نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگرانکنندهتر میشود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالیکه واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی بهدست آورده، اما درآمد صادراتیاش […]
به گزارش اکوایران، اگر معیار را صادرات خودروهای کامل بدانیم، این عدد حتی نگرانکنندهتر میشود؛ چراکه تنها ۵۱۲ دستگاه خودرو کامل صادر شده، در حالیکه واردات خودرو کامل ۲۳ برابر آن بوده است. از نظر درآمد هم تفاوت فاحشی وجود دارد: سایپا حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از فروش داخلی بهدست آورده، اما درآمد صادراتیاش تنها ۴۷۷ میلیارد تومان بوده؛ یعنی چیزی کمتر از نیم درصد از کل فروش.
این وضعیت پرسشبرانگیز است؛ چرا غولی که باید در خط مقدم بازار جهانی باشد، به واردکنندهای پررنگتر از صادرکننده تبدیل شده؟ بخشی از پاسخ را باید در چالشهایی مانند کیفیت پایین برخی محصولات صادراتی، نبود هویت و برندینگ بینالمللی مؤثر، ضعف شبکه توزیع خارجی و همچنین محدودیتهای سیاسی، تحریمها و موانع تجاری جستوجو کرد.
در حالیکه کشورهایی مانند ترکیه توانستهاند در مدت کوتاهی به بازیگران مهم صادرات خودرو در منطقه تبدیل شوند، سایپا همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار بیابد. این شکاف میان ظرفیت بالقوه و عملکرد واقعی، هشداری جدی برای سیاستگذاران و مدیران صنعت خودرو ایران است.
نسخه کامل در سایت:
بازار خودرو پس از فرجام مذاکرات ایران و آمریکا
اکوایران: مذاکرات ایران و آمریکا از چند هفته پیش آغاز شده و هرچند هنوز نمی توان درباره نتیجه نهایی آن نظر قطعی داد، اما با توجه به اظهارنظرهای طرفین و همچنین تحلیلگران، به نظر می رسد “توافق” دور یا نزدیک در دسترس است.
یکی از آسیبهای صنعت خودروسازی در این ۱۲ روز، حمله اسرائیل به شرکت خودروسازی فرداموتورز در غرب ایران بود که بخش وسیعی از کارخانه را تخریب کرد. دبیر انجمن قطعهسازان در گفت و گو با اکوایران، از خسارات جنگ ۱۲ روزه به خودروسازی و قطعهسازی میگوید، ضمن آنکه آخرین وضع تولید خودروسازان و قطعهسازان را […]
وقتی جاده، آخرین تصویر زندگی میشود، فرقی نمیکند پشت فرمان چه نشستهای: یک پورشه افسانهای، جیپ ساده یا حتی سوپراسپرتی با هزار اسب بخار. از ستارههای سینما گرفته تا اسطورههای پیست، از شاعرهای لطیف تا فوتبالیستهای مردمی؛ همه، روزی دل به آهن دادهاند، بیآنکه بدانند آهن همیشه وفادار نمیماند. مرز میان لذت و حادثه، تنها […]
در قسمت چهارم از مجموعه «گاراژ»، به سراغ خودرویی رفتهایم که دقیقاً برای چنین سبک زندگی طراحی شده است: اسمارت #۳، حاصل همکاری مرسدسبنز و گروه خودروسازی جیلی. اما ماجرا تنها به معرفی یک محصول محدود نمیشود. در این قسمت، داستان برند اسمارت را مرور میکنیم؛ روایتی که از ساعتسازی خلاقانه سواچ آغاز میشود و […]
صنایع خودرو و قطعه کشور، طی روزهای گذشته از سال ۱۴۰۴ با چالشهای مختلفی از جمله کمبود نقدینگی ریالی و ارزی، حادثه انفجار در بندر شهید رجایی و در نهایت، جنگ ایران و اسرائیل مواجه بوده اند و برخی از این مسائل همچنان پایدارند. اکوایران در گفت و گو با دبیر انجمن قطعهسازان، آخرین وضع […]
Δ