نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
روزانه هزاران پرواز در سراسر جهان در حال انجام است و بسیاری از آنها با فواصل زمانی و مکانی اندک از کنار یکدیگر عبور میکنند. با این حال، احتمال برخورد میان هواپیماها بسیار پایین است. این ایمنی و عدم برخورد مدیون مقررات دقیق و استانداردهای بینالمللی است که آسمانها را به شکلی حسابشده مدیریت میکنند.
امیرمسعود عابدین: اگر نقشه هوایی زنده را مشاهده کنید، تعداد زیادی هواپیما را مشاهده میکنید که در حال حرکت در آسمان هستند. اینکه انبوهی از هواپیماها در آسمان از کنار یکدیگر رد میشوند، این سئوال را برای ما به وجود میآورد که چرا آنها با یکدیگر برخورد نمیکنند؟
یکی از مهمترین دلایل برخورد نکردن هواپیماها در آسمان، رعایت قوانین بینالمللی هوانوردی در خصوص جداسازی عمودی و افقی پروازها است. این قوانین توسط سازمان ایکائو (ICAO) و در هماهنگی با نهادهای نظارتی هوایی هر کشور اجرا میشوند.
در سطح پروازی کروز (Cruise Altitude)، یعنی ارتفاعی که هواپیما پس از اوجگیری به آن میرسد و مسیر طولانی پرواز را طی میکند، یک قاعده کلیدی وجود دارد:
هواپیماهایی که از شرق به غرب در حال حرکتاند، باید در ارتفاعات زوج (مثل ۳۲۰۰۰، ۳۶۰۰۰ یا ۳۹۰۰۰ پا) پرواز کنند.
هواپیماهایی که از غرب به شرق در حال حرکتاند، باید در ارتفاعات فرد (مثل ۳۱۰۰۰، ۳۵۰۰۰ یا ۳۸۰۰۰ پا) پرواز کنند.
این تفکیک ساده اما مؤثر باعث میشود که حتی اگر دو هواپیما در یک مسیر افقی و در یک زمان پرواز کنند، به دلیل اختلاف ارتفاع، احتمال برخورد وجود نداشته باشد.
تا سال ۲۰۰۲، حداقل فاصله عمودی ایمن بین دو هواپیمای در حال پرواز، ۲۰۰۰ پا بود. اما با اجرای قانون RVSM در سطح جهانی، این فاصله برای هواپیماهای دارای تجهیزات دقیق ارتفاعسنجی و ناوبری به ۱۰۰۰ پا کاهش یافت. RVSM معمولاً در بازه ارتفاعی ۲۹۰۰۰ تا ۴۱۰۰۰ پا اجرا میشود.
به عنوان مثال، اگر هواپیمایی از دبی به فرانکفورت در حال پرواز باشد، در ارتفاع ۳۸۰۰۰ پا حرکت میکند و هواپیمای دیگری که از فرانکفورت به دبی میآید، در ارتفاع ۳۹۰۰۰ پا قرار دارد. هر دو هواپیما در یک مسیر هوایی هستند اما به دلیل رعایت فاصله عمودی و قوانین جهت پرواز، ایمنی آنها تضمین شده است.
علاوه بر قوانین پروازی، یکی دیگر از عوامل مؤثر در پیشگیری از برخوردها، نظارت دائم توسط مراکز کنترل ترافیک هوایی (ATC) است. این مراکز به صورت لحظهای اطلاعات مربوط به موقعیت، ارتفاع و مسیر هواپیماها را دریافت کرده و با هدایت دقیق، مسیرهای ایمن برای آنها فراهم میکنند.
بنابراین، ایمنی در پرواز حاصل یک سیستم چندلایه از قوانین، فناوری و کنترل انسانی است. قوانین جداسازی ارتفاعی و قانون RVSM، در کنار هدایت دقیق توسط ATC، باعث شدهاند که با وجود میلیونها ساعت پرواز در سال، حوادث ناشی از برخورد هوایی بهشدت نادر باشند.
۲۲۷۳۲۲
در ادامه سلسله نشستهای نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید ستار هاشمی با حضور در جلسات ارزیابی عملکرد و کنترل پروژه منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام و معاونت فناوری و نوآوری، بر دو مأموریت کلیدی تأکید کرد: تبدیل منطقه پیام به یک الگوی ملی با تکیه بر ظرفیتهای بخش خصوصی و ایفای نقشی فعال و هدفمند از سوی معاونت فناوری در تحقق پروژههای محتوایی و «ایران دیجیتال».
با وجود بهبودهای چشمگیر در طراحی، دوربین و صفحهنمایش در گلکسی زد فولد ۷، سامسونگ تصمیم گرفته است ظرفیت باتری این گوشی را بدون تغییر نسبت به نسل قبل حفظ کند. این در حالی است که مدل زد فلیپ ۷ از ظرفیت باتری بیشتری بهرهمند شده است. سامسونگ در پاسخ به انتقادها گفته است که این تصمیم بر پایه اولویتهای متفاوت کاربران هر سری گرفته شده است؛ موضوعی که حالا به بحثبرانگیزترین نقطه ضعف پرچمدار تاشوی امسال این برند تبدیل شده است.
سامسونگ با بهروزرسانی جدید اندروید ۱۶ توانسته تا با رسیدن به سطح امنیت آیفون، تجربه امنیتی بالایی را برای کاربرانش فراهم کند.
در حالیکه انتظار میرود گوگل در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ (۲۰ اوت) از خانواده پیکسل ۱۰ و نسل جدید ساعت هوشمند خود یعنی پیکسل واچ ۴ رونمایی کند، اطلاعاتی که به تازگی لو رفته حالکی از سایزها و رنگهای این گجت پوشیدنی است.
Δ