نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
با افزایش روزافزون آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، تهران به دنبال راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت حملونقل شهری است. در این میان، ورود تراموا به پایتخت بهعنوان راهکاری زودبازده معرفی شده ، اما در کنار آن، چالشهایی مانند زیرساختهای موردنیاز، تأمین مالی و برنامهریزی بلندمدت مطرح است. آیا تراموا میتواند در کوتاهمدت به […]
با افزایش روزافزون آلودگی هوا و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، تهران به دنبال راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت حملونقل شهری است. در این میان، ورود تراموا به پایتخت بهعنوان راهکاری زودبازده معرفی شده ، اما در کنار آن، چالشهایی مانند زیرساختهای موردنیاز، تأمین مالی و برنامهریزی بلندمدت مطرح است. آیا تراموا میتواند در کوتاهمدت به کاهش مشکلات ترافیکی و آلودگی کمک کند، یا همانند برخی پروژههای شهری، در مسیر تحقق، سالها به طول خواهد انجامید؟
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه از ورود ۶۴ دستگاه تراموا به پایتخت در سال آینده خبر داده و اعلام کرده که تست شبانه این وسیله نقلیه با موفقیت انجام شده است. احمد قیومی به سایت روابط عمومی شهرداری تهران توضیح داد که تمامی شاخصهای لازم، ازجمله توقف، میزان شارژ و جابهجایی مسافر، در این تست مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. وی همچنین از انجام تست روزانه در روزهای آینده خبر داد و تأکید کرد که در فاز اول، ۶۴ دستگاه تراموا با چهار واگن وارد تهران خواهد شد.
در همین راستا، مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز با اشاره به اولویت وزارت کشور در راهاندازی تراموا، به بازه زمانی طولانیمدت موردنیاز برای تکمیل زیرساختهای آن اشاره کرد. وی اعلام کرد که هرچند تراموا یک راهکار زودبازده محسوب میشود، اما تجربه قبلی کشور نشان میدهد که ایجاد زیرساختهای لازم برای خطوط تراموا، بین ۱۰ تا ۱۲ سال زمان میبرد. به گفته نصرتی، در تهران، توسعه زیرساختهای ۷ خط تراموا ممکن است تا ۲۵ سال به طول بینجامد.
حملونقل برقی در اولویت، اما زیرساختها ضعیف است
علاوه بر تراموا، توسعه ناوگان حملونقل برقی نیز یکی از برنامههای کلانشهرها برای مقابله با آلودگی هواست. نصرتی در این خصوص گفت: «خرید اتوبوس و تاکسیهای برقی برای کلانشهرها در اولویت قرار گرفته است و سازمان برنامه و بودجه، صندوق اسقاط و شهرداریها در تأمین مالی آن مشارکت خواهند داشت.» وی همچنین تأکید کرد که باوجود مزایای اتوبوسهای برقی، هنوز زیرساختهای لازم برای استفاده از آنها در کشور فراهم نشده است و تلاشها در این راستا ادامه دارد.
چالشهای حملونقل شهری و آینده نامشخص برخی طرحها
درحالیکه تهران به دنبال نوسازی و توسعه ناوگان حملونقل عمومی است، چالشهایی نظیر تأمین مالی، طولانی بودن روند اجرایی پروژهها و کمبود زیرساختهای فنی، همچنان مانعی در مسیر اجرای سریع این طرحهاست. از سوی دیگر، برخی برنامهها، مانند خرید واگنهای مترو از چین، با مصوبات جدید دولت و تأمین پیشپرداخت، امیدهایی برای بهبود شرایط ایجاد کرده است.
بااینحال، همچنان این پرسش مطرح است که آیا طرحهایی مانند تراموا و اتوبوسهای برقی میتوانند بهعنوان راهکاری فوری برای کاهش آلودگی و ترافیک عمل کنند، یا در سایه مشکلات اجرایی، به پروژههایی بلندمدت تبدیل خواهند شد؟
به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان، از وقوع پدیدههای جوی ناپایدار در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: از امروز (سهشنبه، ۳۱ تیر) تا پایان هفته، در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان و همچنین شمال آذربایجان غربی، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و […]
به گزارش اکوایران، دکتر آرزو دهقانی با بیان اینکه مواجهه طولانی مدت با اشعه فرابنفش (UV) منجر به آفتابسوختگی، پیری زودرس پوست، آسیب چشمی و حتی در موارد شدید و طولانیتر سرطان پوست میشود، گفت: در شرایطی که شاخص UV (اشعه فرابنفش) بالا است، لازم است افراد برخی موارد را برای حفاظت از خود رعایت […]
به گزارش اکوایران، شهرداری تهران اعلام کرد: به رغم اعلام دولت مبنی بر تعطیلی ادارات و سازمانها در روز چهارشنبه اول مرداد به منظور کاهش مصرف برق و گرمی هوا، تمامی میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران فعال هستند. فعالیت میادین و بازارهای میوه و تره بار به مانند روزهای عادی از ساعت ۸ […]
به گزارش اکوایران، طبق اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، بازه زمانی پروازهای اربعین امسال از ۱۷ مرداد تا ۲۶ مرداد تعیین شده و تمام عملیات پروازی در این مدت در حوزه هوایی کشور انجام خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی موظفند حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت مجوزهای پروازی، نسبت به باز کردن پروازها و […]
Δ