کل کارا : 50651 امروز با کارا : 89
  • تاریخ : جمعه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 1 - August - 2025
  • ساعت :

    درآمد زایی شهرداری تهران از ترافیک و تردد خودروها در شهر/سهم عوارض سفرهای آنلاین در پرکردن خزانه شهرداری

    تحمل ترافیک تهران برای شهروندان تهرانی عذاب آور است؛اما در حالیکه شهروندان تهرانی ترافیک سرسام آور را تحمل می کنند،شهرداری تهران از محل عوارض و بهای خدمات ترافیکی درآمد کسب می کند.در لایحه بودجه 237 هزار میلیارد تومانی سال 1404 شهرداری تهران که علیرضا زاکانی تقدیم شورای شهر کرد؛ شهرداری چه میزان درآمد از محل […]

    تحمل ترافیک تهران برای شهروندان تهرانی عذاب آور است؛اما در حالیکه شهروندان تهرانی ترافیک سرسام آور را تحمل می کنند،شهرداری تهران از محل عوارض و بهای خدمات ترافیکی درآمد کسب می کند.در لایحه بودجه 237 هزار میلیارد تومانی سال 1404 شهرداری تهران که علیرضا زاکانی تقدیم شورای شهر کرد؛ شهرداری چه میزان درآمد از محل عوارض ترافیکی برای خود پیش بینی کرده است؟!

    بهروز شیخ رودی؛کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در پاسخ به این پرسش به خبرنگار اکو ایران گفت: چرخه مالی معیوب و سیاستگذاری متناقض و ناکارآمد سبب شده است تا شهرداری تهران به عنوان یکی از دستگاههای متولی رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک در شهر با بهانه حل این مسائل و مشکلات شهر از طریق وصول عوارض، کارکرد این عوارض را از حل مساله و رفع عارضه به کسب درآمد از این عارضه ها بدل کرده است. در نتیجه این چرخه ناکارآمد سیاستگذاری مجموع درآمدهای ترافیکی شهرداری تهران در سال 1404 رقمی بالغ بر یازده هزار و نهصد و هشتاد میلیارد تومان خواهد رسید،که این رقم با رشد هشت درصدی نسبت به مجموع درآمد ترافیکی مصوب در بودجه سال 1403 توسط شهرداری برای تصویب توسط شورای شهر پیشنهاد شده البته این درآمد در برگیرنده درآمد عمومی شهرداری تهران است و به علت عدم انتشار بودجه سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری نمی توان درباره درآمدهای اختصاصی سازمان ها و شرکت ها از محل بهای خدمات ترافیکی همچون خدمات معاینه فنی و… که در بودجه شرکتی منعکس می شود اظهار نظر کرد.  

    این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به درآمد شهرداری تهران از اجرای طرح ترافیک به خبرنگار اکو ایران گفت:بر اساس اطلاعات لایحه بودجه سال 1404 شهرداری تهران از محل اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی پایتخت قصد دارد رقمی بالغ بر سه هزار و ششصد میلیارد تومان را به عنوان درآمد  ناشی از ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک وصول کند،مطابق مصوبه شورای شهر چهل درصد این درآمد پس از وصول یعنی رقمی بالغ بر یک هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان به عنوان سهم سازمان حمل و نقل و ترافیک صرف هزینه های آن سازمان خواهد شد و رقم مندرج در جداول بودجه یعنی دو هزار و یکصد وشصت میلیارد تومان به خزانه شهرداری واریز خواهد شد. این رقم نیز به نسبت چهل درصد سهم شهرداری و بیست درصد سهم مترو باید تقسیم و شهرداری رقم یک هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان سهم خودش را باید برابر مصوبه شورای شهر صرف توسعه حمل و نقل عمومی نماید و رقم هفتصد و بیست میلیارد تومان را برای توسعه مترو در اختیار شرکت مترو قرار دهد.

    معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران ضمن اشاره به دیگر درآمدهای شهرداری تهران از محل عوارض ترافیکی به اکو ایران گفت: در بودجه سال 1404 شهرداری تهران رقم یکصد و بیست میلیارد تومان درآمد از محل عوارض اجرای طرح LEZ پیش بینی شده ، همچنین شهرداری در سال آینده سهم هفتصد میلیارد تومانی از محل درآمد جرایم راهنمایی و رانندگی در محدوده شهر تهران را برای خود پیش بینی کرده است. البته تنظیم کنندگان لایحه بودجه سال 1404 درآمد بهاء خدمات استفاده از پارکینگ های عمومی را در جداول بودجه عمومی صفر پیش بینی کرده اند و مشخص نیست چرا درآمد شهرداری از محل بهای خدمات استفاده از پارکینگ های عمومی قرار نیست به خزانه شهرداری واریز شود.

    شیخ رودی در ادامه با اشاره به درآمد زایی شهرداری از محل بهاء خدمات بهره برداری از معابر و فضاهای عمومی شهری به خبرنگار اکو ایران گفت: بر اساس بند سوم «دستورالعمل اجرایی عناوین عوارض و بهای خدمات و ترتیبات وصول آن‌ها» ابلاغی به شماره 202865 مورخ 28 آذرماه سال 1402 وزیر کشور و با توجه به مصوبه اخذ بهای خدمات بهره‌برداری از معابر توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر توسط شورای ششم؛ شرکت های ارائه خدمات هوشمند مسافر یا همان سامانه های حمل و نقل آنلاین بر اساس اطلاعات درج‌شده در سامانه سماس به ازای هر یک کیلومتر پیمایش ناوگان تحت پوشش خود مبلغ هفتصد و بیست ریال تا حداکثر یک درصد مجموع هزینه‌های سفر در سال را به عنوان بهای خدمات بهره برداری از معابر به شهرداری تهران پرداخت می کنند.بر اساس این مصوبه در نه ماهه نخست سال 1403 شهرداری تهران رقمی بالغ بر چهار هزار و چهارصد و پنجاه و هشت میلیارد تومان از محل تردد خودروهای تحت پوشش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر در سطح معابر شهر درآمد داشته است؛آیا این بهای خدمات جز در نتیجه تشدید تردد و ترافیک در سطح شهر حاصل شده است؟! این عوارض به منزله بهای تردد خودروهای تحت پوشش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر در سطح معابر شهر است که شرکت های خدمات حمل و نقل آنلاین آن را با افزایش کرایه های خود و در قالب سهم مسافر و کمیسیون راننده وصول و به شهرداری پرداخت می کنند، در حقیقت بخشی از کرایه ای که شهروندان  تهرانی به عنوان مسافر بابت خدمات شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر پرداخت می کنند نصیب شهرداری تهران می شود و این چیزی جز درآمد زایی از تردد در شهر نیست! بر همین اساس تنظیم کنندگان لایحه بودجه سال 1404 شهرداری تهران می خواهند نه هزار میلیارد تومان از محل بهای خدمات بهره‌برداری از معابر یعنی تردد خودروهای سامانه های آنلاین حمل و نقل مسافر درآمد زایی کنند! در حقیقت سال 1404 قرار است شرکت های سامانه های آنلاین حمل و نقل مسافر از محل کرایه پرداختی مسافران و کمیسیون دریافتی از رانندگان رقم نه هزار میلیارد تومان را وصول و به شهرداری تهران پرداخت کنند. البته شهرداری برابر قانون باید این رقم را صرف توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت کند.

    این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به بدعت گذاری شورای ششم در وصول عوارض از تردد خودروهای با پلاک شهرستان در پایتخت به خبرنگار اکو ایران گفت: وصول درآمد بهای خدمات بهره‌برداری از معابر که ناشی از تردد خودروهای حمل مسافر تحت پوشش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر در سطح معابر شهر  و به عبارتی درآمد زایی از ترافیک است به مذاق مدیریت شهری دوره ششم آنقدر خوش آمده است که رئیس شورای شهر وصول عوارض تردد از خودروهای شهرستانی در پایتخت را عادلانه می داند . خوب است آقای چمران و همکارانشان در وقت اضافه شورای ششم به جای بدعت گذاری های ناعادلانه و ایجاد دوگانه های تهرانی؛شهرستانی در حوزه عوارض شهری بیایند و بگویند برای نظارت بر نحوه مصرف درآمدهای ترافیکی شهرداری برابر با قانون چه کار عملی و مفیدی انجام داده اند و نتیجه وصول درآمد هفتصد و پنجاه و هفت میلیارد تومانی از محل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و درآمد چهار هزار و چهارصد و پنجاه و هشت میلیارد تومانی از محل درآمد بهای خدمات بهره‌برداری از معابر در نه ماهه نخست سال 1403 چه شده است؟! از محل این درآمد بیش از پنج هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران که باید برابر قانون صرف توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت می شد چند دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است؟

    اخبار مشابه امروز:

    آتش به جان مراتع مازندران افتاد؛ درخواست بالگرد و نیروهای مردمی برای مهار حریق
    10 - مرداد - 1404

    آتش به جان مراتع مازندران افتاد؛ درخواست بالگرد و نیروهای مردمی برای مهار حریق

    به گزارش اکوایران، حوالی ساعت ۱۳ امروز از سوی نیروهای مردمی آتش سوزی در عرصه های مرتعی موسوم به «ناظر» حوالی روستای «چل»  بخش بلده گزارش شد.   کمیل قلی نژاد روز پنجشنبه  افزود: کمبود امکانات و تچهیزات و نیروی انسانی از یکسو و از سوی دیگر وزش باد شدید گرم روند مهار و اطفای حریق در […]

    رفع کامل آثار جنگ ۱۲ روزه، یک تا دو سال زمان می‌برد
    10 - مرداد - 1404

    رفع کامل آثار جنگ ۱۲ روزه، یک تا دو سال زمان می‌برد

    به گزارش اکوایران، شهردار تهران گفت: در حال حاضر، آخرین وضعیت منازل مسکونی که هدف قرار گرفته‌اند، از نظر بازسازی، تقریباً ۸۵۰۰ مسکن در دست بازسازی قرار دارد. آسیب‌های جزئی بیش از ۹۸ درصد ترمیم شده است و آسیب‌های میانه و شرایط خانه‌ها نیز در حال بهبود است. زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو اضافه […]

    تداوم طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا اواسط هفته آینده
    10 - مرداد - 1404

    تداوم طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا اواسط هفته آینده

    به گزارش اکوایران، بنا بر اعلام  هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان قسمتی ابری و غبارمحلی، امروز در برخی از ارتفاعات جنوبی استان احتمال رگبار خفیف و پراکنده، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست.   در شمال استان تا اواسط هفته آینده به ویژه صبح‌ها […]

    فضای سبز سوخته در انتظار پایتخت
    9 - مرداد - 1404

    فضای سبز سوخته در انتظار پایتخت

    به گزارش اکوایران،   هفته گذشته بود که سخنگوی صنعت آب تهران اعلام کرد شهرداری تهران 700 چاه آب دارد و از 160 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند. این ادعا از سوی شهرداری تهران تکذیب شد و پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که شهرداری مدت‌هاست تمام چاه‌های […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا