کل کارا : 50616 امروز با کارا : 54
  • تاریخ : جمعه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 1 - August - 2025
  • ساعت :

    عارف: تکمیل آزادراه تهران-شمال، تحولی در کاهش زمان سفر و صرفه‌جویی سوخت

    به گزارش اکوایران، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، در نشست با حضور مسئولان ارشد درباره آزادراه تهران-شمال، ضمن ابراز رضایت از کیفیت بالای ساخت قطعات نهایی این پروژه گفت: «احساس غرور می‌کنیم که این آزادراه با بهترین کیفیت ساخته شده است.» عارف بر اهمیت همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تأمین مالی و پرداخت سهم […]

    به گزارش اکوایران، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، در نشست با حضور مسئولان ارشد درباره آزادراه تهران-شمال، ضمن ابراز رضایت از کیفیت بالای ساخت قطعات نهایی این پروژه گفت: «احساس غرور می‌کنیم که این آزادراه با بهترین کیفیت ساخته شده است.» عارف بر اهمیت همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تأمین مالی و پرداخت سهم دولت در این پروژه تأکید کرد و گفت که تکمیل بخش‌های باقی‌مانده باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

    وی همچنین نقش آزادراه تهران-شمال را در صرفه‌جویی زمان، کاهش مصرف سوخت و ایجاد آرامش در سفرهای امن و لذت‌بخش برجسته دانست و از سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا علاوه بر نظارت دقیق، راهکارهایی برای تسهیل روند ساخت ارائه کند.

    در این جلسه، که با حضور نمایندگان بنیاد مستضعفان، وزارتخانه‌های مرتبط و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، بر تشکیل کارگروهی برای آغاز ساخت قطعه ۳ آزادراه تأکید شد.

    این کارگروه وظیفه بررسی روش‌های تأمین مالی، تهیه تجهیزات حفاری و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی را بر عهده خواهد داشت.

    طبق گزارش‌ها، پیشرفت فیزیکی منطقه ۲ آزادراه، که ۲۲ کیلومتر طول دارد، به ۸۳ درصد رسیده است. همچنین، ساخت منطقه ۳ با طول ۵۲ کیلومتر در اولویت قرار گرفته است.

    عارف یادآوری کرد که در دوران اصلاحات، تصمیمات مهمی برای رفع نگرانی‌های زیست‌محیطی و تأمین مالی این پروژه اتخاذ شد و اکنون انتظار می‌رود که این آزادراه تحولی مهم در کاهش مشکلات سفرهای بین‌شهری ایجاد کند.

    آزادراه تهران-شمال؛ گام به گام تا تکمیل

    پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، اما روند اجرای آن با چالش‌های زیادی همراه بود. در سال ۱۳۷۶، پیمانکار خارجی ساخت قطعه نخست این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر را برعهده گرفت. بااین‌حال، پس از ۲۰ سال، تنها ۲۵ درصد از کار پیش رفت و پیمانکار بارها تقاضای اعتبار جدید کرد.

    نخستین دستاورد این پروژه ملی در سال ۱۳۹۱ با افتتاح قطعه چهارم آزادراه رقم خورد. این قطعه که سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد را به چالوس متصل می‌کند، به طول ۲۰ کیلومتر با دو خط رفت و دو خط برگشت، به‌طور کامل توسط توان مهندسی ایرانی به بهره‌برداری رسید.

    قطعه اول؛ عبور از تونل تالون

    ساخت قطعه اول آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۴ توسط مهندسان ایرانی آغاز شد و در اسفند ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. این مسیر از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در غرب تهران آغاز می‌شود و با عبور از کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سه‌راهی شهرستانک می‌رسد. تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر به‌عنوان مهم‌ترین بخش این قطعه، اکنون زیر بار ترافیک قرار دارد.

    قطعه دوم؛ تونل‌های البرز و کوتاه‌تر شدن مسیر

    در خرداد ۱۳۹۶، ساخت قطعه دوم آزادراه به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر میان دوآب شهرستانک و پل زنگوله آغاز شد. این بخش شامل تونل‌های بلند البرز، هرکدام به طول ۶۴۰۰ متر است. با بهره‌برداری از این قطعه، طول مسیر جاده فعلی کرج-چالوس حدود پنج کیلومتر کاهش می‌یابد. باند رفت این قطعه، در تیرماه ۱۴۰۲، با حضور سید ابراهیم رئیسی افتتاح شد.

    قطعه سوم؛ برنامه‌ریزی برای تکمیل پروژه

    در همان مراسم افتتاح، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم دستور آغاز ساخت قطعه سوم را صادر کرد. این مسیر که پل زنگوله را به سه‌راهی دشت نظیر و مرزن‌آباد متصل می‌کند، به طول تقریبی ۵۱ کیلومتر طراحی شده و بر اساس مطالعات جدید، دارای دو خط برگشت و یک خط کندرو خواهد بود. در حال حاضر، عملیات تعیین مسیر این قطعه توسط چند شرکت راه‌سازی وابسته به بنیاد مستضعفان در جریان است.

    اخبار مشابه امروز:

    آتش به جان مراتع مازندران افتاد؛ درخواست بالگرد و نیروهای مردمی برای مهار حریق
    10 - مرداد - 1404

    آتش به جان مراتع مازندران افتاد؛ درخواست بالگرد و نیروهای مردمی برای مهار حریق

    به گزارش اکوایران، حوالی ساعت ۱۳ امروز از سوی نیروهای مردمی آتش سوزی در عرصه های مرتعی موسوم به «ناظر» حوالی روستای «چل»  بخش بلده گزارش شد.   کمیل قلی نژاد روز پنجشنبه  افزود: کمبود امکانات و تچهیزات و نیروی انسانی از یکسو و از سوی دیگر وزش باد شدید گرم روند مهار و اطفای حریق در […]

    رفع کامل آثار جنگ ۱۲ روزه، یک تا دو سال زمان می‌برد
    10 - مرداد - 1404

    رفع کامل آثار جنگ ۱۲ روزه، یک تا دو سال زمان می‌برد

    به گزارش اکوایران، شهردار تهران گفت: در حال حاضر، آخرین وضعیت منازل مسکونی که هدف قرار گرفته‌اند، از نظر بازسازی، تقریباً ۸۵۰۰ مسکن در دست بازسازی قرار دارد. آسیب‌های جزئی بیش از ۹۸ درصد ترمیم شده است و آسیب‌های میانه و شرایط خانه‌ها نیز در حال بهبود است. زاکانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو اضافه […]

    تداوم طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا اواسط هفته آینده
    10 - مرداد - 1404

    تداوم طوفان و گرد و خاک در منطقه سیستان تا اواسط هفته آینده

    به گزارش اکوایران، بنا بر اعلام  هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ، بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان قسمتی ابری و غبارمحلی، امروز در برخی از ارتفاعات جنوبی استان احتمال رگبار خفیف و پراکنده، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای دور از انتظار نیست.   در شمال استان تا اواسط هفته آینده به ویژه صبح‌ها […]

    فضای سبز سوخته در انتظار پایتخت
    9 - مرداد - 1404

    فضای سبز سوخته در انتظار پایتخت

    به گزارش اکوایران،   هفته گذشته بود که سخنگوی صنعت آب تهران اعلام کرد شهرداری تهران 700 چاه آب دارد و از 160 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند. این ادعا از سوی شهرداری تهران تکذیب شد و پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که شهرداری مدت‌هاست تمام چاه‌های […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا