نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگرانکنندهتر میشود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالیکه واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی بهدست آورده، اما درآمد صادراتیاش […]
به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگرانکنندهتر میشود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالیکه واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی بهدست آورده، اما درآمد صادراتیاش تنها ۴۷۷ میلیارد تومان بوده؛ یعنی چیزی کمتر از نیم درصد از کل فروش.
این وضعیت پرسشبرانگیز است؛ چرا غولی که باید در خط مقدم بازار جهانی باشد، به واردکنندهای پررنگتر از صادرکننده تبدیل شده؟ بخشی از پاسخ را باید در چالشهایی مانند کیفیت پایین برخی محصولات صادراتی، نبود هویت و برندینگ بینالمللی مؤثر، ضعف شبکه توزیع خارجی و همچنین محدودیتهای سیاسی، تحریمها و موانع تجاری جستوجو کرد.
در حالیکه کشورهایی مانند ترکیه توانستهاند در مدت کوتاهی به بازیگران مهم صادرات خودرو در منطقه تبدیل شوند، سایپا همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار بیابد. این شکاف میان ظرفیت بالقوه و عملکرد واقعی، هشداری جدی برای سیاستگذاران و مدیران صنعت خودرو ایران است.
نسخه کامل در سایت:
بازار خودرو پس از فرجام مذاکرات ایران و آمریکا
اکوایران: مذاکرات ایران و آمریکا از چند هفته پیش آغاز شده و هرچند هنوز نمی توان درباره نتیجه نهایی آن نظر قطعی داد، اما با توجه به اظهارنظرهای طرفین و همچنین تحلیلگران، به نظر می رسد “توافق” دور یا نزدیک در دسترس است.
البته این نامه الزاما به معنای منتفی شدن واگذاری سهام مدیریتی سایپا نیست. با این حال، یکی از مشتریانی که گفته میشود شانس زیادی برای تصاحب سهام مدیریتی سایپا دارد، کرمانموتور –خودروساز بزرگ بخش خصوصی- است. در کنار کرمانموتور، گروه صنعتی انتخاب (تولیدکننده لوازم خانگی) نیز یکی از مشتریان پر و پا قرص این سهام […]
اکوایران برای پیگری این موضوع، این هفته سراغ رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو رفته است. هادی ملکان به اکوایران میگوید: کاهش تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد یا هر عدد دیگری، هنوز رسمیت پیدا نکرده است. به گفته وی، با توجه به رشد قیمت ارز مرجع در گمرک، هزینه واردات خودرو از این ناحیه […]
به گزارش اکوایران، با وجود نیاز شدید به نوسازی، ناوگان خودروهای تجاری همچنان بسیار فرسوده است و بسیاری از کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها عمر بالایی دارند و فاقد استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی لازم هستند. این وضعیت نه تنها هزینههای سنگینی به کشور تحمیل میکند، بلکه ایمنی و کیفیت خدمات حملونقل را کاهش داده است. با […]
به گزارش اکوایران، در این میان، برخی از واردکنندگان و مونتاژکاران بدون اعلام رسمی، قیمتگذاریهای جدیدی را از مسیرهای غیررسمی پیاده کردهاند. معاملههایی پشت پرده میان عرضهکنندگان خودرو، نمایندگیها و نمایشگاهدارها شکل گرفته که در آن همه سود میبرند، جز مشتری واقعی. روایت این معادله چندسرسود را در کارنمای این هفته ببینید.
Δ