نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» […]
به گزارش اکوایران، آلودگی هوای کشور تبدیل به معضلی شده که گویا حل آن کاری دشواری بهنظر میرسد؛ هفتههاست که غباری سیاه استانهای کشور را به تعطیلی کشانده و حتی ذرهای از شدت آن کم نشده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز -ششم دی ماه- در وضعیت «ناسالم برای گروههای حساس» قرار دارد.
در این میان باید گفت که براساس گزارشها، منابع متحرک نظیر خودروهای سواری، موتورسیکلتها و وسایل حملونقل عمومی، بیش از 60 درصد از آلودگی هوای تهران را به خود اختصاص دادهاند. در این میان، سهم وسایل حملونقل عمومی مانند اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به ترتیب حدود 5.7 و 4 درصد است؛ آماری که تأثیر این بخش بر کیفیت هوای پایتخت را بهخوبی نشان میدهد.
در این میان، افزایش ظرفیت مترو در کاهش تردد خودروهای شخصی و بهبود کیفیت هوا نقش بسزایی دارد. در حال حاضر، متروی تهران روزانه حدود 2 میلیون نفر را جابهجا میکند؛ و توسعه خطوط جدید و افزودن واگنها میتواند این ظرفیت را تا 30 درصد افزایش دهد و مصرف سوختهای فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
سرمایهگذاری در حملونقل عمومی نهتنها به کاهش آلودگی هوا، بلکه به کاهش ترافیک، مصرف انرژی و هزینههای درمانی ناشی از بیماریهای مرتبط با آلودگی نیز کمک میکند. با این وجود، در اقدامی قابل تامل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه 1404، مانع توسعه ناوگان حملونقل عمومی برای سال آینده شدند.
به گفته شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، «در لایحه بودجه سال 1404، قرار بود 35 درصد از عوارض آلایندگی به توسعه حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص یابد، اما این بند توسط مجلس حذف شد!»
تسنیم در گزارشی نوشت که با توجه به اینکه آلودگی هوا سالانه جان بیش از 3700 نفر را در تهران میگیرد و خسارتی معادل 2.3 میلیارد دلار به پایتخت وارد میکند، این تصمیم عجیب مجلس باعث ناامیدی مردم و لطمه به سلامت آنها خواهد شد.
نمایندگان پیشتر نیز با تصمیماتی نظیر تخصیص ناکافی عوارض آلایندگی به سازمان حفاظت محیطزیست و پرداخت مبلغ اسقاط و تخصیص همین مبلغ به صندوق وزارت صمت، نشان دادهاند که ارادهای جدی برای رفع مسئله آلودگی هوا ندارند.
به گزارش اکوایران، صادق ضیائیان، با اشاره به ناپایداریهای جوی در کشور گفت: امروز (شنبه، ۴ مرداد)، در نیمه شرقی کشور، بهویژه در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان و همچنین در بخشهایی از مناطق مرکزی و دامنههای جنوبی البرز مرکزی، در برخی ساعات، وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و […]
به گزارش اکوایران، سیدرضا صالحیامیری در گفتوگوی ویژه خبری شبکه خبر در واکنش به این پرسش که طرحی قرار است یکشنبه هفته آینده در جلسه هیات دولت تصویب شود که تا پیش از پایان تابستان تعطیلات یک هفته ای اعلام شود تا مردم با تسهیلاتی که دولت می دهد و بخشی دیگر را خودشان تقبل […]
به گزارش اکوایران، علیرضا زاکانی در خصوص طرح ساخت پناهگاههای اضطراری عمیق برای مردم تهران گفت: مهمتر از هر چیزی، این است که ما بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که از طریق پارکینگهای گسترده زیر سطحی و عمیق که دارای قابلیتهایی است و در مواقع اضطرار تبدیل به پناهگاه میشوند، این نیاز به پناهگاه را […]
به گزارش اکوایران، سعید مهرزادی اظهار داشت: درمانهای بیولوژیک تنها در صورت دریافت مجوز قانونی و رعایت کامل الزامات علمی، اخلاقی و بهداشتی مجاز هستند. انجام این مداخلات در مراکز فاقد صلاحیت، تهدیدی مستقیم برای سلامت مردم است. وی با اشاره به فعالیت غیرمجاز برخی مراکز، افزود: متأسفانه مشاهده شده که در برخی کلینیکها و […]
Δ