نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، دکلهای مخابراتی یکی از زیرساختهای اساسی برای ارائه خدمات ارتباطی در شهرهای بزرگ محسوب میشوند. اما در تهران، روند صدور مجوز و مدیریت این دکلها با مشکلات و چالشهای جدی مواجه است. در حالی که به گفته مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، حدود ۴,۵۰۰ دکل دارای مجوز در […]
به گزارش اکوایران، دکلهای مخابراتی یکی از زیرساختهای اساسی برای ارائه خدمات ارتباطی در شهرهای بزرگ محسوب میشوند. اما در تهران، روند صدور مجوز و مدیریت این دکلها با مشکلات و چالشهای جدی مواجه است. در حالی که به گفته مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران، حدود ۴,۵۰۰ دکل دارای مجوز در سطح شهر فعال هستند، همچنان تعداد زیادی از دکلها بدون اخذ مجوزهای قانونی نصب شدهاند. این مسئله نگرانیهای متعددی را در حوزه ایمنی، سلامت شهروندان و ناهنجاریهای بصری شهری به وجود آورده است.
مشکلات فرآیند صدور مجوز و دکلهای غیرمجاز
بابایی به سایت خبری روابط عمومی شهرداری اعلام کرد که در سال ۱۴۰۳، ۲۲۸ درخواست برای نصب دکل از سوی اپراتورها ارائه شده که تنها ۱۱۸ مورد آن تأیید شده است.
از سوی دیگر، بابایی تأکید میکند که “۵۷۰ دکل فاقد مجوز قدیمی توسط شهرداری شناسایی شده که تنها ۱۳۹ دکل توانسته مجوز دریافت کند و مابقی برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است.” این موضوع نشاندهنده ضعف نظارت در سالهای گذشته است که منجر به گسترش نصب دکلهای غیرمجاز شده و اکنون بار سنگینی بر دوش شهرداری گذاشته است.
چالشهای ایمنی و سلامت عمومی یکی از نکات مهمی که بابایی مطرح کرده، لزوم رعایت فاصله ۱۵ متری دکلها از ساختمانهای مجاور است. وی در این خصوص گفت: “ساختمانی که دکل روی آن نصب میشود، دچار مشکل نمیشود اما دکل باید با ساختمانهای مجاور ۱۵ متر فاصله داشته باشد.” همچنین وی هشدار داده است که نصب دکلها نباید در فاصله کمتر از ۱۵ متر از مدارس و پارکها صورت گیرد و در صورت ضرورت، باید حداقل ۵۰ متر فاصله با محل بازی کودکان رعایت شود. اما آیا این ضوابط در عمل اجرا میشود؟ با توجه به وجود دکلهای غیرمجاز، به نظر میرسد که این قوانین بهصورت سلیقهای اجرا میشوند و نظارت کافی بر رعایت این موارد وجود ندارد.
عقبماندگی در توسعه فیبر نوری؛ علت اصلی افزایش دکل ها
بابایی ضمن انتقاد از وضعیت فعلی توسعه فیبر نوری در تهران، گفت: “امروز اینترنت مصرفی شهروندان اغلب از طریق تلفن همراه است؛ در صورتی که در تمام دنیا از اینترنت ثابت و فیبر نوری استفاده میشود.” این تأخیر در توسعه زیرساختهای اینترنت ثابت باعث شده تا اپراتورها برای پوشش بهتر و افزایش سرعت اینترنت، به نصب بیشتر دکلهای مخابراتی روی بیاورند.
این در حالی است که شهروندان، به جای بهرهمندی از اینترنت پایدار، مجبور به استفاده از اینترنت موبایل با پوشش ناپایدار و هزینههای بالا هستند.
مشکلات مرتبط با نصب و مدیریت دکلهای مخابراتی در تهران، نتیجهای از عدم نظارت دقیق، قوانین نامنسجم و توسعه ناکافی زیرساختهای ارتباطی مانند فیبر نوری است. در حالی که شورای شهر و شهرداری به دنبال ساماندهی وضعیت دکلهای موجود هستند، همچنان ضعفهای نظارتی و اجرای نامناسب مقررات، معضلاتی جدی در این حوزه ایجاد کرده است.
به اعتقاد کارشناسان به جای افزایش بیرویه دکلهای مخابراتی، تمرکز بر توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت باشد تا مشکلات ناشی از نصب این دکلها کاهش یابد.
به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان با اشاره به ناپایداریهای جوی در برخی استانها گفت: امروز (سهشنبه، ۷ مرداد) در ارتفاعات البرز مرکزی و فردا (چهارشنبه، ۸ مرداد) در برخی نقاط شمال استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی، افزایش ابر، رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیشبینی میشود. […]
به گزارش اکوایران، محمدرضا ظفرقندی، در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که در محل بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اورژانس، اظهار کرد: عمر استاندارد آمبولانسها در دنیا ۷ سال است، اما متأسفانه در کشور ما آمبولانسهایی با عمر ۱۶ سال هنوز […]
به گزارش اکوایران، این روزها گرما رو به افزایش است، از طرفی افزایش دمای هوا سبب افزایش مصرف آب و تجهیزات خنک کننده شده است تا افزایش مصرف برق را در پی داشته باشد. برای کنترل مصرف انرژی برخی استانها روزهای سهشنبه و چهارشنبه -هفتم و هشتم مرداد- و برخی دیگر روز چهارشنبه -هشتم مرداد- […]
به گزارش اکوایران، مهدی چمران با اشاره به وضعیت حمل و نقل معلولان در پایتخت گفت: حمل و نقل عمومی و رفت و آمد از پلههای برقی و سوار اتوبوس شدن دشوار است. اتوبوسهای جدید خریداری شده از چند سال قبل رمپهایی دارند که میتوان معلولان را سوار کرد؛ اما باید شرایطتش باشد؛ شهرداری برای حمل […]
Δ