نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» […]
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» قرار دارد.
در این میان باید گفت که براساس گزارشها، منابع متحرک نظیر خودروهای سواری، موتورسیکلتها و وسایل حملونقل عمومی، بیش از 60 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادهاند. در این میان، سهم وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به ترتیب حدود 5.7 و 4 درصد است؛ آماری که تأثیر این بخش بر کیفیت هوای پایتخت را بهخوبی نشان میدهد.
در این میان، افزایش ظرفیت مترو در کاهش تردد خودروهای شخصی و بهبود کیفیت هوا نقش بسزایی دارد. در حال حاضر، متروی تهران روزانه حدود 2 میلیون نفر را جابهجا میکند؛ و توسعه خطوط جدید و افزودن واگنها میتواند این ظرفیت را تا 30 درصد افزایش دهد و مصرف سوختهای فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
سرمایهگذاری در حملونقل عمومی نهتنها به کاهش آلودگی هوا، بلکه به کاهش ترافیک، مصرف انرژی و هزینههای درمانی ناشی از بیماریهای مرتبط با آلودگی نیز کمک میکند. با این وجود، در اقدامی قابل تامل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه 1404، مانع توسعه ناوگان حملونقل عمومی برای سال آینده شدند.
به گفته شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «در لایحه بودجه سال 1404، قرار بود 35 درصد از عوارض آلایندگی به توسعه حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد، اما این بند توسط مجلس حذف شد!»
تسنیم در گزارشی نوشت که با توجه به اینکه آلودگی هوا سالانه جان بیش از 3700 نفر را در تهران میگیرد و خسارتی معادل 2.3 میلیارد دلار به پایتخت وارد میکند، این تصمیم عجیب مجلس باعث ناامیدی مردم و لطمه به سلامت آنها خواهد شد.
نمایندگان پیشتر نیز با تصمیماتی نظیر تخصیص ناکافی عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیطزیست و پرداخت مبلغ اسقاط و تخصیص همین مبلغ به صندوق وزارت صمت، نشان دادهاند که ارادهای جدی برای رفع مسئله آلودگی هوا ندارند.
به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان، از وقوع پدیدههای جوی ناپایدار در برخی مناطق کشور طی روزهای آینده خبر داد و گفت: از امروز (سهشنبه، ۳۱ تیر) تا پایان هفته، در ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان و همچنین شمال آذربایجان غربی، در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، رشد ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و […]
به گزارش اکوایران، دکتر آرزو دهقانی با بیان اینکه مواجهه طولانی مدت با اشعه فرابنفش (UV) منجر به آفتابسوختگی، پیری زودرس پوست، آسیب چشمی و حتی در موارد شدید و طولانیتر سرطان پوست میشود، گفت: در شرایطی که شاخص UV (اشعه فرابنفش) بالا است، لازم است افراد برخی موارد را برای حفاظت از خود رعایت […]
به گزارش اکوایران، شهرداری تهران اعلام کرد: به رغم اعلام دولت مبنی بر تعطیلی ادارات و سازمانها در روز چهارشنبه اول مرداد به منظور کاهش مصرف برق و گرمی هوا، تمامی میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران فعال هستند. فعالیت میادین و بازارهای میوه و تره بار به مانند روزهای عادی از ساعت ۸ […]
به گزارش اکوایران، طبق اعلام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، بازه زمانی پروازهای اربعین امسال از ۱۷ مرداد تا ۲۶ مرداد تعیین شده و تمام عملیات پروازی در این مدت در حوزه هوایی کشور انجام خواهد شد و شرکتهای هواپیمایی موظفند حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از دریافت مجوزهای پروازی، نسبت به باز کردن پروازها و […]
Δ