نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
پژوهشی در رابطه بامقایسه اقتصادی مترو و اتوبوس تندرو در کاهش آلودگی هوا نشان میدهد که توسعه سیستمهای حملونقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد، اما میزان توجیه اقتصادی آن بسته به نوع سیستم متفاوت است. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران در گزارشی که پاییز امسال منتشر شده به بررسی تفصیلی هزینهها […]
پژوهشی در رابطه بامقایسه اقتصادی مترو و اتوبوس تندرو در کاهش آلودگی هوا نشان میدهد که توسعه سیستمهای حملونقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد، اما میزان توجیه اقتصادی آن بسته به نوع سیستم متفاوت است.
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران در گزارشی که پاییز امسال منتشر شده به بررسی تفصیلی هزینهها و منافع توسعه مترو، اتوبوسهای تندرو و اتوبوسهای معمولی میپردازد.
حملونقل یکی از اصلیترین منابع آلودگی هوا در سراسر جهان محسوب میشود. بر اساس مطالعات انجامشده، انتشار آلایندهها در این بخش از سال 1990 تا 2022 سالانه 1.7 درصد رشد داشته است. در کشورهای توسعهیافته، سهم خودروهای شخصی در مسافت طی شده بیش از 90 درصد است، که نشاندهنده نقش عمده این وسایل نقلیه در افزایش آلودگی هواست. این چالش، سیاستگذاران را به سمت توسعه سیستمهای حملونقل عمومی سوق داده است تا با کاهش وابستگی به خودروهای شخصی، آلودگی هوا را مهار کنند.
با این حال، توسعه سیستمهای حملونقل عمومی هزینههای قابلتوجهی را به همراه دارد. بررسیهای این پژوهش نشان میدهد که هزینه احداث هر کیلومتر مترو در کشورهای در حال توسعه بهطور متوسط 87 میلیون دلار و هزینه احداث هر کیلومتر اتوبوس تندرو 11 میلیون دلار است. این هزینهها شامل سرمایهگذاری در مسیرها، ایستگاهها، تجهیزات، ناوگان و مطالعات اولیه میشوند. در مرحله بهرهبرداری نیز هزینههای تعمیر و نگهداری زیرساختها و ناوگان، به همراه هزینههای نیروی انسانی، بخشی از هزینههای جاری این سیستمها هستند.
در این مطالعه همچنین میزان انحراف تقاضا از حملونقل شخصی به حملونقل عمومی تحت تأثیر سیاستهای مختلف بررسی شده است. توسعه خطوط مترو و اتوبوسهای تندرو منجر به کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندههای زیستمحیطی میشود، درحالیکه توسعه خطوط اتوبوسهای معمولی چنین اثری ندارد. به منظور تحلیل دقیقتر، پنج سناریو مختلف برای شهر تهران تعریف شده و تأثیر هر یک بر میزان مصرف سوخت، سرعت شبکه، کل زمان سفر و میزان انتشار آلایندهها ارزیابی شد.
نتایج نشان میدهد که توسعه مترو بیشترین میزان کاهش آلایندههای هوا را به همراه دارد، اما به دلیل هزینههای بسیار بالای احداث، نسبت فایده به هزینه آن پایین است. در مقابل، توسعه اتوبوسهای تندرو نسبت فایده به هزینه مطلوبتری داشته و توجیه اقتصادی بیشتری دارد. توسعه خطوط اتوبوس معمولی اما تأثیر قابلتوجهی بر کاهش آلایندگی نداشته و نسبت فایده به هزینه آن تقریباً صفر است.
به منظور محاسبه ارزش اقتصادی انتشار آلایندههای هوا، مطالعات داخلی و بینالمللی مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای نرخ تورم دلار در سال 2022، ارزش هر تن آلاینده محاسبه شده است. این محاسبات نشان میدهد که میزان منافع حاصل از کاهش آلایندههای هوا در نتیجه توسعه مترو، بهطور مطلق بیشتر از سایر گزینههاست، اما هزینههای بالای اجرایی مانع از برتری آن از منظر توجیه اقتصادی میشود.
این مطالعه پیشنهاداتی برای سیاستگذاران ارائه میدهد. در کوتاهمدت، اقداماتی همچون ارتقای معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و مدیریت تقاضای سفر از طریق سیاستهایی مانند قیمتگذاری پارکینگ میتوانند تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشند. در میانمدت، بهینهسازی مسیرها و بهبود بهرهوری سامانههای حملونقل عمومی میتواند جایگزینی کمهزینهتر نسبت به توسعه زیرساختهای جدید باشد. این نتایج میتوانند مبنایی برای تصمیمگیریهای آینده در زمینه حملونقل پایدار و کاهش آلودگی هوا باشند.
به گزارش اکوایران، دکتر ناصر ملکپور درباره تعداد مبتلایان به هموفیلی در کشور گفـت: بررسی آمار و ارقام سامانه هموفیلی در کشور نشان میدهد که حدود 14 هزار بیمار مبتلا به هموفیلی در کشور حضور دارند که از این میان پنج هزار و 500 مورد هموفیلی کمبود فاکتور هشت، 1892 مورد فون ویلبراند، 1200 مورد […]
به گزارش اکوایران، تا لحظه درج این خبر، ترافیک در آزادراه تهران – شمال محدوده تونل شماره ۱۸ و انتهای تونل البرز سنگین است. همچنین ترافیک در محور چالوس مسیر جنوب به شمال حدفاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه سنگین است. ایرنا نوشت ترافیک در محور هراز مسیر جنوب به شمال محدوده مشاء نیز سنگین […]
به گزارش اکوایران، شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اعلام کرد: به اطلاع مشترکین محترم ساکن در مناطق کرهرود، شهدای صفری، شهرک سجادیه (باغ خلج) بخشهایی از کوی امام علی (۲۰ متری فوتبال) میرساند در راستای اجرای دو عملیات سراهگیری از خطوط انتقال ۵۰۰ و ۴۰۰ میلیمتری چاههای سمنگان به مخزن الغدیر در راستای بهبود […]
به گزارش اکوایران، بررسی بازار رهن و اجاره خانه در محله پیروزی که در شرق تهران و در منطقه ۱۳ و ۱۴ تهران واقع شده است، نشان میدهد که حداقل بودجه برای رهن کامل یک واحد آپارتمان 50 تا 60 متری و دارای آسانسور و پارکینگ، باید دستکم بین 600 تا 700 میلیون تومان بودجه در […]
Δ