کل کارا : 35816 امروز با کارا : 24
  • تاریخ : یکشنبه, ۱۸ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 8 - June - 2025
  • ساعت :

    نه فرمانداری به مصوبه جنجالی شورای شهر تهران؛دفاع دولت از پلاک شهرستانی ها

    مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش عوارض تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. این تصمیم، که هدف آن کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای پایتخت اعلام شده، با انتقادات جدی از سوی فرمانداری تهران، وزارت کشور و برخی شهروندان مواجه شده است. حسین خوش‌اقبال، […]

    مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش عوارض تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است. این تصمیم، که هدف آن کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوای پایتخت اعلام شده، با انتقادات جدی از سوی فرمانداری تهران، وزارت کشور و برخی شهروندان مواجه شده است.

    حسین خوش‌اقبال، سرپرست فرمانداری تهران، این مصوبه را مغایر با قوانین بالادستی و حقوق شهروندی دانسته است. وی افزایش عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک را فراتر از نرخ تورم اعلام‌شده از سوی وزارت کشور دانسته و تأکید کرده که این افزایش بدون در نظر گرفتن توان مالی شهروندان، فشار اقتصادی بیشتری را به اقشار مختلف جامعه تحمیل خواهد کرد.

    وی همچنین اشاره کرده که تبعیض در اخذ عوارض بین پلاک‌های تهران و شهرستان با مفاد قانون «درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» و مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در تضاد است. از نظر فرمانداری، تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران باید به عنوان خانه دوم همه ایرانیان در نظر گرفته شود و هرگونه تصمیم‌گیری در این خصوص باید با عدالت اجتماعی و در جهت ارتقای رفاه عمومی باشد.

    روز گذشته جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در دفاع از این مصوبه گفته بودکه این تصمیم به دلیل اختلالاتی است که برخی خودروهای پلاک شهرستان در ترافیک ایجاد می‌کنند. بر اساس این مصوبه، اگر خودرویی با پلاک شهرستان در طول ماه بیش از هفت روز در محدوده طرح ترافیک تردد کند، عوارض آن ۱.۵ برابر خواهد شد و در صورت عبور از ۱۰ روز، این ضریب به ۲ برابر می‌رسد. این در حالی است که خودروهای پلاک تهران مشمول این افزایش نخواهند شد.

    با این حال، تشکری‌هاشمی تأکید کرده که این مصوبه تنها برای محدوده طرح ترافیک است و به معنای محدودیت کلی برای ورود خودروهای پلاک شهرستان به تهران نیست.

    این مصوبه در فضای عمومی و رسانه‌ای بازتاب‌های متفاوتی داشته است. برخی شهروندان و کاربران فضای مجازی آن را ناعادلانه و نوعی تبعیض علیه غیرتهرانی‌ها دانسته‌اند. از نظر مخالفان، خودروهای پلاک شهرستان نیز مالیات و عوارض خود را پرداخت کرده‌اند و نباید از حق تردد در پایتخت محروم شوند. همچنین، برخی معتقدند که این اقدام به جای حل مشکلات ترافیکی، صرفاً یک راه درآمدزایی برای شهرداری تهران است.

    در مقابل، گروهی از موافقان این مصوبه، آن را گامی مثبت در جهت کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران می‌دانند. به اعتقاد آنها، حضور بیش از حد خودروهای پلاک شهرستان در تهران مشکلات ترافیکی را تشدید کرده و این سیاست می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند.

    اسکندر مؤمنی، وزیر کشور، از جمله افرادی است که مخالفت خود را با این مصوبه به‌طور صریح اعلام کرده است. وی تأکید کرده که این تصمیم نه‌تنها مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را حل نمی‌کند، بلکه ذهنیت درآمدزایی را تقویت می‌کند. وی هشدار داده که اگر سایر شهرها نیز تصمیم مشابهی برای خودروهای پلاک تهران بگیرند، همبستگی و انسجام بین شهروندان کاهش خواهد یافت.

    مؤمنی همچنین تأکید کرده که شهروندان هنگام خرید خودرو هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد در شهرها نداشتند و نمی‌توان قوانین را به‌طور ناگهانی تغییر داد. او از شورای شهر خواسته است که به جای تغییر مداوم قوانین، راه‌حلی منطقی و عادلانه برای حل مشکلات ترافیکی تهران ارائه دهد.

     مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به انتقادات اعلام کرده که اگر این مصوبه خلاف قانون است، وزارت کشور باید مشخص کند که کدام بخش آن غیرقانونی است. از سوی دیگر، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، اعلام کرده که هیچ محدودیتی برای تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران وضع نشده و این مصوبه تنها مربوط به محدوده طرح ترافیک است.

    وی همچنین تأکید کرده که شهرداری تهران تمهیداتی برای کاهش هزینه‌های عوارض در نظر گرفته است، از جمله کاهش ضریب عوارض برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر یا تردد در ساعات غیر اوج.

     با مخالفت فرمانداری این مصوبه به شورای حل اختلاف خواهد رفت تا تصمیم گیری قطعی در خصوص آن شود . 

    اخبار مشابه امروز:

    18 - خرداد - 1404

    جزئیات ارزش املاک بانک‌ها؛ ارزش روز اموال یک بانک کمتر از ارزش دفتری

    به گزارش اکوایران، بانک مرکزی فهرست جدیدی از اموال غیرمنقول بانک‌ها را تا پایان سال 1403 منتشر کرده است؛ بر اساس این گزارش، ارزش روز دارایی‌های غیرمنقول بانک‌ها در مجموع حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. طبق داده‌های  منتشر شده، بیشترین املاک تجاری به بانک سپه،  با 1719 واحد تعلق دارد و بانک‌های […]

    فرار از جابه‌جایی؛ مستأجران ۱۴۰۴ گرفتار گرانی و بلاتکلیفی بازار اجاره
    17 - خرداد - 1404

    فرار از جابه‌جایی؛ مستأجران ۱۴۰۴ گرفتار گرانی و بلاتکلیفی بازار اجاره

    به گزارش اکوایران،  در حالی‌که به فصل جابه‌جایی مستأجران نزدیک می‌شویم، بررسی‌ها از دفاتر مشاوران املاک نشان می‌دهد بازار اجاره در سال ۱۴۰۴ همچنان در رکود به‌سر می‌برد و میزان جابه‌جایی نسبت به سال گذشته نیز کاهش یافته است. واسطه‌های ملکی  می‌گویند، مستأجران به‌دلیل نبود گزینه‌های مناسب و فشارهای مالی، بیش از گذشته ناچار به تمدید […]

    سگ‌گردانی؛ نه ممنوع، نه بی‌ضابطه
    16 - خرداد - 1404

    سگ‌گردانی؛ نه ممنوع، نه بی‌ضابطه

    به گزارش اکوایران، در هفته‌های اخیر، بحث سگ‌گردانی در فضاهای عمومی دوباره به یکی از موضوعات مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. هم‌زمان با گسترش زندگی شهری و رشد نگهداری از حیوانات خانگی، تضادهایی در برداشت‌ها، نیازها و حقوق عمومی شکل گرفته که نشان می‌دهد این پدیده نیازمند قانون‌گذاری دقیق و مبتنی […]

    جزییات آتش‌سوزی مهیب در کارخانه لبنیات تهران
    16 - خرداد - 1404

    جزییات آتش‌سوزی مهیب در کارخانه لبنیات تهران

    به گزارش اکوایران، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، از وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در یک کارخانه تولید مواد لبنیاتی واقع در بزرگراه شهید متوسلیان خبر داد و جزئیات این حادثه را تشریح کرد. وی گفت: ساعت ۵:۲۹ دقیقه صبح امروز یک مورد آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید مواد لبنیاتی در مسیر غرب به شرق […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا