نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» […]
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» قرار دارد.
در این میان باید گفت که براساس گزارشها، منابع متحرک نظیر خودروهای سواری، موتورسیکلتها و وسایل حملونقل عمومی، بیش از 60 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادهاند. در این میان، سهم وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به ترتیب حدود 5.7 و 4 درصد است؛ آماری که تأثیر این بخش بر کیفیت هوای پایتخت را بهخوبی نشان میدهد.
در این میان، افزایش ظرفیت مترو در کاهش تردد خودروهای شخصی و بهبود کیفیت هوا نقش بسزایی دارد. در حال حاضر، متروی تهران روزانه حدود 2 میلیون نفر را جابهجا میکند؛ و توسعه خطوط جدید و افزودن واگنها میتواند این ظرفیت را تا 30 درصد افزایش دهد و مصرف سوختهای فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
سرمایهگذاری در حملونقل عمومی نهتنها به کاهش آلودگی هوا، بلکه به کاهش ترافیک، مصرف انرژی و هزینههای درمانی ناشی از بیماریهای مرتبط با آلودگی نیز کمک میکند. با این وجود، در اقدامی قابل تامل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه 1404، مانع توسعه ناوگان حملونقل عمومی برای سال آینده شدند.
به گفته شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «در لایحه بودجه سال 1404، قرار بود 35 درصد از عوارض آلایندگی به توسعه حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد، اما این بند توسط مجلس حذف شد!»
تسنیم در گزارشی نوشت که با توجه به اینکه آلودگی هوا سالانه جان بیش از 3700 نفر را در تهران میگیرد و خسارتی معادل 2.3 میلیارد دلار به پایتخت وارد میکند، این تصمیم عجیب مجلس باعث ناامیدی مردم و لطمه به سلامت آنها خواهد شد.
نمایندگان پیشتر نیز با تصمیماتی نظیر تخصیص ناکافی عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیطزیست و پرداخت مبلغ اسقاط و تخصیص همین مبلغ به صندوق وزارت صمت، نشان دادهاند که ارادهای جدی برای رفع مسئله آلودگی هوا ندارند.
به گزارش اکوایران،بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته با ثبت شاخص 184 در وضعیت ناسالم برای تمام گروهها قرار داشت. آلاینده اصلی در این بازه زمانی ازن (O₃) اعلام شده است. به گزارش تسنیم، با این حال، وضعیت فعلی هوا در روز جمعه 10 مرداد 1404 بهبود یافته […]
به گزارش اکوایران،جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی درخصوص مشاهده دود در آسمان تهران گفت: دود در آسمان جنوبغرب تهران در احمدآباد مستوفی است و ناشی از آتش گرفتن لاستیک و ضایعات است. خبر مرتبط هوای امروز تهران قابل قبول، اما ناپایدار بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت […]
به گزارش اکوایران،در حالی که ۲۳ دستگاه در زمینه آلودگی هوا وظیفه دارند اما از ابتدای سال جاری پایتختنشینان تقریبا هر ۳ روز یکبار، یک روز هوای آلوده داشتند. به گزارش فارس،بر اساس آمار ارائه شده سال گذشته ۶۰۰۰ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان باختند. شرکت کنترل کیفیت هوا تهران صبح امروز […]
به گزارش اکوایران،درباره پیشبینی جوی هوای کشور گفت: پیش بینی کلی بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری نشان می دهد که طی پنج روز آینده همچنان ماندگاری توده هوای گرم پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور می باشد. رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه جمعه و […]
Δ