نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
وزارت رفاه با اعلام معیار جدید حذف یارانهها، خانوارهای با سرانه درآمد ماهانه بیش از ۱۰ میلیون تومان (پس از کسر هزینه اجاره مسکن) را از دریافت یارانه نقدی محروم کرد. این سیاست، که با هدف حذف سه دهک پردرآمد و تخصیص منابع به کالابرگ اجرا میشود، به دلیل ناهماهنگی با قانون بودجه و عدم شفافیت در محاسبه هزینههای مسکن، با ابهامات و اعتراضات گستردهای مواجه شده است.
بر اساس دستورالعمل جدید وزارت رفاه، خانوارهایی که سرانه درآمد ماهانه هر فرد پس از کسر هزینه اجاره مسکن بیش از ۱۰ میلیون تومان باشد، از دریافت یارانه نقدی محروم میشوند. این سیاست، که بخشی از قانون بودجه ۱۴۰۳ است، برای حذف سه دهک بالای درآمدی (حدود ۱۸ میلیون نفر) تا پایان سال ۱۴۰۴ طراحی شده و منابع آزادشده به کالابرگ و حمایت از اقشار کمدرآمد اختصاص خواهد یافت.
علاوه بر درآمد، معیارهای دیگری شامل تراکنشهای بانکی، داراییهای ملکی، خودروهای لوکس، سفرهای خارجی و اقامت در خارج از کشور برای شناسایی دهکهای پردرآمد در نظر گرفته شده است. احد رستمی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاهی ایرانیان، اعلام کرد که تاکنون یک میلیون خانوار با سرانه درآمد بالای ۱۰ میلیون تومان از لیست یارانهبگیران حذف شدهاند. این فرآیند بهتدریج ادامه خواهد یافت تا یارانه ۳ دهک بالای درآمدی حذف شود.
اجرای این سیاست با ابهامات متعددی همراه است. معیار سرانه ۱۰ میلیون تومان با ارقام تعیینشده در قانون بودجه (مانند ۵۲.۲۵ میلیون تومان برای خانوار چهارنفره) متفاوت است، که باعث سردرگمی خانوارها شده است. همچنین، نحوه محاسبه هزینه اجاره مسکن شفاف نیست، زیرا آمار رسمی اجارهبها از سال ۱۴۰۰ منتشر نشده و مشخص نیست دولت چگونه این هزینه را برآورد میکند. این ابهامات، بهویژه در شهرهای با اجارهبهای بالا، میتواند اعتراضات گستردهای را به دنبال داشته باشد.
اجرای سیاست حذف یارانهها بین سه نهاد اصلی تقسیم شده است: سازمان هدفمندی یارانهها، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه. این تقسیم مسئولیت باعث تداخل و ناهماهنگی در اجرا شده است. امید حاجتی، رئیس سابق سازمان هدفمندی، پیشنهاد داده که مدیریت این سیاست به استانداران واگذار شود تا هماهنگی استانی تقویت گردد. با این حال، نبود دستگاه مسئول واحد، پاسخگویی به اعتراضات را دشوار کرده است.
وزارت رفاه سامانهای اینترنتی برای ثبت اعتراض و بررسی جزئیات درآمد خانوارها معرفی کرده است. خانوارهای حذفشده با دریافت پیامکی مبنی بر سرانه درآمد بالای ۱۰ میلیون تومان، میتوانند اعتراض خود را ثبت کنند. با این حال، فقدان شفافیت در محاسبات و ناهماهنگی معیارها، اعتماد عمومی به سیاستهای حمایتی دولت را تهدید میکند.
رستمی توضیح داد که منابع حاصل از حذف یارانه دهکهای هشتم تا دهم (حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد ریال) به حمایت از اقشار نیازمند، از جمله خانوارهای دچار فقر شدید و افزایش اعتبار کالابرگ برای دهکهای پایین اختصاص خواهد یافت. در دوره اول کالابرگ در سال ۱۴۰۴، حدود ۲۵ همت برای دهکهای یک تا هفت تخصیص یافت.
از این پس دریافتیهای اضافی کارکنان دولتی با معیار عملکرد سنجیده میشود؛ رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرد که پرداخت هرگونه فوقالعاده ویژه یا خاص، دیگر صرفاً براساس سابقه یا عنوان شغلی نخواهد بود و معیار اصلی، میزان عملکرد فرد در دستگاههای دولتی و اجرایی خواهد بود. این تصمیم فصل جدیدی در نظام پرداختها ایجاد میکند و دستورالعملهای پیشین نیازمند بازنگری اساسی هستند.
با وجود افزایش نرخ تورم و جهش سرسامآور قیمت مواد غذایی و مسکن، حق مسکن کارگران طی سه سال اخیر ثابت مانده و فریز شده است. عضو شورای عالی کار تأکید کرد که با توجه به افزایش هزینههای زندگی، بازنگری فوری در حداقل دستمزد سال ۱۴۰۴ و پرداخت حق مسکن ضروری است و دولت باید با تشکیل جلسات منظم شورای عالی کار، شرایط معیشتی کارگران را بررسی و تصمیمگیری مجدد کند.
در راستای سیاست هدفمندی یارانهها، در یک ماه گذشته یارانه نقدی سه میلیون نفر از دهکهای ۴ تا ۹ حذف شد. این اقدام، بخشی از برنامه دولت برای حذف یارانه ۱۸ میلیون نفر از دهکهای پردرآمد تا پایان سال ۱۴۰۴ است تا منابع مالی به اقشار نیازمند جامعه اختصاص یابد. اما آیا این تصمیم میتواند عدالت اجتماعی را محقق کند یا خطاهای دهکبندی همچنان چالشساز خواهد بود؟
قیمت طلا ۱۸ عیار و انواع سکه طبق آخرین نرخ های اعلام شده بازار به شرح زیر است. طلا در هر گرم به ۷ میلیون و ۸۶۱ هزار تومان رسید.
Δ