کل کارا : 47928 امروز با کارا : 211
  • تاریخ : پنجشنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 24 - July - 2025
  • ساعت :

    بازی بی‌پایان تجمیع یا تفکیک وزارت راه و شهرسازی

    هوشنگ فروغمند اعرابی در گفت‌وگو با اکوایران با بیان اینکه در سالهای پیشین طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقان و مخالفان بسیاری را به خود اختصاص داده است،  گفت: این موضوع بارها در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نظرات گوناگونی از سوی افراد متعلق به طیف‌های مختلف ارایه شده  اما بدون شک، محور […]

    هوشنگ فروغمند اعرابی در گفت‌وگو با اکوایران با بیان اینکه در سالهای پیشین طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقان و مخالفان بسیاری را به خود اختصاص داده است،  گفت: این موضوع بارها در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نظرات گوناگونی از سوی افراد متعلق به طیف‌های مختلف ارایه شده  اما بدون شک، محور و مسئله‌ای اصلی در این راستا نه فقط ناشی از شکل دادن به ساختارهای سازمانی، بلکه متأثر از شیوه تعریف ماموریت‌ها و هدف‌گذاری ها است. ایده‌ تفکیک یا تجمیع وزارت راه و شهرسازی در نگاه نخست به سان دو سوی یک ترازوست که سنگینی و سبکی هر کدام وابسته به چشم‌اندازی است که از حکمرانی عمومی در ذهن نظام سیاست‌گذار حک شده است.

    او با اشاره به اینکه مطالعه تجربیات جهانی نشان می‌دهد که نه تفکیک بخش‌های مسکن از راه و ترابری درست و نه تجمیع آنها هیچکدام درست یا غلط نیست، بلکه هر کدام از این رویکردها متناسب با ماموریت‌های مشخص و تعریف‌شده در ساختار حکمرانی  کلی یک کشور، معنا و اهمیت می‌یابد، اعلام کرد: به عنوان مثال، ماموریت وزارت‌خانه‌ای مشابه در انگلستان با تأکید بر تقویت اقشار اجتماعی و اقتصادی مختلف معرفی می‌شود، در حالی که در ایران وزرای راه و شهرسازی اولویت‌های اعلامی خود را بر فعالیت‌های کمِیِ نظیر تعداد واحدهای مسکونی یا طول جاده‌های و مسیرهای بین‌شهری می‌نامند. این در حالی است که انسان‌محوری و توجه به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان عموماً به حاشیه رانده می‌شود. ابعاد انسانی، فرهنگی و اجتماعی زیست شهری و روستایی، که زیربنای پایداری توسعه واقعی و نه وجه سیاسی‌ آن است، جایی در این معادلات ندارند. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد پرسش بنیادین آن باشد که اساساً از چنین وزارتی چه انتظاری داریم و این انتظارات باید چگونه در قالب ماموریت‌های اجرایی تعریف شوند. تنها در این صورت است که می‌توان درباره‌ی کارآمدی تفکیک یا تجمیع به نتیجه‌ای معقول و سازگار با واقعیت رسید.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: تجمیع وزارتخانه‌های مرتبط در شرایط فعلی می‌تواند فرصتی ارزشمند را به منظور هماهنگی میان بخش‌های مختلف فراهم کند، لیکن این فرصت منوط به نظام‌مندی و کارامدی ساختارهای اداری و توانمندی مدیریتی است. این در حالی است که بسیاری از وزرای پیشین  نیز در عمل از این فرصت‌ها به طور مؤثر استفاده نکردند و ساختارهای اداری موجود نیز از دوراندیشی و کارآمدی کافی برخوردار نبوده‌اند.

    فروغمند اعرابی معتقد است که با تمام این تفاصیل، مشخص است که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی نه فقط مدلول بر رویکردی عملی نیست، بلکه به وضوح می‌توان گفت که طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیشتر از آنکه تجلی یک ضرورت عملی باشد، به ابزاری برای اعمال فشار تبدیل شده است. در چنین بستری، وزرای وقت نیز گاه و بیگاه با اتخاذ آرایش‌های تفکیکی در درون وزارتخانه، به این فشارها پاسخ می‌دهند. اما نتیجه چنین تعاملی، نه راهبردهای بلندمدت و پایدار، بلکه به حاشیه رانده شدن مسائل راهبردی و تمرکز بر امور روزمره و کم‌اهمیت‌تر است.

    این پژوهشگر مهماری با بیان اینکه چنانچه نظام حکمرانی بخواهد به اصلاحات بنیادین در این عرصه دست یازد، نخست باید به بازتعریف ماموریت‌های کلان و اهداف بنیادین وزارتخانه بپردازد، تاکید کرد: این رویکرد، نه تنها برپایه درک عمیق از نیازهای اجتماعی و اقتصادی جامعه استوار خواهد بود، بلکه می‌تواند ساختارهای اداری و مدیریتی را نیز به سوی عملکردی چابک‌تر و متناسب‌تر هدایت کند. در غیر این صورت، چه تجمیع و چه تفکیک، صرفاً به تغییر شکل ظاهری سازمان‌ها منجر خواهد شد، بدون آنکه تحول واقعی و موثری در کیفیت زندگی مردم ایجاد شود.

    او تاکید کرد: اینک زمان آن رسیده است که به جای تقلیل بحث‌ها به جدال‌های سطحی و سیاست‌زده، نگاه بلندمدت‌تری را برای بهبود وضعیت در عرصه راه و شهرسازی در پیش گیریم. این نگاه، نه با تغییر نام‌ها و ساختارها، بلکه با تغییر در عمق نگرش‌ها و سیاست‌ها تحقق خواهد یافت.

     

    اخبار مشابه امروز:

    تراموا به خیابان‌های تهران می‌آید؟
    2 - مرداد - 1404

    تراموا به خیابان‌های تهران می‌آید؟

    به گزارش اکوایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آقامیری، درباره آخرین وضعیت پروژه تراموا در تهران گفت: در خصوص تراموا، یک‌سری تست‌های اولیه انجام شد که در تهران صورت گرفت و تست‌ها موفقیت‌آمیز بود. قرار شد مذاکراتی با شرکت‌های چینی انجام شود تا دو یا سه دستگاه تراموا وارد کشور شود. با این حال، این موضوع […]

    تداوم گرما در کشور/ گرم‌ترین و سردترین شهر کدامند؟
    2 - مرداد - 1404

    تداوم گرما در کشور/ گرم‌ترین و سردترین شهر کدامند؟

    به گزارش اکوایران، صادق ضیاییان با اشاره به وضعیت جوی مناطق مختلف کشور، به ایسنا گفت: طی پنج روز آینده همچنان ماندگاری توده هوای گرم، پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور است. همچنین طی سه روز آینده در برخی نقاط شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب سیستان […]

    فرسودگی مناطق از دلایل افزایش موش‌ها در پایتخت
    2 - مرداد - 1404

    فرسودگی مناطق از دلایل افزایش موش‌ها در پایتخت

    به گزارش اکوایران، داود معظمی،  با اشاره به افزایش تعداد موش‌ها در سطح شهر تهران، به ایسنا گفت: قدیمی بودن برخی مناطق بویژه در منطقه ۱۱ تهران یکی از مهم ترین دلایل افزایش موش‌هاست و باید بهسازی در این مناطق انجام شود که تاکنون این کار انجام نشده است. چنین کاری فقط وظیفه خدمات شهری نیست […]

    رهن کامل آپارتمان در جیحون؛ از ۳۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان
    2 - مرداد - 1404

    رهن کامل آپارتمان در جیحون؛ از ۳۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان

    به گزارش اکوایران،  بررسی بازار رهن و اجاره‌خانه در  محله جیحون واقع در منطقه 10 تهران نشان می‌دهد که  برای رهن کامل آپارتمانی 50 تا 60 متری و دارای امکانات آسانسور، پارکینگ و انباری  حداقل به بودجه‌ای بین 500 تا 600 میلیون تومان نیاز است؛  برای نمونه  آپارتمانی 53 متری و 6 سال ساخت، دارای […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا