نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
سامان حسینپور یکی از کارگردانان فیلم کوتاه «چمدان» با اشاره به تحقیق درباره وضعیت مهاجران گفت که «چمدان» داستان مردی است که دوباره سرزمینش را از دست میدهد.
سامان حسینپور یکی از کارگردانان فیلم کوتاه «چمدان» در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: فیلم «چمدان» را به صورت مشترک با آکو زندکریمی نوشته و کارگردانی کردیم. ایده این فیلم زمانی شکل گرفت که در حین فیلمبرداری یک فیلم کوتاه دیگر بودیم. زندکریمی در حال گفتگو با یکی از دوستانمان درباره طرح ساخت یک فیلم کوتاه بود. آن دوست به دنبال سوژهای برای ساخت فیلم بود و آقای زندکریمی ایده «چمدان» را مطرح کرد. اگرچه آن دوست چندان علاقهای نشان نداد اما من وقتی این ایده را شنیدم، برایم جذاب بود. بنابراین به وی پیشنهاد دادم که با هم این فیلم را بسازیم.
وی درباره داستان «چمدان» تصریح کرد: ایده اصلی این فیلم کوتاه درباره مردی بیسرزمین بود که در چمدان خود میخوابد. این ایده تبدیل به فیلمنامهای شد که نهایتاً به تولید فیلم «چمدان» انجامید.
این کارگردان با اشاره به سوژه اجتماعی این فیلم بیان کرد: از ابتدا این فیلم را بیشتر اثری اجتماعی میدیدیم اما عناصر داستانی آن، ما را به سمت فضای فانتزی سوق داد. مثلاً اینکه فردی در چمدان بخوابد، خود عنصری غیرمعمول است که فضایی فانتزی ایجاد میکند.
حسینپور با اشاره به تحقیق درباره مهاجران عنوان کرد: در مورد تحقیق میدانی، متاسفانه فرصت گفتگوی مستقیم با مهاجران را نداشتیم اما موضوع برای ما کردها بسیار ملموس بود. ما گزارشهایی از کردهای سوریه و ترکیه که به اروپا مهاجرت کرده بودند، مطالعه کرده بودیم. در ابتدا فیلمنامه را نیز بر اساس نمونهای واقعی از خانوادهای که در دریا غرق شده بودند، نوشتیم. از بین این خانواده که در راه اروپا بودند تنها یک نفرشان زنده به اروپا میرسد که شخصیت اصلی «چمدان» نیز از او الهام گرفته شده است اما به دلایل مشکلات تولیدی، محل داستان را از دریا به کوهستان تغییر دادیم.
وی درباره چالشهای فیلمبرداری در تهران توضیح داد: چالشهای تولید فیلم متعدد بود. درواقع در فیلم «چمدان» ما برای اولین بار بود که در تهران فیلمبرداری میکردیم زیرا به یک شهر شلوغ و معماری خاص نیاز داشتیم که در شهر خودمان سنندج این امکان وجود نداشت. این مسئله به خودی خود چالش بزرگی بود، چون با گروهی جدید کار میکردیم و شناخت کافی از هم نداشتیم. همچنین محدودیت بودجه داشتیم زیرا در شهر خودمان این آگاهی را داشتیم که با چه میزان بودجهای میتوان فیلم ساخت اما در تهران ماجرای مدیریت مالی کمی فرق داشت. البته با حمایت کمپانی تصویر به مدیریت فریبا عرب تهیهکننده فیلم این مشکلات حل شد.
این کارگردان با اشاره به تعداد زیاد لوکیشنهای «چمدان» گفت: فیلم ما حدود ۱۴ – ۱۵ لوکیشن مختلف داشت و در طول ۷ – ۶ روز فیلمبرداری در تهران ناگزیر به مناطق مختلفی میرفتیم. مثلاً ما قسمت کوهستان را در شمال تهران و قسمت دشت را در جنوب تهران فیلمبرداری کردیم. همچنین فیلمبرداری در بازار بزرگ تهران و فیلمبرداری در مکان شلوغ و تامین امنیت گروه فیلمبرداری برای ما چالش بزرگی بود اما شکر خدا با مشکل خاصی مواجه نشدیم.
حسین پور یادآور شد: در فیلم «چمدان» از جلوههای ویژه میدانی استفاده کردیم و آرش آقابیک در بخش جلوههای ویژه میدانی بدون هیچ چشمداشت مالی و فقط با دید حمایت از فیلم کوتاه به ما کمک کرد. با کمک ایشان ما سر صحنه برف داشتیم اما این برف پاسخگوی کل صحنه نبود درنتیجه حسن نجفی مسئول جلوههای ویژه کامپیوتری ما سعی کرد صحنههای برف را بهبود ببخشد اما به دلیل محدودیت بودجه، نتوانستیم تمام ایدههایمان را در این بخش پیاده کنیم. به این قضیه واقف هستیم که این صحنههای خیلی حرفهای ساخته نشده اند اما درحد یک فیلم کوتاه حق مطلب را ادا میکنند.
وی در پایان صحبت هایش مطرح کرد: پس از «چمدان»، فیلم کوتاه «کُر» (پسر) را ساختم که اخیرا در جشنواره منطقهای شرکت و لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه را دریافت کرد. همچنین اخیراً با انجمن سینمای جوانان پروژه جدیدی به نام «غزال» را کلید زدهام که در مرحله تدوین است و امیدوارم سال آینده در جشنواره فیلم کوتاه تهران نمایش داده شود.
«چمدان» راوی داستان مرد مهاجری است که یک بار دیگر، سرزمین خود را از دست میدهد.
میثم دامنزه، رضوان خدامی، النا سهامی و آوا مسلمخانی در این فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداختهاند.
عوامل فیلم کوتاه «چمدان» عبارتند از فیلمنامهنویس و کارگردان: آکو زندکریمی و سامان حسینپور، سرمایهگذار و تهیهکننده: فریبا عرب، تولید کمپانی تصویر منتخب آمریکا، محصول مشترک ایران و آمریکا، مدیر فیلمبرداری: حامد بقائیان، مدیر صدابرداری: ایرج نوروزی، مجری طرح و مدیر تولید: آرمین پورمحمد، تدوین: سامان حسینپور، منشی صحنه: شکیلا معزی، طراح صحنه: آکو زندکریمی و سامان حسینپور، طراح لباس: عارفه شکری، طراح گریم: مهدی معینی، طراح جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیک، طراح جلوههای کامپیوتری: حسن نجفی، موسیقی: آریان خسروی، برنامهریز و دستیار کارگردان: رها الهدادی، دستیار تولید: مینا صادقی، گروه کارگردانی: شیما علینیا و عارفه شکری، مدیر صحنه: میثم طلایی، مدیر تدارکات: ماشاالله رحمتی، گروه فیلمبرداری: یوسف صفایی، حامد محمدیشادان، جعفر امیری، کرین: رضا شایسته، سینه موبیل: احمد صادقی، پشتیبانی فنی: محمد گودرزی، مسئول هنروران: میلاد رهبری، گروه تدارکات: امیرحسین قاسمی، ایمان بتشکن، عکاس: نازنین رضازاده، طراح پوستر و گرافیک: متین خیبلی و مشاور رسانهای: علی کشاورز.
کارگردان نمایش «تا هیچ چیز عوض نشود» از چالشهای اقتباس سینمایی در تئاتر و دشواریهای اجرای یک نمایش دانشجویی گفت.
گزارشگر هندی و کارمند شبکه سحر اردو با اشاره به حضورش در ایران گفت: من فقط برای زمان خوشی و گل و بلبل به ایران نیامدهام، وظیفه خود میدانم که در صحنه باشم.
سحر امامی و وجیه السادات حسینیان دو مجری رسانه ملی دان یک افتخاری تکواندو و نماد صلح را در مراسم تجلیل از شهدای ورزشکار جنگ تحمیلی ۱۲ روزه را دریافت کردند.
دومین سال نمایش «باقدسیان» از سوی کودکان و نوجوانان هنرمند بیتالقرآن منطقه ۱۱ اجرا می شود.
Δ