نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
با گذشت بیش از نیم قرن از راهاندازی آرامستان بهشت زهرا، حالا بزرگترین گورستان پایتخت به مرز پر شدن رسیده است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از پر شدن قریبالوقوع ظرفیت دفن روزانه در این آرامستان خبر داده و اعلام کرده است که تنها قطعه ۳۲۹ برای دفن روزانه […]
با گذشت بیش از نیم قرن از راهاندازی آرامستان بهشت زهرا، حالا بزرگترین گورستان پایتخت به مرز پر شدن رسیده است. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از پر شدن قریبالوقوع ظرفیت دفن روزانه در این آرامستان خبر داده و اعلام کرده است که تنها قطعه ۳۲۹ برای دفن روزانه اموات باقی مانده است.
مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه هیچ قطعه دیگری برای دفن روزانه در بهشت زهرا (س) وجود ندارد، هشدار داده: «اگر ظرفیت این قطعه نیز به پایان برسد، عملاً امکان دفن روزانه اموات در بهشت زهرا از بین خواهد رفت.»
بر اساس اظهارات او، اگرچه برخی فضاهای خالی محدود در قطعات قدیمیتر وجود دارد، اما قطعات جدید بهویژه از شماره ۳۰۰ به بالا، کاملاً اشغال شدهاند.
در همین راستا شهرداری تهران طی مطالعاتی، پنج نقطه را برای احداث آرامستانهای جدید به شورای شهر پیشنهاد کرده است که تنها سه مورد از آنها تأیید شدهاند. احداث هر یک از این آرامستانها، نیازمند مجوزهایی از شورای ترافیک، سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری تهران و سایر نهادهای ذیربط است.
از جمله نقاط پیشنهادی، محدودهای در جنوب شرق تهران، در حوالی بزرگراه امام رضا و سهراه سیمان است. همچنین محدودهای در ابتدای جاده ساوه و پهنهای در جنوب شهر در منطقه کلاغنایه نیز بررسی شدهاند. پهنه جنوبی بهعنوان «محل دفن اضطراری» در روزهای بحران در نظر گرفته شده است.
پیرهادی تاکید کرده است که حتی اگر اکنون نیز مجوزهای قانونی صادر شود، احداث و تجهیز یک آرامستان جدید حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد. او تأکید کرده که تا این لحظه، هیچ طرح نهایی و رسمی از سوی شهرداری برای ساخت این آرامستانها به شورا ارسال نشده و مجوزی نیز در این زمینه صادر نشده است.
احداث آرامستانهای جدید صرفاً محدود به مسائل مکانی نیست. بررسی جنبههای ترافیکی، محیط زیستی، شهرسازی و معماری نیز از ضرورتهای این پروژهها به شمار میرود. به گفته پیرهادی، طراحی ورودی آرامستانها از منظر ترافیکی، بررسی تأثیرات زیستمحیطی و رعایت اصول شهرسازی در جلساتی با حضور چند کمیسیون شورای شهر مورد بحث قرار گرفته و بر اساس آن سه منطقه به عنوان گزینههای مناسب برگزیده شدهاند.
با وجود هشدارهای جدی درباره ظرفیت بهشت زهرا، هنوز اقدام اجرایی مشخصی برای آرامستانهای جدید آغاز نشده است. نگرانی از بروز بحران دفن در تهران هر روز پررنگتر میشود و چشم امید مسئولان به عبور سریعتر شهرداری از مرحله مطالعات و ورود به فاز عملیاتی دوخته شده است.
زن روی زمین افتاده. پاهایش کشیده میشود، کف خیابان، روی آسفالت داغ پیروزی و پرتاب می شود داخل ون. این ویدئو حالا چند روز است در شبکههای اجتماعی میچرخد. ویدئویی کوتاه، تلخ، و آشنا. روایت رسمی، روایت خیابان ماجرا طبق گزارش رسمی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، از تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ آغاز میشود. […]
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، در گفتوگو با اکوایران، از تداوم اقدامات غیرشفاف در بوستان ولایت و نبود پاسخگویی مشخص از سوی شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت:چندین مرتبه در موضوع بوستان ولایت از شهرداری پیگیری کردهایم. برخی از تذکرهای من در جلساتی با آقای چمران و برخی از مسئولان شهرداری […]
در حالی که تهران، یکی از پرجمعیتترین و لرزهخیزترین کلانشهرهای جهان، با تهدید همیشگی زلزله روبهروست، مقامهای شهری میگویند با بهرهبرداری از یک سامانه هشدار سریع، میتوان تا ۶۰ درصد از تلفات انسانی در زلزلههای آینده جلوگیری کرد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از امضای تفاهمنامهای با پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی […]
در جلسه امروز شورای شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا، با اشاره به ناکامی در مدیریت ساختوساز غیرمجاز در حریم تهران گفت: «برای مشکلات حریم هنوز اتفاق مثبتی نیفتاده و زور کسانی که برخلاف قانون ساختوساز میکنند بیشتر است.» وی همچنین نسبت به کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به هفت روز ابراز تردید کرد و […]
Δ