کل کارا : 49220 امروز با کارا : 153
  • تاریخ : دوشنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 28 - July - 2025
  • ساعت :

    محدودیت‌های جدید برای ورود خودروهای آلاینده به طرح ترافیک

    جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها […]

    جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاه‌های مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.

    وی ادامه داد: «شهروندان تهرانی همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند و به دلیل محدودیت‌های قانونی، تردد بیشتر با پلاک‌های تهران انجام می‌شود. اما خودروهای پلاک شهرستان به دلیل خلأ قانونی موجود، بدون پرداخت عوارض وارد محدوده ترافیک تهران می‌شوند. در شهرهایی که مبدا این خودروها هستند، عوارض ورود به طرح ترافیک دریافت نمی‌شود. این امر باعث شده که تعداد زیادی خودرو با پلاک شهرستان، بیشتر برای کسب‌وکار و مسافربری، در محدوده مرکزی شهر تهران وارد شوند.»

    تشکری هاشمی افزود: «این خودروها از شهرستان‌ها و روستاها به‌صورت گروه‌های چند ده‌نفره وارد تهران می‌شوند، داخل خودروها استراحت می‌کنند و در طول روز به فعالیت‌های مسافربری مشغول می‌شوند. این روند فارغ از مشکلات انتظامی و عدم رعایت قوانین، اختلالات جدی در ترافیک محدوده مرکزی تهران ایجاد کرده است.»

    وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای شهر تهران برای مدیریت این وضعیت گفت: «شورا اقداماتی برای مقابله با این مشکل پیش‌بینی کرده است. توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد مسیرهای جایگزین برای شهروندان به این منظور است که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما حجم بالای خودروهای پلاک شهرستان به‌ویژه باعث مشکلات جدی برای زندگی روزمره شهروندان شده است و شورای شهر تصمیم به افزایش نرخ عوارض این خودروها گرفته است.»

    رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: «این افزایش عوارض به هیچ وجه برای تأمین منابع مالی شهرداری نیست. در واقع هدف اصلی این است که جذابیت ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی تهران کاهش یابد. بودجه شهرداری تهران برای سال جاری ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است، بنابراین دریافت ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان عوارض از این خودروها مسأله اصلی نیست.»

    وی همچنین در خصوص همکاری پلیس راهور گفت: «برخی افراد ممکن است استدلال کنند که دریافت عوارض طرح ترافیک تهران از شهرهای دیگر ممکن نیست، اما با هماهنگی انجام‌شده با پلیس راهور و رفع ایرادات اجرایی، این مشکل حل خواهد شد. پلیس بر اساس قانون، خودروهای متخلف را به ازای هر ساعت تردد غیرمجاز در طرح ترافیک جریمه خواهد کرد.»

    تشکری هاشمی اضافه کرد: «برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفته‌ایم. خودروهای زیر ۵ سال عوارض عادی پرداخت می‌کنند، خودروهای ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی می‌شوند، و خودروهای بالای ۲۰ سال که به‌طور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیف‌هایی خواهند شد.»

    وی در پایان گفت: «کامیون‌ها و خودروهای سنگینی که بالای ۳۰ سال عمر دارند، اجازه ورود به محدوده‌های ممنوعه را نخواهند داشت. مردم ما هر سال به دلیل آلودگی هوا با تعطیلی مدارس و اختلال در کسب‌وکارها مواجه می‌شوند. مهم‌تر از همه، سلامت شهروندان در معرض خطر قرار دارد و مردم از ما انتظار دارند که اقدامات جدی در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک انجام دهیم. طبق برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، موظف هستیم که هرچه سریع‌تر طرحی جدید و متناسب با شرایط کنونی آلودگی و تراکم شهری ارائه کنیم. این طرح از سال ۱۴۰۴ با جدیت اجرا خواهد شد و امیدواریم وزارت کشور و فرمانداری تهران نیز از آن حمایت کنند.»

    اخبار مشابه امروز:

    شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ششم و هفتم درآمدی از امروز
    6 - مرداد - 1404

    شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ششم و هفتم درآمدی از امروز

    به گزارش اکوایران، در طرح کالابرگ الکترونیک دهک‌های اول تا سوم با شارژ اعتبار به حساب سرپرستان خانوار، به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار دریافت می‌کنند که […]

    ۱۰ روز تا پایان مهلت بخشودگی جرایم بیمه‌ شخص ثالث
    6 - مرداد - 1404

    ۱۰ روز تا پایان مهلت بخشودگی جرایم بیمه‌ شخص ثالث

    به گزارش اکوایران، چندی پیش، صندوق تامین خسارت‌های بدنی با توجه به شرایط کشور و کمک به اقشار مختلف مردم، موضوع بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث موضوع بند (ب) ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری شخص ثالث را به بیمه مرکزی پیشنهاد داد. این پیشنهاد با توجه به شرایط کشور و نقش […]

    ترافیک پرحجم و سنگین صبحگاهی در معابر و بزرگراه‌های تهران
    6 - مرداد - 1404

    ترافیک پرحجم و سنگین صبحگاهی در معابر و بزرگراه‌های تهران

    به گزارش اکوایران، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از ترافیک پرحجم و سنگین در برخی از معابر و بزرگراه‌های حال حاضر شهر تهران، در روز دوشنبه ششم مرداد ماه ۱۴۰۴ خبر داد. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت ترافیکی […]

    کاهش قیمت برنج ایرانی در میادین میوه و تره بار تهران
    6 - مرداد - 1404

    کاهش قیمت برنج ایرانی در میادین میوه و تره بار تهران

    به گزارش اکوایران، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اعلام کرد: افزایش قیمت و رشد محسوس اقلام در میادین میوه و تره بار به جز برنج ایرانی نداشته و حتی کاهش قیمت هم کاهش داشته‌ایم. وی افزود: در سازمان میادین از هفته قبل قیمت برنج کاهش و ۲۰ هزار تومان کمتر شده و […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا