کل کارا : 49342 امروز با کارا : 275
  • تاریخ : دوشنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 28 - July - 2025
  • ساعت :

    نسخه اقتصادی کاهش آلودگی هوا

    پژوهشی در رابطه بامقایسه اقتصادی مترو و اتوبوس تندرو در کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد که توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد، اما میزان توجیه اقتصادی آن بسته به نوع سیستم متفاوت است. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران در  گزارشی که پاییز امسال منتشر شده به بررسی تفصیلی هزینه‌ها […]

    پژوهشی در رابطه بامقایسه اقتصادی مترو و اتوبوس تندرو در کاهش آلودگی هوا نشان می‌دهد که توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا دارد، اما میزان توجیه اقتصادی آن بسته به نوع سیستم متفاوت است.

    مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران در  گزارشی که پاییز امسال منتشر شده به بررسی تفصیلی هزینه‌ها و منافع توسعه مترو، اتوبوس‌های تندرو و اتوبوس‌های معمولی می‌پردازد. 

    IMG_20250221_120611_810

    حمل‌ونقل یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی هوا در سراسر جهان محسوب می‌شود. بر اساس مطالعات انجام‌شده، انتشار آلاینده‌ها در این بخش از سال 1990 تا 2022 سالانه 1.7 درصد رشد داشته است. در کشورهای توسعه‌یافته، سهم خودروهای شخصی در مسافت طی شده بیش از 90 درصد است، که نشان‌دهنده نقش عمده این وسایل نقلیه در افزایش آلودگی هواست. این چالش، سیاست‌گذاران را به سمت توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی سوق داده است تا با کاهش وابستگی به خودروهای شخصی، آلودگی هوا را مهار کنند.

    با این حال، توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هزینه‌های قابل‌توجهی را به همراه دارد. بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که هزینه احداث هر کیلومتر مترو در کشورهای در حال توسعه به‌طور متوسط 87 میلیون دلار و هزینه احداث هر کیلومتر اتوبوس تندرو 11 میلیون دلار است. این هزینه‌ها شامل سرمایه‌گذاری در مسیرها، ایستگاه‌ها، تجهیزات، ناوگان و مطالعات اولیه می‌شوند. در مرحله بهره‌برداری نیز هزینه‌های تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها و ناوگان، به همراه هزینه‌های نیروی انسانی، بخشی از هزینه‌های جاری این سیستم‌ها هستند.

    IMG_20250221_120605_632

    IMG_20250221_120609_531

    در این مطالعه همچنین میزان انحراف تقاضا از حمل‌ونقل شخصی به حمل‌ونقل عمومی تحت تأثیر سیاست‌های مختلف بررسی شده است. توسعه خطوط مترو و اتوبوس‌های تندرو منجر به کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود، درحالی‌که توسعه خطوط اتوبوس‌های معمولی چنین اثری ندارد. به منظور تحلیل دقیق‌تر، پنج سناریو مختلف برای شهر تهران تعریف شده و تأثیر هر یک بر میزان مصرف سوخت، سرعت شبکه، کل زمان سفر و میزان انتشار آلاینده‌ها ارزیابی شد. 

    نتایج نشان می‌دهد که توسعه مترو بیشترین میزان کاهش آلاینده‌های هوا را به همراه دارد، اما به دلیل هزینه‌های بسیار بالای احداث، نسبت فایده به هزینه آن پایین است. در مقابل، توسعه اتوبوس‌های تندرو نسبت فایده به هزینه مطلوب‌تری داشته و توجیه اقتصادی بیشتری دارد. توسعه خطوط اتوبوس معمولی اما تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش آلایندگی نداشته و نسبت فایده به هزینه آن تقریباً صفر است.

    به منظور محاسبه ارزش اقتصادی انتشار آلاینده‌های هوا، مطالعات داخلی و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته و بر مبنای نرخ تورم دلار در سال 2022، ارزش هر تن آلاینده محاسبه شده است. این محاسبات نشان می‌دهد که میزان منافع حاصل از کاهش آلاینده‌های هوا در نتیجه توسعه مترو، به‌طور مطلق بیشتر از سایر گزینه‌هاست، اما هزینه‌های بالای اجرایی مانع از برتری آن از منظر توجیه اقتصادی می‌شود.

    IMG_20250221_120556_494

     

    IMG_20250221_120559_332این مطالعه پیشنهاداتی برای سیاست‌گذاران ارائه می‌دهد. در کوتاه‌مدت، اقداماتی همچون ارتقای معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت تقاضای سفر از طریق سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری پارکینگ می‌توانند تأثیر مثبتی بر کاهش آلودگی هوا داشته باشند. در میان‌مدت، بهینه‌سازی مسیرها و بهبود بهره‌وری سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی می‌تواند جایگزینی کم‌هزینه‌تر نسبت به توسعه زیرساخت‌های جدید باشد. این نتایج می‌توانند مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های آینده در زمینه حمل‌ونقل پایدار و کاهش آلودگی هوا باشند.

     

    اخبار مشابه امروز:

    قیمت مصالح رو‌ به‌ رشد، هزینه تولید مسکن در مسیر صعودی
    6 - مرداد - 1404

    قیمت مصالح رو‌ به‌ رشد، هزینه تولید مسکن در مسیر صعودی

    به گزارش اکوایران، فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان  با اشاره به چالش‌های مداوم حوزه مسکن و کاهش جدی قدرت خرید مردم طی سال‌های اخیر، گفت: طی سال‌های گذشته، دو عامل اصلی در افزایش توان خرید مسکن نقش‌آفرین بودند که یکی از آن‌ها، سیاست افزایش حقوق و دستمزد بود. در گذشته، دولت‌ها با افزایش حقوق‌ها […]

    جشنواره «ایران ماهر» در بوستان لاله
    6 - مرداد - 1404

    جشنواره «ایران ماهر» در بوستان لاله

    به گزارش اکوایران، بنا بر اعلام مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، مریم اردبیلی از برگزاری جشنواره ملی «ایران ماهر» به مناسبت هفته ملی مهارت خبر داد و اظهارکرد: این رویداد از امروز دوشنبه ۶ مرداد آغاز شده و تا جمعه ۱۰ مرداد ادامه دارد و هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در بوستان […]

    اعلام 2 روز عزای عمومی در کردستان به مناسبت درگذشت فعالان محیط زیست
    6 - مرداد - 1404

    اعلام 2 روز عزای عمومی در کردستان به مناسبت درگذشت فعالان محیط زیست

    به گزارش اکوایران، آرش زره تن لهونی، روز دوشنبه در پی درگذشت فعالان زیست محیطی «حمید مرادی، چیاکو یوسفی نژاد و خبات امینی»، که در جریان اطفای حریق کوه آبیدر جان خود را از دست دادند ۲ روز عزای عمومی اعلام کرد و در پیامی این غم جانکاه را به خانواده این عزیزان و عموم […]

    فعالیت دستگاه‌های اجرایی لرستان در روز‌های ۷ و ۸ مرداد متوقف شد
    6 - مرداد - 1404

    فعالیت دستگاه‌های اجرایی لرستان در روز‌های ۷ و ۸ مرداد متوقف شد

    به گزارش اکوایران، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری لرستان از تعطیلی روزهای هفتم و هشتم مرداد برای دستگاه های اجرایی و …به علت هشدار سطح نارنجی هوا خبر داد. حمید کشکولی  اظهارداشت: باتوجه به افزایش محسوس دمای هوا در استان و به دنبال وضعیت سطح نارنجی هواشناسی در استان و تصمیمات کارگروه مدیریت و […]

    ارسال دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برو بالا