کل کارا : 35659 امروز با کارا : 79
  • تاریخ : جمعه, ۱۶ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 - June - 2025
  • ساعت :

    قطار شهری ملی در آستانه بهره‌برداری؛ اولین رام تا پایان سال تحویل می‌شود

    به گزارش اکوایران، پس از ناکامی در اجرای قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه قطار شهری با یک شرکت چینی، پروژه «قطار شهری ملی» با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و بیش از ۴۰ شرکت داخلی کلید خورد. در همین راستا، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در یادداشتی در روزنامه ایران به […]

    به گزارش اکوایران، پس از ناکامی در اجرای قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه قطار شهری با یک شرکت چینی، پروژه «قطار شهری ملی» با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و بیش از ۴۰ شرکت داخلی کلید خورد.

    در همین راستا، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در یادداشتی در روزنامه ایران به موضوع حمل‌ونقل شهری پرداخته و نوشته است:

    «بهبود کیفیت حمل‌ونقل شهری و جابه‌جایی ایمن مسافران، یکی از دغدغه‌های جدی در کشور است. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در قالب همکاری با شهرداری، در این مسیر گام گذاشته است.

    با توجه به اجرایی نشدن قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه قطار شهری با طرف چینی، پروژه «قطار شهری ملی» حسب وظیفه قانونی مشخص شده در ماده ۵۴ و ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه، با عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست ‌جمهوری با شهرداری تهران و مجموعه بیش از ۴۰ شرکت توانمند داخلی به ثمر رسید.

    در فرآیند اجرای پروژه تولید انبوه قطار شهری ملی، با رونمایی از خط تولید انبوه این قطار و براساس اعلام مسئولان شرکت های واگن‌سازی و شهرداری تهران، تا پایان سال یک رام قطار تحویل خواهد شد. از این رو تخصیص منابع و اعتبارات تعیین شده برای انجام کامل قرارداد تولید ۱۵ رام قطار شهری ضروری است. به منظور تأمین ایمنی در جابه‌جایی مسافران و اخذ استاندارد بین‌المللی قطار شهری ملی، ازطریق عقد قرارداد با مشاور بین‌المللی شرکت ECE، فرآیند تست‌های قطار زیر نظر مشاور و ناظر بین‌المللی آغاز شد و در شهریور ۱۴۰۲ تأیید بین‌‌المللی ایمنی این قطارها اخذ شد.

    تاکنون قطار شهری ملی در مسیر شاهد به پرند، بیش از ۵۰ هزار کیلومتر مسیر آزمایشی مورد نیاز برای اخذ تأیید نهایی از مشاور بین‌المللی را با موفقیت پیموده است. در راستای تحقق تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه قطار شهری، این پروژه در چهار مرحله اصلی شامل «عقد قراردادهای تولید انبوه»، «تخصیص منابع»، «تشکیل کنسرسیوم مشترک» و «دریافت ضمانت‌نامه‌های پیمانکاران» به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است.

    در بخش عقد قراردادهای تولید انبوه، با پیگیری‌های انجام شده، قرارداد همه زیرمجموعه‌سازان اعم از شرکت واگن‌سازی تهران، مپنا/ واگن پارس، جهاد دانشگاهی و تیوان ترمز ریلی آذرخش در چند ماه اخیر امضا شده‌ است. تخصیص منابع در پروژه قطار شهری ملی نیز از دو محل «منابع مصوبه ۴۰/۵ شعام» و «منابع شهرداری تهران» تأمین شده ‌است. در بخش منابع مصوبه ۴۰/۵ شعام (شورای عالی امنیت ملی) با تلاش‌های صورت گرفته، معادل ریالی مبلغ ۲۷ میلیون دلار از ۷۷ میلیون دلار منابع اختصاص یافته‌ به حساب شهرداری تهران واریز و سپس هفته دوم دی ۱۴۰۳ به حساب پیمانکاران پروژه واریز شده ‌است.

    همچنین، مطابق با قرارداد مشترک با شهرداری تهران و بند ۳ مصوبه ۴۰/۵ شعام، شهرداری تهران باید مابقی اعتبار مورد نیاز پروژه را تأمین ‌کند. اما تاکنون اختصاص منابع مالی (۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال) شهرداری تهران به پروژه مبهم است.کنسرسیوم مشترک (شرکتMC )، سومین اقدامی است که در پروژه تولید انبوه قطار شهری ملی انجام شده است. شهرداری تهران در انتظار دریافت مجوز از شورای شهر تهران برای سهامداری در این کنسرسیوم مشترک است. در این راستا، دعوت‌نامه سهامداران شرکت برای جلسه به تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۳ به تمام ذی‌نفعان ارسال شد.

    دریافت ضمانت‌نامه‌های پیمانکاران پروژه، آخرین و چهارمین اقدام در این پروژه ملی است که در این بخش، تمام ضمانت‌نامه‌ها بر اساس نرخ ارز اصلاح شده سامانه سنا (دلار ۵۵ هزار تومان) دریافت شده و به تأیید کارفرما رسیده است.با اخذ تضامین لازم از پیمانکاران، ۲۷ میلیون دلار منابع پروژه به حساب شرکت واگن‌سازی تهران (پیمانکار اصلی پروژه) واریز شد و این شرکت ۲۵ درصد از قرارداد (به ارزش هزار میلیارد تومان) به عنوان پیش‌پرداخت به حساب سازندگان جهت شروع پروژه واریز کرده است.

    همچنین در ادامه ثبت سفارش اقلام مورد نیاز از سوی شرکت‌های پیمانکار انجام شده و برخی از شرکت‌ها که توانمندی مالی مناسبی داشته‌اند، فرآیند ساخت زیرسیستم خود را بدون دریافت پیش‌پرداخت شروع کرده‌اند.با توجه به رونمایی از خط تولید انبوه قطار ملی مترویی و اعلام مسئولان شرکت واگن‌سازی تهران و شهرداری تهران، یک رام قطار تا پایان سال تحویل خواهد شد. از این رو، با توجه به قرارداد، برای تولید ۱۵ رام قطار باید منابع مورد نیاز برای تولید مابقی قطارها، از محل تهاتر نفت و منابع مالی شهرداری تأمین شود.

    از سوی دیگر با توجه به اعلام شعام مبنی بر تمدید نشدن مصوبه ۴۰/۵ در سال ۱۴۰۳ و نیاز پروژه به مابقی منابع این مصوبه و همچنین منابع شهرداری تهران، اقدامات لازم برای تخصیص مانده اعتبارات تا سقف مبلغ مندرج در مصوبه مذکور تا پیش از تاریخ انقضای آن و همچنین تخصیص منابع مالی شهرداری تهران (معادل ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال) به پروژه، امری حیاتی است تا در ادامه، شاهد تحقق اهداف این پروژه و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن به منظور بهبود کیفیت حمل‌ونقل شهری و جابه‌جایی ایمن مسافران باشیم».

    اما ماجرای ساخت قطار ملی از کجا آغاز شد؟

    به گزارش اکوایران، مبنای شروع پروژه قطار ملی از دو ماده قانونی شروع شد. مفاد قانون این دو ماده لزوم تامین دو هزار دستگاه واگن توسط دولت تا سال ۱۴۰۱ و تصریح بر این بود که به موازات تامین واگن‌ها، دانش فنی ساخت قطار‌های مترو تا عمق ۸۵ درصد اعمال شود. 

    اخبار مشابه امروز:

    سگ‌گردانی؛ نه ممنوع، نه بی‌ضابطه
    16 - خرداد - 1404

    سگ‌گردانی؛ نه ممنوع، نه بی‌ضابطه

    به گزارش اکوایران، در هفته‌های اخیر، بحث سگ‌گردانی در فضاهای عمومی دوباره به یکی از موضوعات مورد توجه مسئولان، رسانه‌ها و شهروندان تبدیل شده است. هم‌زمان با گسترش زندگی شهری و رشد نگهداری از حیوانات خانگی، تضادهایی در برداشت‌ها، نیازها و حقوق عمومی شکل گرفته که نشان می‌دهد این پدیده نیازمند قانون‌گذاری دقیق و مبتنی […]

    جزییات آتش‌سوزی مهیب در کارخانه لبنیات تهران
    16 - خرداد - 1404

    جزییات آتش‌سوزی مهیب در کارخانه لبنیات تهران

    به گزارش اکوایران، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، از وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در یک کارخانه تولید مواد لبنیاتی واقع در بزرگراه شهید متوسلیان خبر داد و جزئیات این حادثه را تشریح کرد. وی گفت: ساعت ۵:۲۹ دقیقه صبح امروز یک مورد آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید مواد لبنیاتی در مسیر غرب به شرق […]

    هشدار تاکسیرانی تهران: مسافرکشی با خودروی شخصی بدون مجوز ممنوع است
    16 - خرداد - 1404

    هشدار تاکسیرانی تهران: مسافرکشی با خودروی شخصی بدون مجوز ممنوع است

    پرونده قتل الهه حسین‌نژاد که از چهارم خردادماه خبر مفقودی او رسانه‌ای شده بود، سرانجام با شناسایی و بازداشت عامل قتل به سرانجام رسید. فرد مظنون، راننده‌ای با پلاک شهرستان بوده که به‌صورت شخصی و بدون مجوز رسمی در تهران اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کرده است. در واکنش به این حادثه، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان […]

    واگن‌های چینی در راه تهران؛ زمان‌بندی تحویل نهایی شد
    16 - خرداد - 1404

    واگن‌های چینی در راه تهران؛ زمان‌بندی تحویل نهایی شد

     محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، اعلام کرد که مذاکرات بین تیم اعزامی مدیریت شهری پایتخت و طرف چینی برای واردات واگن‌های مترو موفقیت‌آمیز بوده است. وی افزود: «در این مذاکرات، زمان‌بندی ساخت و تحویل واگن‌های مترو از سوی چین نهایی و اقدامات تکمیلی برای خرید واگن‌ها انجام شده است.»  مهدی چمران، رئیس […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا