۳۴ مؤسسه ایرانی در سیاهه موسسه‌های تأثیرگذار جهان

مؤسسۀ آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۵ رتبه‌بندی تأثیر خود نام ۳۴ مؤسسۀ ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های تأثیرگذار جهان آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران»، در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۹ مؤسسه در میان مؤسسه‌های فعال در دستیابی به اهداف توسعة پایدار سازمان ملل جای گرفته بودند.

در نمودار یک، روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «موسسه آموزش عالی تایمز» گزارش شده است.

۳۴ مؤسسه ایرانی در سیاهه موسسه‌های تأثیرگذار جهان

نمودار ۱. روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»

رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز، میزان موفقیت دانشگاه‌های جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌کند. در ویرایش ۲۰۲۵ نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۲۵۲۶ مؤسسه از ۱۳۰ کشور جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۱۵۲ مؤسسه از ۱۲۵ کشور ارزیابی و رتبه‌بندی شده بودند.

رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز تنها نظامی است که دانشگاه‌ها را بر پایة اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارزیابی می‌کند. این نظام از شاخص‌هایی که به دقت طراحی شده‌اند برای ارائه مقایسه‌های جامع و متوازن در چهار حوزه گسترده بهره‌برداری می‌کند: پژوهش، مدیریت، تعامل، و آموزش. در این نظام رتبه‌بندی ۱۷ هدف توسعة پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند داده‌های مربوط به هر تعداد از اهداف توسعه پایدار را تا جایی که بتوانند ارائه کنند. هر هدف دارای یک سری معیار است که برای ارزیابی عملکرد دانشگاه در آن هدف استفاده می‌شود. هر دانشگاهی که داده‌های مربوط به هدف ۱۷ و دست‌کم سه هدف دیگر را ارائه دهد، در رتبه‌بندی کلی گنجانده می‌شود.

در هر یک از اهداف توسعة پایدار سه نوع شاخص پیش‌بینی شده‌اند: (۱) شاخص‌های ارزیابی پژوهش: این شاخص‌ها از داده‌های ارائه شده توسط انتشارات الزویر استخراج می‌شوند. برای هر هدف، یک پرسمان طراحی شده که دامنه شاخص را به مقاله‌های مرتبط با آن هدف محدود می‌کند. این بخش با انتشارات شناسایی شده توسط هوش مصنوعی تکمیل می‌شود. (۲) شاخص‌های پیوسته: این شاخص‌ها میزان مشارکت در تاثیر را که به طور پیوسته در یک محدوده تغییر می‌کند، می‌سنجند؛ به عنوان مثال، شمار دانش‌آموختگان در حوزة علوم پزشکی. این شاخص‌ها معمولاً بر اساس اندازه موسسه نرمال‌سازی می‌شوند. (۳) سیاست‌ها و اقدام‌ها با پشتوانه مدارک مستند: در این موارد، دانشگاه‌ها باید مدارکی برای حمایت از ادعاهای خود ارائه دهند (مانند وجود برنامه‌های مشاوره). به این مدارک و عمومی بودن آن‌ها امتیاز داده می‌شود و این شاخص‌ها معمولاً بر اساس اندازه موسسه نرمال‌سازی نمی‌شوند.

امتیاز هر هدف به گونه‌ای محاسبه می‌شود که بالاترین امتیاز در هر هدف در محاسبات کلی ۱۰۰ و کمترین امتیاز ۰ باشد. این روش برای تنظیم تفاوت‌های جزئی در محدوده امتیازدهی در هر هدف و اطمینان از اینکه با دانشگاه‌ها به طور عادلانه رفتار می‌شود، کارآمد است. امتیاز کلی یک دانشگاه در یک سال معین با ترکیب امتیازهای آن دانشگاه در چهار هدف (هدف شمارة ۱۷ و سه هدف دیگر از ۱۶ هدف باقیمانده، که دانشگاه بیشترین امتیاز را در آنها آورده است). هدف شمارة ۱۷ به تنهایی ۲۲ درصد از کل امتیاز را پیش‌بینی می‌کند و سه هدف دیگر، هر کدام ۲۶ درصد امتیاز. این بدان معناست که دانشگاه‌های مختلف بر اساس مجموعه متفاوتی از اهداف امتیازدهی می‌شوند که بستگی به تمرکز آن‌ها بر اهداف معینی دارد. امتیاز رتبه‌بندی کلی، میانگین امتیازات کلی دو سال گذشته است.

این رتبه‌بندی هر دانشگاهی را که در دورة کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، ارزیابی می‌کند. اگرچه آثار پژوهشی بخشی از روش‌شناسی این نظام هستند، داشتن تعداد مشخصی مقاله الزامی نیست. در جدول یک، رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در چهار هدف برترشان آمده‌اند.

جدول ۱. امتیاز کل و رتبه مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی

نام مؤسسه

امتیاز کل

رتبة ملی

رتبة جهانی

دانشگاه علوم پزشکی ایران

۷۶.۲۷۹.۳

۱

۳۰۱۴۰۰

دانشگاه الزهرا (س)

۷۰.۳۷۶.۱

۲

۴۰۱۶۰۰

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۷۰.۳۷۶.۱

۲

۴۰۱۶۰۰

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۷۰.۳۷۶.۱

۲

۴۰۱۶۰۰

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

۶۵.۶۷۰.۲

۵

۶۰۱۸۰۰

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

۶۵.۶۷۰.۲

۵

۶۰۱۸۰۰

دانشگاه شهید بهشتی

۶۵.۶۷۰.۲

۵

۶۰۱۸۰۰

دانشگاه تهران

۶۵.۶۷۰.۲

۵

۶۰۱۸۰۰

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۶۰.۹۶۵.۵

۹

۸۰۱۱۰۰۰

دانشگاه تربیت مدرس

۶۰.۹۶۵.۵

۹

۸۰۱۱۰۰۰

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه بوعلی سینا

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه علوم پزشکی قزوین

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه شهید باهنر کرمان

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه کردستان

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه محقق اردبیلی

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه زنجان

۴۹.۸۶۰.۸

۱۱

۱۰۰۱۱۵۰۰

دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه گلستان

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه علوم پزشکی همدان

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه ایلام

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه پیام نور

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه صنعت نفت

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه هرمزگان

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه مراغه

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه علم و فرهنگ

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه سیستان و بلوچستان

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

۱.۷۴۹.۷

۲۰

۱۵۰۱+

جدول ۲. بهترین امتیاز مؤسسه‌های ایرانی در چهار هدف برتر نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی

نام مؤسسه

بهترین امتیازهای کسب‌شده

شمارة هدف

امتیاز مؤسسه

شمارة هدف

امتیاز مؤسسه

شمارة هدف

امتیاز مؤسسه

شمارة هدف

امتیاز مؤسسه

دانشگاه علوم پزشکی ایران

۱۰

۸۱.۷

۳

۸۲.۵

۴

۷۷.۴

۱۷

۴۴.۸۵۸.۰

دانشگاه الزهرا (س)

۵

۶۸.۵

۸

۶۹.۵۷۴.۸

۶

۵۱.۴۵۶.۰

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۴

۷۵.۳

۳

۶۶.۳۷۰.۶

۵

۴۹.۹۵۶.۰

۱۷

۵۸.۱۶۳.۲

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۳

۸۴.۶

۹

۷۰.۸۸۰.۵

۱

۵۷.۶۶۲.۴

۱۷

۴۴.۸۵۸.۰

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

۳

۷۰.۷۷۶.۹

۹

۷۰.۸۸۰.۵

۸

۶۲.۱۶۵.۳

۱۷

۴۴.۸۵۸.۰

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

۴

۶۸.۴۷۴.۲

۳

۷۰.۷۷۶.۹

۱۰

۶۲.۵۶۸.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه شهید بهشتی

۹

۹۷.۲

۷

۵۶.۸۶۰.۷

۱۰

۵۷.۳۶۲.۴

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه تهران

۹

۷۰.۸۸۰.۵

۲

۴۸.۶۵۴.۴

۸

۴۵.۹۵۴.۷

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

۳

۷۰.۷۷۶.۹

۱۰

۵۷.۳۶۲.۴

۱

۵۷.۶۶۲.۴

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه تربیت مدرس

۹

۸۰.۷۹۲.۳

۶

۵۶.۵۶۴.۳

۷

۳۷.۸۴۵.۶

۱۷

۴۴.۸۵۸.۰

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۹

۹۸.۳

۴

۵۱.۱۵۶.۲

۱۳

۳۹.۴۴۸.۳

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

۷

۴۵.۷۵۲.۶

۱۰

۴۰.۵۴۹.۰

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه بوعلی سینا

۲

۶۳.۰۷۲.۴

۹

۶۱.۸۷۰.۷

۱

۳۹.۵۴۵.۷

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی قزوین

۳

۶۶.۳۷۰.۶

۵

۴۴.۳۴۹.۸

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه شهید باهنر کرمان

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۲

۴۸.۶۵۴.۴

۱۱

۵۳.۱۵۸.۶

۱۷

۵۸.۱۶۳.۲

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

۵

۶۳.۲۶۷.۸

۳

۷۰.۷۷۶.۹

۹

۱۸.۹۳۲.۳

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه کردستان

۱۰

۴۹.۱۵۷.۲

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۲

۴۸.۶۵۴.۴

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه محقق اردبیلی

۷

۶۰.۸۶۶.۹

۲

۵۴.۵۶۲.۹

۶

۵۱.۴۵۶.۰

۱۷

۵۸.۱۶۳.۲

دانشگاه زنجان

۸

۶۲.۱۶۵.۳

۲

۶۳.۰۷۲.۴

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله

۹

۶۱.۸۷۰.۷

۵

۴۴.۳۴۹.۸

۱۰

۳۱.۱۴۰.۴

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه گلستان

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۰

۳۱.۱۴۰.۴

۲

۳۷.۲۴۸.۵

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی همدان

۳

۵۷.۲۶۳.۳

۱۰

۴۹.۱۵۷.۲

۶

۳۱.۸۴۱.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

۵

۳۸.۸۴۴.۲

۳

۲۶.۸۴۵.۰

۸

۰.۸۳۸.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه ایلام

۱۰

۴۹.۱۵۷.۲

۲

۴۸.۶۵۴.۴

۷

۳۷.۸۴۵.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۸

۳۸.۷۴۵.۸

۱۰

۳۱.۱۴۰.۴

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه صنعتی کرمانشاه

۷

۵۶.۸۶۰.۷

۶

۴۱.۷۵۱.۳

۴

۳۳.۴۴۶.۲

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه پیام نور

۳

۵۰.۶۵۷.۱

۱

۳۰.۷۳۹.۴

۶

۱۳.۲۳۱.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه صنعت نفت

۲

۴۸.۶۵۴.۴

۸

۳۸.۷۴۵.۸

۷

۲۶.۹۳۷.۷

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۳

۷۰.۷۷۶.۹

۹

۱۸.۹۳۲.۳

۱۵

۱۵.۵۳۵.۵

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه هرمزگان

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۵

۳۵.۶۴۸.۴

۱۳

۱۵.۴۲۹.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه مراغه

۱۰

۴۹.۱۵۷.۲

۴

۴۶.۳۵۱.۰

۵

۴۴.۳۴۹.۸

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علم و فرهنگ

۱۰

۴۰.۵۴۹.۰

۵

۳۸.۸۴۴.۲

۴

۳۳.۴۴۶.۲

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه سیستان و بلوچستان

۹

۴۷.۹۶۱.۵

۱۳

۲۹.۷۳۹.۳

۱۶

۳۱.۸۴۱.۶

۱۷

۲.۱۴۴.۷

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

۳

۶۳.۴۶۶.۲

۴

۳۳.۴۴۶.۲

۵

۱۵.۳۳۸.۷

۱۷

۲.۱۴۴.۷

بر پایه ویرایش ۲۰۲۵ میلادی نظام رتبه‌بندی تأثیر «مؤسسة آموزش عالی تایمز»، «Western Sydney University» پیشگام در جهان است و «University of Manchester»، «Kyungpook National University»، «Griffith University»، «University of Tasmania»، «Arizona State University (Tempe)»، «Queen’s University»، «University of Alberta»، «Aalborg University»، و «Universitas Airlangga» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

در این نظام رتبه‌بندی، هند با ۱۳۵ مؤسسه در صدر کشورهای جهان است. پاکستان با ۱۲۰ مؤسسه، فیلیپین با ۱۱۳ مؤسسه، ترکیه با ۱۰۸ مؤسسه، و عراق با ۸۸ مؤسسه در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند. اما در میان کشورهای منطقه، ایران با ۳۴ مؤسسه در جایگاه هفتم منطقه و ۲۱م جهان ایستاده است. در جدول سه، شمار مؤسسه‌های کشورهای منطقه در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی گزارش شده است

جدول ۳. شمار مؤسسه‌های کشورهای منطقه در نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در سال ۲۰۲۵ میلادی

کشور

شمار مؤسسه‌ها

رتبه در جهان

رتبه در منطقه

پاکستان

۱۲۰

۲

۱

ترکیه

۱۰۸

۴

۲

عراق

۸۸

۵

۳

ازبکستان

۵۹

۱۱

۴

مصر

۵۱

۱۷

۵

قزاقستان

۳۶

۱۹

۶

عربستان سعودی

۳۴

۲۱

۷

ایران

۳۴

۲۱

۷

آذربایجان

۲۵

۲۷

۹

اردن

۱۷

۳۷

۱۰

ترکمنستان

۱۴

۴۱

۱۱

امارات متحده عربی

۱۳

۴۳

۱۲

لبنان

۱۰

۴۸

۱۳

فلسطین

۶

۶۲

۱۴

عمان

۶

۶۲

۱۴

گرجستان

۶

۶۲

۱۴

سوریه

۶

۶۲

۱۴

کویت

۵

۷۱

۱۸

بحرین

۳

۸۵

۱۹

افغانستان

۳

۸۵

۱۹

یمن

۳

۸۵

۱۹

ارمنستان

۳

۸۵

۱۹

قطر

۱

۱۰۵

۲۳

رژیم اشغالگر قدس

۱

۱۰۵

۲۳

تاجیکستان

۰

قرقیزستان

۰