کل کارا : 45813 امروز با کارا : 35
  • تاریخ : شنبه, ۲۸ تیر , ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 19 - July - 2025
  • ساعت :

    آمار سنگین واردات خودرو در سایپا

    به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگران‌کننده‌تر می‌شود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالی‌که واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی به‌دست آورده، اما درآمد صادراتی‌اش […]

    به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگران‌کننده‌تر می‌شود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالی‌که واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی به‌دست آورده، اما درآمد صادراتی‌اش تنها ۴۷۷ میلیارد تومان بوده؛ یعنی چیزی کمتر از نیم درصد از کل فروش.

    این وضعیت پرسش‌برانگیز است؛ چرا غولی که باید در خط مقدم بازار جهانی باشد، به واردکننده‌ای پررنگ‌تر از صادرکننده تبدیل شده؟ بخشی از پاسخ را باید در چالش‌هایی مانند کیفیت پایین برخی محصولات صادراتی، نبود هویت و برندینگ بین‌المللی مؤثر، ضعف شبکه توزیع خارجی و همچنین محدودیت‌های سیاسی، تحریم‌ها و موانع تجاری جست‌وجو کرد.

    در حالی‌که کشورهایی مانند ترکیه توانسته‌اند در مدت کوتاهی به بازیگران مهم صادرات خودرو در منطقه تبدیل شوند، سایپا همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار بیابد. این شکاف میان ظرفیت بالقوه و عملکرد واقعی، هشداری جدی برای سیاست‌گذاران و مدیران صنعت خودرو ایران است.

    نسخه کامل در سایت:

    خبر مرتبط

    بازار خودرو پس از فرجام مذاکرات ایران و آمریکا

    بازار خودرو پس از فرجام مذاکرات ایران و آمریکا

    اکوایران: مذاکرات ایران و آمریکا از چند هفته پیش آغاز شده و هرچند هنوز نمی توان درباره نتیجه نهایی آن نظر قطعی داد، اما با توجه به اظهارنظرهای طرفین و همچنین تحلیلگران، به نظر می رسد “توافق” دور یا نزدیک در دسترس است.

    اخبار مشابه امروز:

    خودروسازی در سایه جنگ
    25 - تیر - 1404

    خودروسازی در سایه جنگ

    یکی از آسیب‌های صنعت خودروسازی در این ۱۲ روز، حمله اسرائیل به شرکت خودروسازی فرداموتورز در غرب ایران بود که بخش وسیعی از کارخانه را تخریب کرد. دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اکوایران، از خسارات جنگ ۱۲ روزه به خودروسازی و قطعه‌سازی می‌گوید، ضمن آنکه آخرین وضع تولید خودروسازان و قطعه‌سازان را […]

    خودرو، یاری که می‌کشد
    24 - تیر - 1404

    خودرو، یاری که می‌کشد

    وقتی جاده، آخرین تصویر زندگی می‌شود، فرقی نمی‌کند پشت فرمان چه نشسته‌ای: یک پورشه افسانه‌ای، جیپ ساده یا حتی سوپر‌اسپرتی با هزار اسب بخار. از ستاره‌های سینما گرفته تا اسطوره‌های پیست، از شاعرهای لطیف تا فوتبالیست‌های مردمی؛ همه، روزی دل به آهن داده‌اند، بی‌آن‌که بدانند آهن همیشه وفادار نمی‌ماند. مرز میان لذت و حادثه، تنها […]

    بهترین خودرو برقی بازار؟/ معرفی و بررسی اسمارت #3
    23 - تیر - 1404

    بهترین خودرو برقی بازار؟/ معرفی و بررسی اسمارت #3

    در قسمت چهارم از مجموعه «گاراژ»، به سراغ خودرویی رفته‌ایم که دقیقاً برای چنین سبک زندگی طراحی شده است: اسمارت #۳، حاصل همکاری مرسدس‌بنز و گروه خودروسازی جیلی. اما ماجرا تنها به معرفی یک محصول محدود نمی‌شود. در این قسمت، داستان برند اسمارت را مرور می‌کنیم؛ روایتی که از ساعت‌سازی خلاقانه‌ سواچ آغاز می‌شود و […]

    جنگ با خودروسازی چه کرد؟
    22 - تیر - 1404

    جنگ با خودروسازی چه کرد؟

    صنایع خودرو و قطعه کشور، طی روزهای گذشته از سال ۱۴۰۴ با چالش‌های مختلفی از جمله کمبود نقدینگی ریالی و ارزی، حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و در نهایت، جنگ ایران و اسرائیل مواجه بوده اند و برخی از این مسائل همچنان پایدارند. اکوایران در گفت و گو با دبیر انجمن قطعه‌سازان، آخرین وضع […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا