کل کارا : 35584 امروز با کارا : 4
  • تاریخ : جمعه, ۱۶ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 6 - June - 2025
  • ساعت :

    اصلاح مصوبه افزایش عوارض ۵ آزادراه دولتی/ علت افزایش نجومی عوارض بزرگراه‌ها چه بود؟

    به گزارش اکوایران، طبق مصوبه جدید، از ابتدای بهمن ماه، عوارض ۵ آزادراه دولتی کشور افزایش می‌یابد. بر اساس این مصوبه، عوارض آزادراه تهران-قم برای رفت و برگشت ۱۵ هزار تومان، آزادراه کرج-قزوین ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس-شهید رجایی ۸۵۰۰ تومان، آزادراه قزوین-زنجان ۳۵ هزار تومان و آزادراه تهران-ساوه ۲۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین، […]

    به گزارش اکوایران، طبق مصوبه جدید، از ابتدای بهمن ماه، عوارض ۵ آزادراه دولتی کشور افزایش می‌یابد. بر اساس این مصوبه، عوارض آزادراه تهران-قم برای رفت و برگشت ۱۵ هزار تومان، آزادراه کرج-قزوین ۱۵ هزار تومان، آزادراه بندرعباس-شهید رجایی ۸۵۰۰ تومان، آزادراه قزوین-زنجان ۳۵ هزار تومان و آزادراه تهران-ساوه ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

    همچنین، به منظور حمایت از کاربران دائمی این آزادراه‌ها، خودروهای سواری شخصی که بیش از ۲۰ بار یا بیش از ۴۰ بار در ماه تردد رفت و برگشت داشته باشند، به ترتیب مشمول تخفیف ۱۵ و ۳۰ درصدی خواهند شد.

    علاوه بر این، خودروهای حمل و نقل با پلاک عمومی نیز از تخفیف ۲۰ درصدی در نرخ عوارض این آزادراه‌ها برخوردار خواهند شد.

    دلیل افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، کمبود درآمد برای هزینه‌ها

    ماجرای افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها به ۲۸ آبان ماه بازمی‌گردد؛ و در شورای اقتصاد نرخ عوارض پنج آزادراه افزایش بیش از 12 برابری داشت که با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و این سئوال را مطرح کرد که چرا به یک‌باره این افزایش قیمت صورت گرفته است. 

    رضا اکبری، سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: نرخ عوارض این پنج آزادراه دولتی طی چهار یا پنج سال گذشته تغییری نکرده بود؛ در حالی‌که در این مدت هزینه‌های پروژه‌های عمرانی و نگهداری به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

    به گفته او، این پنج آزادراه برای نگهداری و تعمیرات به حدود پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند. برخی از این آزادراه‌ها نیازمند روکش آسفالت سراسری و برخی دیگر نیاز به روکش آسفالت مقطعی دارند. هزینه‌های ایمن‌سازی، تجهیزات، علائم ایمنی، روشنایی، خط‌کشی و حفاظ‌ها نیز به میزان زیادی افزایش یافته است. این هزینه‌ها مبنای افزایش نرخ عوارض این آزادراه‌ها بوده است.

    او همچنین گفت که نرخ‌های جدید مصوب با نرخ‌های محاسبه شده فاصله زیادی دارند و برای پوشش هزینه‌های نگهداری باید حداقل دو برابر نرخ‌های فعلی افزایش یابند. این نرخ‌ها تنها می‌توانند ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش دهند و نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته نرخ‌ها بسیار پایین بوده‌اند.

    اکبری در ادامه افزود که وصولی سالانه عوارض آزادراه قم به تهران با نرخ ۱۲۰۰ تومانی، ۷۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که هزینه‌های نگهداری این آزادراه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است. همچنین، این آزادراه‌ها نیازمند انجام کارهای زیربنایی فراوانی هستند که به منابع مالی بیشتری نیاز دارند. بنابراین، نرخ‌های جدید به گونه‌ای تعیین شده‌اند که نه زیاد بالا باشند و نه باعث نگرانی مردم شوند.

    اخبار مشابه امروز:

    15 - خرداد - 1404

    فوریت بدون انسانیت؛خیابان پیروزی، صحنه شکست

    زن روی زمین افتاده. پاهایش کشیده می‌شود، کف خیابان، روی آسفالت داغ پیروزی و پرتاب می شود داخل ون. این ویدئو حالا چند روز است در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. ویدئویی کوتاه، تلخ، و آشنا.  روایت رسمی، روایت خیابان ماجرا طبق گزارش رسمی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، از تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷ آغاز می‌شود. […]

    تحرکات عمرانی در بوستان ولایت؛ شهرداری تهران پاسخگو نیست
    14 - خرداد - 1404

    تحرکات عمرانی در بوستان ولایت؛ شهرداری تهران پاسخگو نیست

      مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با اکوایران، از تداوم اقدامات غیرشفاف در بوستان ولایت و نبود پاسخگویی مشخص از سوی شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت:چندین مرتبه در موضوع بوستان ولایت از شهرداری پیگیری کرده‌ایم. برخی از تذکرهای من در جلساتی با آقای  چمران و برخی از مسئولان شهرداری […]

    هشدار پیش از فاجعه؛ تهران در مسیر آماده‌سازی برای زلزله احتمالی
    14 - خرداد - 1404

    هشدار پیش از فاجعه؛ تهران در مسیر آماده‌سازی برای زلزله احتمالی

    در حالی که تهران، یکی از پرجمعیت‌ترین و لرزه‌خیزترین کلان‌شهرهای جهان، با تهدید همیشگی زلزله روبه‌روست، مقام‌های شهری می‌گویند با بهره‌برداری از یک سامانه هشدار سریع، می‌توان تا ۶۰ درصد از تلفات انسانی در زلزله‌های آینده جلوگیری کرد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از امضای تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی […]

    درصحن شورای شهر چه گذشت؟؛ از پروژه ۱۵‌ساله تا ناامیدی از تراموا؛ حاشیه‌های داغ شورای شهر
    14 - خرداد - 1404

    درصحن شورای شهر چه گذشت؟؛ از پروژه ۱۵‌ساله تا ناامیدی از تراموا؛ حاشیه‌های داغ شورای شهر

    در جلسه امروز شورای شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا، با اشاره به ناکامی در مدیریت ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم تهران گفت: «برای مشکلات حریم هنوز اتفاق مثبتی نیفتاده و زور کسانی که برخلاف قانون ساخت‌وساز می‌کنند بیشتر است.» وی همچنین نسبت به کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به هفت روز ابراز تردید کرد و […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا