نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
جلسه اکران و نقد و بررسی فیلم «کاروان زرد» به کارگردانی لئون پواریه و آندره سووژ در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، بیست و پنجمین جلسه از برنامه «شبهای مستند» موزه سینما عصر روز گذشته ۱۰ دی به نمایش فیلم «کاروان زرد» به کارگردانی لئون پواریه و آندره سووژ اختصاص داشت.
محمد تهامینژاد منتقد و پژوهشگر سینما درباره ویژگیهای مستند «کاروان زرد» گفت: این فیلم دارای یک تدوین فوقالعاده است و فیلمبردار آن نیز زحمت زیادی را متحمل شده است. تجربه تماشای این فیلم و زحماتی که عوامل فنی در مسیر ساخت اثر تحمل کردهاند، من را یاد فیلم «علف» میاندازد که سرشار از لحظات حساس است.
وی با اشاره به موسیقی به کار رفته در این مستند بیان کرد: موسیقی در این اثر حالتی پرشتاب و هیجان انگیز دارد و تلاش شده است تا به گونهای روایی مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. همچنین باید اشاره کرد که درباره این فیلم روایتهایی مختلفی وجود دارد و از جانب عدهای مورد توجه قرار گرفته است در حالی که عده دیگری آن را تقبیح کردهاند. برخی در اروپا این اثر را حماسی میدانند، اما در مقابل برخی دیگر تولید آن را بیهوده دانستند. در هر صورت نکته مهم در این است که «کاروان زرد» یکی از بنیان گذاران سینمای اکتشافی به شمار میرود.
این کارشناس تصریح کرد: فیلم دارای سه بخش است؛ بخش مربوط به ایران و افغانستان، بخش هیمالیا و بخش ورود به چین. بنابراین از لحاظ روایت این اثر به سه دسته تقسیم میشود. بخش ایران در این فیلم یک یادگار مهم درباره کشور است البته فیلمهای دیگری نیز در آن دوران درباره ایران ساخته شدهاند.
در ادامه ارد عطار پور، مستندساز پیشکسوت گفت: برای من سوال است که آیا پنج دقیقه حذف شده این اثر ربطی به مدیریت سیاسی کشور داشته است یا خیر؟ فیلم «کاروان زرد» از نظر تدوین، فیلمبرداری و حرکت بسیار درخشان است و سند تصویری قدرتمندی به شمار میرود، اما با این حال دارای نگاه استعماری و از بالا به پایین بوده و این اتفاق در فیلم «علف» نیز رخ داده است.
در ادامه تهامینژاد درباره موضوع سانسور در این فیلم گفت: نمیتوان درباره این موضوع به صراحت صحبت کرد اما مهمترین مسئله این است که نسخه دیگری نیز از این فیلم در فرانسه عرضه شده است که به راحتی و از کشور فرانسه در دسترس است. فیلمهای بسیاری در دوران قاجار در ایران ساخته شده است اما این روند در دوران پهلوی تضعیف میشود. شانس دوران قاجار این است که عمده فیلمهای ساخته شده در آن زمان پنهان شده و بعدها کشف شده بودند در صورتی که از دوران پهلوی فیلمهای مستند کمی برجای مانده است.
فخرالدین سیدی، مستندساز پیشکسوت مجری و گرداننده این نشست بود.
بسیاری از هنرمندان در دهههای مختلف اقدام به تولید آثار متعدد و تک آهنگ در حوزه ملی میهنی کرده اند که هرکدام متعلق به جریان ویژهای از تاریخ موسیقی ایران عزیزمان است.
کارگردان «برف زمین را گرم میکند» با اشاره به ویژگیهای این اثر نمایشی عنوان کرد که این نمایش به نوعی جدال میان وراثت و جامعه در شکلگیری جرم است.
کارگردان «مرزپرگهر» که در دل جنگ ۱۲ روزه ساخته شد این مجموعه مستند را تلاشی برای ثبت فداکاریهای مردمی و نقش تعیینکنندهای که مردم عادی در ناامید کردن دشمن داشتند، میداند.
درآمد ۳ ماهه آیمکس با موفقیت فیلمهای «F۱» و «گناهکاران» که با دوربینهای این شرکت فیلمبرداری شدهاند، افزایش پیدا کرد.
Δ