نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها […]
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در گفت و گو با اکو ایران گفت: محدوده مرکزی شهر تهران از حدود ۴۵ سال پیش بر اساس مصوبه شورای انقلاب وقت مشمول طرح ترافیک شده و هدف اصلی این طرح کاهش تراکم جمعیتی و کاهش حجم بالای آلایندگی ناشی از تردد خودروها بود. به همین دلیل، ایستگاههای مترو و خطوط ویژه اتوبوس در این محدوده مستقر شدند تا استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند و وابستگی به خودروهای شخصی را کاهش دهند.
وی ادامه داد: «شهروندان تهرانی همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند و به دلیل محدودیتهای قانونی، تردد بیشتر با پلاکهای تهران انجام میشود. اما خودروهای پلاک شهرستان به دلیل خلأ قانونی موجود، بدون پرداخت عوارض وارد محدوده ترافیک تهران میشوند. در شهرهایی که مبدا این خودروها هستند، عوارض ورود به طرح ترافیک دریافت نمیشود. این امر باعث شده که تعداد زیادی خودرو با پلاک شهرستان، بیشتر برای کسبوکار و مسافربری، در محدوده مرکزی شهر تهران وارد شوند.»
تشکری هاشمی افزود: «این خودروها از شهرستانها و روستاها بهصورت گروههای چند دهنفره وارد تهران میشوند، داخل خودروها استراحت میکنند و در طول روز به فعالیتهای مسافربری مشغول میشوند. این روند فارغ از مشکلات انتظامی و عدم رعایت قوانین، اختلالات جدی در ترافیک محدوده مرکزی تهران ایجاد کرده است.»
وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای شهر تهران برای مدیریت این وضعیت گفت: «شورا اقداماتی برای مقابله با این مشکل پیشبینی کرده است. توسعه حملونقل عمومی و ایجاد مسیرهای جایگزین برای شهروندان به این منظور است که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. اما حجم بالای خودروهای پلاک شهرستان بهویژه باعث مشکلات جدی برای زندگی روزمره شهروندان شده است و شورای شهر تصمیم به افزایش نرخ عوارض این خودروها گرفته است.»
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تأکید کرد: «این افزایش عوارض به هیچ وجه برای تأمین منابع مالی شهرداری نیست. در واقع هدف اصلی این است که جذابیت ورود خودروهای شخصی به محدوده مرکزی تهران کاهش یابد. بودجه شهرداری تهران برای سال جاری ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده است، بنابراین دریافت ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان عوارض از این خودروها مسأله اصلی نیست.»
وی همچنین در خصوص همکاری پلیس راهور گفت: «برخی افراد ممکن است استدلال کنند که دریافت عوارض طرح ترافیک تهران از شهرهای دیگر ممکن نیست، اما با هماهنگی انجامشده با پلیس راهور و رفع ایرادات اجرایی، این مشکل حل خواهد شد. پلیس بر اساس قانون، خودروهای متخلف را به ازای هر ساعت تردد غیرمجاز در طرح ترافیک جریمه خواهد کرد.»
تشکری هاشمی اضافه کرد: «برای کاهش آلودگی هوا، چند متغیر در محاسبه عوارض در نظر گرفتهایم. خودروهای زیر ۵ سال عوارض عادی پرداخت میکنند، خودروهای ۵ تا ۲۰ سال مشمول ضریب افزایشی میشوند، و خودروهای بالای ۲۰ سال که بهطور معمول آلاینده و کاربراتوری هستند، از ورود به طرح ترافیک منع خواهند شد. همچنین خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند، شامل تخفیفهایی خواهند شد.»
وی در پایان گفت: «کامیونها و خودروهای سنگینی که بالای ۳۰ سال عمر دارند، اجازه ورود به محدودههای ممنوعه را نخواهند داشت. مردم ما هر سال به دلیل آلودگی هوا با تعطیلی مدارس و اختلال در کسبوکارها مواجه میشوند. مهمتر از همه، سلامت شهروندان در معرض خطر قرار دارد و مردم از ما انتظار دارند که اقدامات جدی در راستای کاهش آلایندگی و ترافیک انجام دهیم. طبق برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران، موظف هستیم که هرچه سریعتر طرحی جدید و متناسب با شرایط کنونی آلودگی و تراکم شهری ارائه کنیم. این طرح از سال ۱۴۰۴ با جدیت اجرا خواهد شد و امیدواریم وزارت کشور و فرمانداری تهران نیز از آن حمایت کنند.»
به گزارش اکوایران، مهدی بابایی با بیان اینکه نصب بلندگوها برای اعلان عمومی در سطح شهر توسط شهرداری تهران اقدام مثبتی است، اظهار کرد: این بلندگوها در شرایط عمومی در زمان اذان به پخش اذان میپردازد و در شرایط بحران هم باید برای نحوه استفاده از آنها تصمیمگیری شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با […]
به گزارش اکوایران، احمد قیومی در مورد تهمیدات اتوبوسرانی برای پوشش مراسم پیاده روی اربعین حسینی و کمک به جابجایی زائران در مرز با اشاره به تأکیدات شهردار تهران مبنی بر ارائه خدمات مطلوب حمل و نقلی به زائران عتبات عالیات در مراسم پیادهروی اربعین حسینی، گفت: برابر برنامهریزی صورت گرفته و ابلاغ رئیس ستاد […]
به گزارش اکوایران، خروجی مدل نشان میدهد که در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه (۵ مردادماه) مقدار شاخص اشعه فرابنفش تا برای تمام استانهای کشور در محدوده کوچکتر از ۲ قرار خواهد گرفت. در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و شمالی، سمنان، یزد، […]
به گزارش اکوایران، بر پایه واکاوی الگوهای همدیدی و بررسی نقشههای پیشیابی، طی پنج روز آینده وضعیت جوی استان تهران آسمان صاف تا قسمتی ابری در ساعات بعد از ظهر همراه با افزایش وزش باد پیشبینی میشود. در دامنه و ارتفاعات استان بهویژه ارتفاعات شرقی و فیروزکوه در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق […]
Δ