کل کارا : 50386 امروز با کارا : 118
  • تاریخ : پنجشنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 31 - July - 2025
  • ساعت :

    خط ویژه؛ مسیر نجات یا راه میان‌بر مسئولان؟

     به گزارش اکوایران،در دل شلوغی‌های بی‌پایان تهران، خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو قرار بود کورسویی از امید برای عبور سریع‌تر خدمات امدادی و حمل‌ونقل عمومی باشد. اما حالا، این مسیرها به نمادی از بی‌نظمی شهری و گاه حتی بی‌عدالتی بدل شده‌اند؛ خطوطی که برای برخی به راه فرار از ترافیک تبدیل شده، در حالی که برای […]

     به گزارش اکوایران،در دل شلوغی‌های بی‌پایان تهران، خطوط ویژه اتوبوس‌های تندرو قرار بود کورسویی از امید برای عبور سریع‌تر خدمات امدادی و حمل‌ونقل عمومی باشد. اما حالا، این مسیرها به نمادی از بی‌نظمی شهری و گاه حتی بی‌عدالتی بدل شده‌اند؛ خطوطی که برای برخی به راه فرار از ترافیک تبدیل شده، در حالی که برای دیگران ممکن است به قیمت جان تمام شود.

    در نگاه اول، خط ویژه یک مسیر فنی برای عبور سریع اتوبوس‌هاست. اما در بحران، این خطوط به معبر امدادگران تبدیل می‌شود؛ جایی که آمبولانس‌ها، خودروهای آتش‌نشانی و پلیس باید بدون معطلی از آن عبور کنند تا به موقع به حادثه برسند. تأخیر چند ثانیه‌ای در چنین شرایطی ممکن است مرزی بین مرگ و زندگی باشد.

    با این حال، تصویر امروز از خطوط ویژه چیز دیگری است. نه تنها موتورسواران بی‌پروا، بلکه خودروهای شخصی و حتی وسایل نقلیه با پلاک و شیشه‌های تیره، آزادانه وارد این مسیرها می‌شوند. در میان آنها، گاه خودروهایی دیده می‌شود که با چراغ گردان یا مجوزهایی نامشخص، گویی از امتیازی ویژه برخوردارند. امتیازی که در برابر چشمان شهروندان منتظر و کلافه، بیشتر به امتیاز طبقاتی شباهت دارد تا ضرورت ترافیکی.

    موضوع وقتی حساس‌تر می‌شود که برخی خودروهای سازمانی یا وابسته به مقامات، بدون وضعیت مأموریتی مشخص، در این مسیرها تردد می‌کنند. پرسش کلیدی اینجاست: آیا خطوط ویژه برای نجات جان مردم طراحی شده‌اند یا برای تسهیل تردد کسانی که خود را فراتر از قانون می‌بینند؟

    مسئله‌ای که در هفته‌های اخیر باز هم توجه افکار عمومی را جلب کرد، حادثه‌ای بود که طی آن برخورد یک خودرو با مأمور راهور در یکی از خیابان‌های پر تردد شهر رخ داد؛ خودرویی که گفته می‌شود متعلق به فرزند یکی از مسئولان بوده و بدون مجوز، از مسیر یک‌طرفه و خط ویژه عبور کرده است. این تنها یک نمونه از بی‌شمار مواردی است که در سایه نظارت‌های ناکافی رخ می‌دهد.

    از سوی دیگر، نیروهای امدادی نیز از این وضعیت گلایه دارند. آنها بارها تأکید کرده‌اند که در مواقع بحران، حضور خودروهای غیرمجاز در خطوط ویژه مانع جدی برای انجام وظایفشان است. در برخی موارد حتی خودروهای امدادی خود در ترافیک خطوط ویژه گیر افتاده‌اند؛ جایی که باید راه نجات باشد، به بن‌بست بدل شده است.

    نبود نظارت مؤثر، کمبود دوربین‌های ثبت تخلف و عدم سختگیری کافی در صدور مجوزهای خاص، همگی شرایطی را رقم زده‌اند که در آن قانون رنگ می‌بازد و جای خود را به بی‌نظمی می‌دهد. اگرچه قوانین برای جریمه و حتی توقیف خودروهای متخلف وجود دارد، اما در عمل، تخلفات گسترده‌تر از آن است که بتوان با آن چشم‌پوشی کرد.

    فرهنگ‌سازی نیز بخشی جدی از این معادله است. در کشورهای توسعه‌یافته، خطوط امدادی قداست دارند و تخطی از آن با مجازات‌های شدید همراه است. در ایران اما، به نظر می‌رسد هنوز هم بخشی از جامعه، این مسیر را به عنوان راهی برای پیش‌دستی در ترافیک تلقی می‌کند. پشت چراغ گردان‌های بدون مأموریت، در واقع یک تخلف پنهان شده است؛ تخلفی که گاه با لباسی رسمی توجیه می‌شود.

    این مسیرها، مسیر مردم‌اند؛ مسیری برای حمل‌ونقل سریع، امداد و نجات. اگر قرار است جان انسانی را نجات دهند، نباید به محل عبور خودروهای بی‌مجوز، موتورسواران عجول و حتی مدیران بی‌برنامه تبدیل شوند. خطوط ویژه باید ویژه بمانند — برای مردم، برای امنیت، برای زندگی.

    اخبار مشابه امروز:

    هشدار پلیس آگاهی درباره کلاهبرداری مثلثی در فضای مجازی
    9 - مرداد - 1404

    هشدار پلیس آگاهی درباره کلاهبرداری مثلثی در فضای مجازی

    به گزارش اکوایران، پلیس آگاهی نسبت به شیوع کلاهبرداری‌های مثلثی در بستر فضای مجازی هشدار داد و اعلام کرد: در بسیاری از موارد، مجرمان با معرفی خود به عنوان واسطه میان فروشنده و خریدار، اقدام به فریب طرفین کرده و مبالغی را به حساب اشخاص ثالث منتقل می‌کنند که در این شرایط شهروندان باید از […]

    تداوم و تشدید گرما؛ خطر گرمازدگی در مناطق کوهستانی
    9 - مرداد - 1404

    تداوم و تشدید گرما؛ خطر گرمازدگی در مناطق کوهستانی

    به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان درباره پیش‌بینی جوی مناطق کوهستانی کشور طی پنجشنبه و جمعه (٩ و ١٠ مردادماه) اظهار کرد: طی این مدت جوی غالبا پایدار در بیشتر مناطق کوهستانی مستقر خواهد شد که همراه با وزش باد است، به‌ویژه در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع گاهی شدید خواهد بود. خطر گرمازدگی به دلیل […]

    یک نماینده مجلس: تعداد نوزادان معلول تفاوتی نکرده است
    9 - مرداد - 1404

    یک نماینده مجلس: تعداد نوزادان معلول تفاوتی نکرده است

    به گزارش اکوایران، امیر حسین بانکی‌پور،  نماینده مجلس و رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده   گفت: در قانون جوانی جمعیت شاهد کاهش معنادار سقط جنین هستیم. این مطالعه به همت پروفسور اکبری و چند دانشگاه انجام شده است. تیم تحلیلگر نیز مطالعات پیشین را بررسی کرده و نتایج را به محافل علمی ارائه […]

    محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال کشور
    9 - مرداد - 1404

    محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال کشور

    به گزارش اکوایران، سرهنگ هادی عبادی، با اشاره به افزایش حجم تردد در ایام تعطیلات پیش رو، اعلام کرد: به منظور ارتقاء ایمنی و تسهیل جریان ترافیک، محدودیت‌های ترافیکی متعددی تا شنبه ۱۱ مرداد اعمال خواهد شد. او گفت: تردد موتورسیکلت‌ها از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۸ مرداد تا ساعت ۶ صبح شنبه ۱۱ […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا