نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
پژوهشگران آمریکایی در پژوهش جدید خود یک روش مقرونبهصرفه را برای تولید سوخت مورد نیاز وسایل نقلیه هوایی معرفی کردهاند که در آن از پلیاستایرن استفاده میشود.
به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران «دانشگاه ایلینوی اربانا-شمپین»(UIUC) سعی دارند بر یک چالش مهم در تغییر هواپیماهای تجاری از اتکای تقریبا کامل آنها به سوختهای فسیلی به سوختهای هوایی پایدار غلبه کنند.
به نقل از ایسنا، پژوهش جدید این گروه، یک روش مقرونبهصرفه را برای تولید اتیلبنزن از پلیاستایرن توضیح میدهد. اتیلبنزن یک افزودنی است که ویژگیهای عملکردی سوختهای پایدار وسایل نقلیه هوایی را بهبود میبخشد و پلیاستایرن یک پلاستیک سفت است که در بسیاری از کالاهای مصرفی استفاده میشود.
«هونگ لو»(Hong Lu) سرپرست این پژوهش گفت: سوختهای حاصل از ضایعات چربی، روغن، گریس، زیستتوده گیاهی یا سایر منابع غیر نفتی، فاقد سطوح کافی هیدروکربنهای معطر هستند که با روانکاری قطعات مکانیکی و سیستمهای محافظت در برابر نشت، به عملکرد سیستمهای سوخت در طول عملیات عادی کمک میکنند.
اگرچه اتیلبنزن یک هیدروکربن معطر است و میتوان آن را از سوختهای فسیلی به دست آورد اما یافتن یک راه پایدار برای تولید آن در صنعت هوانوردی، به تولید سوختهای پایدار موشک و هواپیما کمک میکند.
لو و همکارانش به این دلیل اتیل بنزن را انتخاب کردند که نسبت به سایر ترکیبات بسیار معطر، تمایل کمتری به تشکیل دوده در زمان سوختن دارد. آنها ترجیح دادند کار خود را با پلیاستایرن آغاز کنند زیرا غنی از هیدروکربن است و به وفور در میان زبالهها یافت میشود. لو گفت: سالانه در آمریکا حدود ۲.۵ میلیون تن پلیاستایرن تولید میشود و تقریبا همه آن به محلهای دفن زباله راه پیدا میکند.
این گروه پژوهشی برای تبدیل پلیاستایرن به اتیلبنزن، از روش تجزیه حرارتی بهره بردند و آن را گرم کردند تا پلیمر را به مایع غنی از استایرن تجزیه کنند. مرحله دوم، هیدروژناسیون بود که مایع غنی از استایرن را به اتیلبنزن خام تبدیل کرد و تقطیر صورتگرفته، محصولی را به دست آورد که ۹۰ درصد خالص بود.
لو گفت: هنگامی که اتیلبنزن حاصل از پلیاستایرن با سوخت هوایی پایدار مخلوط شد، تقریبا مانند اتیلبنزن حاصل از سوختهای فسیلی عمل کرد.
۵۸۵۸
موتور وارتسیلا سولزر RTA۹۶-C که برای کشتی کانینربر عظیم مارسک ساخته شده، با ۲۳۰۰ تن وزن و ۱۰۹ هزار اسب بخار قدرت، قویترین موتور پیستونی جهان است.
آمریکا و هند راداری بسیار پیشرفته به مدار زمین فرستادند که میتواند بدون توجه به زمان شبانهروز یا شرایط جوی، تغییرات سطح زمین را تا دقت چند سانتیمتر و تقریباً بهصورت لحظهای تشخیص دهد.
تا سال ۲۰۷۵، مسافران ممکن است بتوانند از مناظر بیرون از پنجرههای کف تا سقف لذت ببرند، در یک محفظه چرت بزنند و حتی در طول سفر خود درخواست «صندلی تردمیل» کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش «همسویی راهبردی در مخابرات ایران» تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران در کنار توسعه ارتباطات به رضایت مردم و کیفیت خدمات توجه کند.
Δ