نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
بر اساس آخرین اقدامات، قرار است به خریداران تاکسیهای برقی ۸۰۰ میلیون تومان وام بدون بهره اعطا شود، اما این تصمیم حیاتی توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه اتخاذ خواهد شد.
از سال گذشته زمزمههای ورود تاکسی های برقی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران مطرح و اعلام شد که از محل قرارداد تاریخی شهرداری تهران با چین ۲۵۰۰۰ خودروی برقی و از محل تفاهم با وزارت صمت نیز ۲۵۰۰۰ دستگاه دیگر به تدریج به شهر تهران افزوده خواهد شد.
تاکنون ۱۷۰ دستگاه تاکسی از محل تفاهم شهرداری با وزارت صمت به تاکسیران ها واگذار شده و ۱۵۰ دستگاه نیز از محل قرارداد شهرداری با چین وارد تهران شده که در حال طی مراحلی مربوط به پلاک گذاری است.
اما یکی از چالش های پیش روی ورود تاکسیهای برقی، قیمت بالای این خودروهاست که با تمهیدات شهرداری تهران مقرر شد بخش قابل توجهی از هزینه تاکسی از طریق وام تأمین شود با این حال پرداخت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومانی اقساط این وام ها به صورت ماهانه برای تاکسیرانها دشوار است اما کلید حل این مشکل در دست دولت است زیرا با اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که بر اساس آن دولت موظف است به میزان صرفهجویی در مصرف سوخت از طریق توسعه حملونقل عمومی و ناوگان پاک، کمکهای بلاعوض ارائه دهد، می توان فشار مالی را از دوش تاکسیرانها برداشت و به ترویج و توسعه استفاده از تاکسی های برقی کمک شایانی کرد.
بر این اساس، چندی قبل علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران از تشکیل کارگروهی با حضور پزشکیان و وزرای کشور، صمت، نیرو و نفت و همچنین شهردار تهران خبر داد و گفت که قرار است بعد از انجام امور کارشناسی زمینه پرداخت هزینهای برای کمک به خریداران تاکسیهای برقی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر پرداخت شود.
پیگیری هااز آخرین اقدامات صورت گرفته در کارگروه اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر حاکی از این است که طبق توافقات صورت گرفته در کارگروه مذکور قرار است برای ۶ تا ۱۰ هزار تاکسی برقی، از طریق صندوق صنایع پیشرفته و بانک شهر، تسهیلاتی به خریداران تاکسی برقی از محل ماده ۱۲ پرداخت شود.
مبلغ این تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومان، بدون سود بانکی و با پرداخت ماهانه ۸ میلیون تومان به صورت پلکانی خواهد بود. بر این اساس متقاضیان خرید تاکسیهای برقی(که شامل تاکسیهای ارائه شده از محل توافق شهرداری با وزارت صمت و قرارداد شهرداری با چین است)، با دریافت ۸۰۰ میلیون تومان وام، ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه اسقاط خودرو و حدود ۱۵۰ میلیون تومان آورده شخصی میتوانند هزینه دریافت تاکسی برقی را تأمین میکنند.
با شرایط جدید تعریف شده، اقساط ۱۸ تا ۲۰ میلیونی خریداران تاکسی برقی به ۸ میلیون تومان کاهش مییابد و برای تاکسیرانهایی که ۱۷۰ تاکسی برقی رونمایی شده از محل تفاهم شهرداری با وزارت صمت را دریافت کردهاند نیز قرار است، مبلغی به صورت بلاعوض پرداخت شود.
در حال حاضر روند تحقق اجرای این ماده قانونی به ایستگاه «سازمان برنامه و بودجه کشور» رسیده و در جلسه ای که به زودی برگزار خواهد شد، پورمحمدی؛ رئیس این سازمان تصمیم مهم و سرنوشت سازی برای این موضوع خواهد گرفت.
با گذشت چند ماه از واگذاری بانک رفاه کارگران به دولت، صدای اعتراض از دل بزرگترین نهاد بیمهای کشور، سازمان تامین اجتماعی، بلندتر از همیشه به گوش میرسد. کارشناسان و نمایندگان کارگری معتقدند این واگذاری نهتنها سوددهترین دارایی سازمان را از آن جدا کرده، بلکه در روند پرداخت مستمریها، مدیریت نقدینگی و خدمات درمانی نیز اختلال ایجاد کرده است. علیرضا محجوب، عضو هیات امنای تامین اجتماعی، در گفتوگویی تفصیلی از پیامدهای این تصمیم، تلاشها برای بازگرداندن بانک و تعهد به حمایت از حقوق بازنشستگان پرده برداشت.
معاون اول رئیسجمهور، مصوبه هیئت وزیران درباره پرداخت فوقالعاده خاص مربوط به جزء ۳ بند «ب» ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم توسعه را رسماً ابلاغ کرد.
با گذشت بیش از نیمی از خرداد ۱۴۰۴، طرح کالابرگ الکترونیک که قرار بود گامی مؤثر در حمایت از اقشار کمدرآمد باشد، همچنان در پیچوخم تأمین بودجه متوقف مانده است. در حالی که اعتبار مراحل اول و دوم این طرح تا پایان خرداد به اتمام میرسد، اظهارات متناقض مسئولان درباره زمان اجرای مرحله سوم، سؤالات زیادی را برای مشمولان ایجاد کرده است. آیا تیرماه زمان توزیع دور جدید کالابرگ خواهد بود؟
در حالی که پرداختیهای مناسبتی همچون عید قربان برای کارکنان شاغل نیروهای مسلح انجام شده، بازنشستگان این نهاد همچنان در بیخبری و بینصیب از این مزایا هستند؛ موضوعی که به گفته فعالان صنفی، به رویهای ناعادلانه و تبعیضآمیز در پرداختهای رفاهی تبدیل شده است.
Δ