نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها […]
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاههای مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.
وی ادامه داد: «شهروندان تهرانی همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند و به دلیل محدودیتهای قانونی، تردد بیشتر با پلاکهای تهران انجام میشود. اما خودروهای پلاک شهرستان به دلیل خلأ قانونی موجود، بدون پرداخت عوارض وارد محدوده ترافیک تهران میشوند. در شهرهایی که مبدا این خودروها هستند، عوارض ورود به طرح ترافیک دریافت نمیشود. این امر باعث شده که تعداد زیادی خودرو با پلاک شهرستان، بیشتر برای کسبوکار و مسافربری، در محدوده مرکزی شهر تهران وارد شوند.»
تشکری هاشمی افزود: «این خودروها از شهرستانها و روستاها بهصورت گروههای چند دهنفره وارد تهران میشوند، داخل خودروها استراحت میکنند و در طول روز به فعالیتهای مسافربری مشغول میشوند. این روند فارغ از مشکلات انتظامی و عدم رعایت قوانین، اختلالات جدی در ترافیک محدوده مرکزی تهران ایجاد کرده است.»
وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای شهر تهران برای مدیریت این وضعیت گفت: «شورا اقداماتی برای مقابله با این مشکل پیشبینی کرده است. توسعه حملونقل عمومی و ایجاد مسیرهای جایگزین برای شهروندان به این منظور است که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما حجم بالای خودروهای پلاک شهرستان بهویژه باعث مشکلات جدی برای زندگی روزمره شهروندان شده است و شورای شهر تصمیم به افزایش نرخ عوارض این خودروها گرفته است.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: «این افزایش عوارض به هیچ وجه برای تأمین منابع مالی شهرداری نیست. در واقع هدف اصلی این است که جذابیت ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی تهران کاهش یابد. بودجه شهرداری تهران برای سال جاری ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است، بنابراین دریافت ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان عوارض از این خودروها مسأله اصلی نیست.»
وی همچنین در خصوص همکاری پلیس راهور گفت: «برخی افراد ممکن است استدلال کنند که دریافت عوارض طرح ترافیک تهران از شهرهای دیگر ممکن نیست، اما با هماهنگی انجامشده با پلیس راهور و رفع ایرادات اجرایی، این مشکل حل خواهد شد. پلیس بر اساس قانون، خودروهای متخلف را به ازای هر ساعت تردد غیرمجاز در طرح ترافیک جریمه خواهد کرد.»
تشکری هاشمی اضافه کرد: «برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفتهایم. خودروهای زیر ۵ سال عوارض عادی پرداخت میکنند، خودروهای ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی میشوند، و خودروهای بالای ۲۰ سال که بهطور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیفهایی خواهند شد.»
وی در پایان گفت: «کامیونها و خودروهای سنگینی که بالای ۳۰ سال عمر دارند، اجازه ورود به محدودههای ممنوعه را نخواهند داشت. مردم ما هر سال به دلیل آلودگی هوا با تعطیلی مدارس و اختلال در کسبوکارها مواجه میشوند. مهمتر از همه، سلامت شهروندان در معرض خطر قرار دارد و مردم از ما انتظار دارند که اقدامات جدی در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک انجام دهیم. طبق برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، موظف هستیم که هرچه سریعتر طرحی جدید و متناسب با شرایط کنونی آلودگی و تراکم شهری ارائه کنیم. این طرح از سال ۱۴۰۴ با جدیت اجرا خواهد شد و امیدواریم وزارت کشور و فرمانداری تهران نیز از آن حمایت کنند.»
به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان، از وقوع پدیدههای جوی ناپایدار در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: از امروز (سهشنبه، ۳۱ تیر) تا پایان هفته، در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان و همچنین شمال آذربایجان غربی، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و […]
به گزارش اکوایران، دکتر آرزو دهقانی با بیان اینکه مواجهه طولانی مدت با اشعه فرابنفش (UV) منجر به آفتابسوختگی، پیری زودرس پوست، آسیب چشمی و حتی در موارد شدید و طولانیتر سرطان پوست میشود، گفت: در شرایطی که شاخص UV (اشعه فرابنفش) بالا است، لازم است افراد برخی موارد را برای حفاظت از خود رعایت […]
به گزارش اکوایران، شهرداری تهران اعلام کرد: به رغم اعلام دولت مبنی بر تعطیلی ادارات و سازمانها در روز چهارشنبه اول مرداد به منظور کاهش مصرف برق و گرمی هوا، تمامی میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران فعال هستند. فعالیت میادین و بازارهای میوه و تره بار به مانند روزهای عادی از ساعت ۸ […]
به گزارش اکوایران، طبق اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، بازه زمانی پروازهای اربعین امسال از ۱۷ مرداد تا ۲۶ مرداد تعیین شده و تمام عملیات پروازی در این مدت در حوزه هوایی کشور انجام خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی موظفند حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت مجوزهای پروازی، نسبت به باز کردن پروازها و […]
Δ