و این قبیل موارد از برکات جشنوارهها است که در راستای بهبود زیرساخت خود میکوشند.
بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان با دبیری امیر مشهدی عباس توسط ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، انجمن هنرهای نمایشی ایران تا ۱۷ آبان در حال برگزاری است.
عکس از گاتا ضیاتبری است.
عباس ناصری هنرمند کاریکاتوریست که یکی از هنرمندان واکنش سریع در عرصه کاریکاتور به حساب میآید، از چالشهای این هنر گفت و پیشنهادهایی برای پر کردن جای خالی کاریکاتور در رویدادها داد.
محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «تعارض» با اشاره به اکران آنلاین این فیلم گفت که «هنروتجربه» برای جریانساز شدن باید از چارچوب سینمای دولتی خارج شود.
شایان افشردی معتقد است نمایش «باغ عدن» نه از یک متن ایستا، بلکه از دل چند سال تجربه زیسته و واکنش به شرایط اجتماعی شکل گرفته است و خلاف شکل بازیگری رایج تئاتر ایران حرکت میکند.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در بحث تولید محتوا در کشور هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی داریم ضرر میکنیم، صداوسیما در این بخش دارد کوتاهی میکند.
Δ