نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، درآمد مالیاتی دولت از فروش و مصرف سیگار به ۹ هزار و ۶۲ میلیارد تومان رسید که این رقم حدود دو برابر مالیات ۴ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومانی نقلوانتقال سهام در بورس است. این آمار نشان میدهد که علیرغم تأثیرگذاری بورس بر اقتصاد، سهم مصرف کالاهای پرتقاضا همچون سیگار در تأمین مالیات دولت همچنان قابلتوجه است.
بر اساس محاسبات، درآمد مالیاتی دولت از فروش و مصرف سیگار در ۹ ماهه امسال حدود ۹ هزار و ۶۲ میلیارد تومان بوده که حدود ۲ برابر مالیات ۴ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومانی نقلوانتقال سهام در بورس طی همین مدت است.
این رقم ناشی از اعمال مالیات مستقیم بر تولید و فروش سیگار و همچنین عوارض گمرکی بر واردات آن است. افزایش مالیات بر سیگار یکی از سیاستهای دولت برای کاهش مصرف این محصول مضر و در عین حال افزایش درآمدهای دولت است. معمولاً این مالیات شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات تولید داخلی، و عوارض سلامت میشود.
این نوع مالیات بر اساس درصدی از ارزش معاملات سهام در بورس دریافت میشود.کاهش ارزش معاملات بورس یا افت فعالیت در این بازار میتواند علت کاهش درآمدهای مالیاتی دولت از این بخش باشد. این رقم نشاندهنده کاهش جذابیت یا حجم معاملات در بازار سرمایه نسبت به دورههای گذشته است.
سهم مالیات سیگار تقریباً دو برابر مالیات نقلوانتقال سهام است، که نشاندهنده وابستگی بیشتر دولت به درآمدهای پایدار مانند مالیات بر کالاهای پرمصرف است. این موضوع ممکن است به دلیل کاهش رونق در بازار بورس باشد که میتواند ناشی از رکود اقتصادی، سیاستهای پولی یا تغییرات قوانین سرمایهگذاری باشد.
از منظر سلامت عمومی مالیات بالاتر بر سیگار ممکن است مصرف آن را کاهش دهد، اما از سوی دیگر، افزایش بار مالیاتی برای مصرفکنندگان کمدرآمد چالشبرانگیز است.
از منظر بازار سرمایه کاهش مالیات نقلوانتقال سهام ممکن است نشاندهنده کاهش نقدینگی یا اقبال به بازار بورس باشد که بر رشد اقتصادی و تأمین مالی شرکتها تأثیر منفی میگذارد.
رئیسجمهور با تشکیل کارگروه ویژهای، گام جدیدی برای اصلاح نظام پرداخت حقوق در دستگاههای دولتی بر اساس عملکرد برداشته است. این طرح که با هدف پایان دادن به بیعدالتی در پرداختها و افزایش بهرهوری مطرح شده، در حالی نوید تحول میدهد که تجربه دهههای گذشته نشان میدهد تبدیل این شعار به واقعیت، مسیری پرچالش و نیازمند شجاعت و شفافیت است.
در حالی که گرانیها فشار مضاعفی بر بازنشستگان تأمین اجتماعی وارد کرده، این قشر همچنان در انتظار تحقق وعدههای پرداخت معوقات افزایش حقوق و همسانسازی هستند. تأخیر در واریز این مبالغ، نارضایتی گستردهای را به دنبال داشته و حالا همه چشمانتظار واریزیهای وعدهدادهشده در مردادماه ۱۴۰۴ هستند.
صد و نوزدهمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسبوکار به میزبانی اتاق تعاون ایران برگزار شد تا راههای حمایت مؤثر دولت از کسبوکارهای تعاونی و خصوصی در شرایط بحرانی کنونی بررسی شود. این نشست با انتقاد از تدوین محرمانه بسته حمایتی دولت بدون مشارکت اتاقهای سهگانه (بازرگانی، تعاون و اصناف) همراه بود و پیشنهادهایی برای بهبود این بسته ارائه شد.
در حالی که قانون جدید برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی مردان را از ۶۰ به ۶۲ سال و سابقه بازنشستگی را از ۳۰ به ۳۵ سال افزایش داده، معاونت بیمهای سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که «سن بازنشستگی افزایش نیافته»! این ادعا با انتقاد تند فعالان کارگری مواجه شده که آن را تلاشی برای پنهان کردن حقیقت و توجیه سیاستهای ضدکارگری میدانند.
Δ