نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها […]
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاههای مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.
وی ادامه داد: «شهروندان تهرانی همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند و به دلیل محدودیتهای قانونی، تردد بیشتر با پلاکهای تهران انجام میشود. اما خودروهای پلاک شهرستان به دلیل خلأ قانونی موجود، بدون پرداخت عوارض وارد محدوده ترافیک تهران میشوند. در شهرهایی که مبدا این خودروها هستند، عوارض ورود به طرح ترافیک دریافت نمیشود. این امر باعث شده که تعداد زیادی خودرو با پلاک شهرستان، بیشتر برای کسبوکار و مسافربری، در محدوده مرکزی شهر تهران وارد شوند.»
تشکری هاشمی افزود: «این خودروها از شهرستانها و روستاها بهصورت گروههای چند دهنفره وارد تهران میشوند، داخل خودروها استراحت میکنند و در طول روز به فعالیتهای مسافربری مشغول میشوند. این روند فارغ از مشکلات انتظامی و عدم رعایت قوانین، اختلالات جدی در ترافیک محدوده مرکزی تهران ایجاد کرده است.»
وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای شهر تهران برای مدیریت این وضعیت گفت: «شورا اقداماتی برای مقابله با این مشکل پیشبینی کرده است. توسعه حملونقل عمومی و ایجاد مسیرهای جایگزین برای شهروندان به این منظور است که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما حجم بالای خودروهای پلاک شهرستان بهویژه باعث مشکلات جدی برای زندگی روزمره شهروندان شده است و شورای شهر تصمیم به افزایش نرخ عوارض این خودروها گرفته است.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: «این افزایش عوارض به هیچ وجه برای تأمین منابع مالی شهرداری نیست. در واقع هدف اصلی این است که جذابیت ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی تهران کاهش یابد. بودجه شهرداری تهران برای سال جاری ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است، بنابراین دریافت ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان عوارض از این خودروها مسأله اصلی نیست.»
وی همچنین در خصوص همکاری پلیس راهور گفت: «برخی افراد ممکن است استدلال کنند که دریافت عوارض طرح ترافیک تهران از شهرهای دیگر ممکن نیست، اما با هماهنگی انجامشده با پلیس راهور و رفع ایرادات اجرایی، این مشکل حل خواهد شد. پلیس بر اساس قانون، خودروهای متخلف را به ازای هر ساعت تردد غیرمجاز در طرح ترافیک جریمه خواهد کرد.»
تشکری هاشمی اضافه کرد: «برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفتهایم. خودروهای زیر ۵ سال عوارض عادی پرداخت میکنند، خودروهای ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی میشوند، و خودروهای بالای ۲۰ سال که بهطور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیفهایی خواهند شد.»
وی در پایان گفت: «کامیونها و خودروهای سنگینی که بالای ۳۰ سال عمر دارند، اجازه ورود به محدودههای ممنوعه را نخواهند داشت. مردم ما هر سال به دلیل آلودگی هوا با تعطیلی مدارس و اختلال در کسبوکارها مواجه میشوند. مهمتر از همه، سلامت شهروندان در معرض خطر قرار دارد و مردم از ما انتظار دارند که اقدامات جدی در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک انجام دهیم. طبق برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، موظف هستیم که هرچه سریعتر طرحی جدید و متناسب با شرایط کنونی آلودگی و تراکم شهری ارائه کنیم. این طرح از سال ۱۴۰۴ با جدیت اجرا خواهد شد و امیدواریم وزارت کشور و فرمانداری تهران نیز از آن حمایت کنند.»
به گزارش اکوایران،مهدی رمضانی با بیان اینکه با نزدیک شدن به ایام اربعین و افزایش تقاضای برای سفر به عراق، سازمان هواپیمایی کشوری اقداماتی در خصوص جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت و کوتاهی دست دلالان انجام داده است، گفت: به همین منظور لیست کانالهای های مجاز فروش بلیت این پروازها از چهارشنبه هفته آینده […]
به گزارش اکوایران، بیست و یکمین جلسه شورای عالی مسکن که سومین جلسه در دولت چهاردهم به شمار میرود به ریاست محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد. به گزارش ایلنا،علی قائدی معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات این جلسه را تشریح کرد و گفت: […]
به گزارش اکوایران،روز گذشته (دوم مرداد) حوالی ساعت ۱۵:۳۰، هنگام اعزام به مأموریت اداری از محل خدمت به مقصد شهرستان چابهار، خودروی کارکنان خدوم گمرک پیشین هدف تیراندازی یک دستگاه پژو پارس ناشناس در مسیر قرار گرفت. به گزارش ایرنا،این اقدام مجرمانه که بهنظر میرسد در واکنش به ایستادگی قاطع این همکاران در برابر پدیده […]
به گزارش اکوایران، بیست و یکمین جلسه شورای عالی مسکن که سومین جلسه در دولت چهاردهم به شمار میرود به ریاست محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شد. بنا به گزارش تسنیم، علی قائدی معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات این جلسه را تشریح […]
Δ