نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
وقتی هر روز قیمت یک خودرو چند ده میلیون تومان تغییر میکند، بازار برای بسیاری از خریداران و فروشندگان معمایی پیچیده شده است.
این نوشته شش عاملی را که نوسانهای پیدرپی را رقم میزنند میکاود: نقش نقدینگی و تورم در تبدیل خودرو به دارایی سرمایهای، اختلال در زنجیره تأمین و کاهش تولید، تاثیر تصمیمات مقرراتی و سیاستهای دولتی، نوسانات ارزی و رفتار سفتهبازان، وضعیت کنونی بازار خودرو ایران و راهکارهای عملی برای خریداران و فروشندگان. پرسشهایی که در ادامه پاسخ مییابند شامل این هستند که چگونه تورم معاملات را شکل میدهد، چرا کمبود عرضه قیمتها را بالا میبرد، تصمیمات دولتی چه تاثیری بر تولید و واردات دارند و چه عوامل فوری موجب جهشهای ناگهانی قیمت میشوند. هدف متن ارائه تحلیلهایی مبتنی بر داده و راهکارهای قابل اجرا در سه سطح سیاستگذاری، تولید و بازار است تا مخاطبان بتوانند تصمیمهای آگاهانهتری بگیرند. اگر میخواهید بدانید چرا بیثباتی ادامه دارد و چه اقداماتی میتواند آن را کاهش دهد، تا انتها همراه باشید. در ادامه، با مثالهای میدانی، آمار تولید و واردات و پیشنهادات کوتاهمدت و بلندمدت مواجه خواهید شد که به شما کمک میکند ریسک معاملات را کاهش دهید و رفتار بازار را بهتر پیشبینی کنید. همینالان بخوانید.
بیثباتی کنونی بازار خودرو نتیجه همزمانی چند شوک موازی اقتصادی و سیاسی است که عرضه و تقاضا را همزمان تحت فشار قرار دادهاند. وقتی انتظارات تورمی بالا میرود و سیاستگذاران نتوانند خطمشی شفافی ارائه دهند، خریداران و دلالان واکنشی سریع نشان میدهند که خود به تلاطم قیمت دامن میزند. گزارشهای میدانی و تحلیلهای اقتصادی نشان میدهد این بیثباتی تنها ناشی از یک عامل نیست، بلکه تلاقی سیاست پولی، محدودیت در تولید، نوسان ارز و مقررات وارداتی است که بازار را در نوسان نگه داشته است.
اگر به دنبال مطالب مشابه دیگری هستید، به سایت گرداب جذب حتما سربزنید.
در شرایطی که پایه پولی افزایش یافته و تورم انتظاری در اقتصاد بلندمدت تثبیت نشده، خودرو بهصورت کالای سرمایهای رفتار میکند و تقاضا برای نگهداری ارزش نقدها افزایش مییابد. این رفتار در واقع بخشی از مسئله بزرگتر است که «بازار خودرو در شرایط تورمی» را به بازاری جذاب برای حفظ ارزش دارایی تبدیل کرده است. افزایش نقدینگی باعث شده خانوادهها و سرمایهگذاران خرد بهجای نگهداری ریال، وارد بازار خودرو شوند و همین کنش تقاضا را بالا برده و نوسانپذیری قیمت را تشدید میکند.
قطع زنجیره تأمین قطعات، فرسودگی خطوط تولید و محدودیت در واردات قطعات کلیدی باعث کاهش تولید کارخانهها شده و در نتیجه «کمبود خودرو و افزایش قیمت» در بازار آزاد پدیدار گشته است. وقتی خطوط تولید با ظرفیت پایین کار میکنند، عرضه رسمی از تقاضای واقعی عقب میماند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد افزایش مییابد؛ مثال مشخص این پدیده را میتوان در اختلاف چندصد میلیون تومانی بین قیمت مصوب و بازار برای برخی مدلها مشاهده کرد. افزایش هزینه سربار تولید بهخاطر نرخ ارز و هزینههای تأمین قطعات نیز حاشیه سود کارخانهها را تحت فشار قرار میدهد و انگیزهای برای عرضه حداکثری باقی نمیگذارد.
سیاستهای تجاری و مقرراتی، از تعیین سقف قیمت تا محدودیت واردات، نقشی اساسی در شکلگیری شرایط فعلی داشتهاند و نباید نقش «تاثیر سیاستهای دولتی بر خودرو» را دستکم گرفت. تصمیم به محدود کردن واردات یا اعمال گواهی اسقاط، تغییر سریع تعرفهها یا نوسانات در تخصیص ارز دولتی همه باعث میشوند بازیگران بازار در پیشبینی آینده دچار خطا شوند و عرضه را کاهش دهند. در برخی موارد، تعیین قیمت دستوری در کارخانه موجب میشود تقاضای سوداگرانه شکل گیرد و خودرو به کالایی برای کسب سود کوتاهمدت بدل شود؛ این مکانیسم کمبود مصنوعی در بازار ایجاد میکند و فشار افزایشی بر قیمتها وارد میآورد.
تغییرات سریع نرخ ارز و ورود سرمایهگذاران کوتاهمدت به بازار باعث بروز «دلایل رشد ناگهانی قیمت خودرو» میشود که اغلب ارتباط مستقیمی با انتظارات نسبت به نرخ دلار دارد. وقتی دلار جهش میکند، هزینه واردات قطعات و نهادههای تولید افزایش مییابد و فعالان بازار نسبت به نگهداری خودرو بهعنوان پوشش ریسک ارزی اقدام میکنند؛ این رفتار جهشهای سریع قیمتی را بهدنبال دارد. علاوه بر این، شکاف اطلاعرسانی و عدم شفافیت در فهرست عرضه کارخانهای موجب میشود برخی دلالان از فرصت استفاده کرده و با احتکار موقت موجهای قیمتی را تشدید کنند.
برای کاهش ناپایداری باید در سه سطح سیاستگذاری، تولید و بازار اقدام هماهنگ انجام شود؛ این تغییرات کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت را شامل میشود و میتواند «وضعیت بازار خودرو ایران» را بهبود بخشد. از منظر سیاستی، شفافسازی در تخصیص ارز، ثبات در قوانین واردات و حذف تصمیمات خلقالساعه به کاهش انتظارات نقطهای کمک میکند. در سطح تولید، سرمایهگذاری در خط تولید، حمایت از تأمینکنندگان داخلی و تسهیل واردات قطعات کلیدی میتواند عرضه را افزایش دهد. در بازار، ایجاد سازوکارهای ضداحتکاری، افزایش عرضه از طریق فروش فوری و شفافسازی قیمت کارخانه تا بازار مانع از شکلگیری حباب میشود.
برای خریداران: پیش از خرید، بررسی روند قیمت در چند ماه گذشته و مقایسه اختلاف قیمت کارخانه و بازار ریسک تصمیمگیری را کاهش میدهد و از خرید هیجانی جلوگیری میکند. هنگام ارزیابی گزینههای جایگزین، توجه به هزینههای نگهداری و افت ارزش در طول زمان به انتخاب معقولتر کمک خواهد کرد. برای فروشندگان و واسطهها: انتشار لیست شفاف از قیمتها، تحویل بهموقع خودروها و کاهش دوره احتکار با عرضه منظم از سودای کوتاهمدت جلوگیری میکند. رسانهها و تحلیلگران بازار نیز، با ارائه گزارشهای میدانی و تحلیلهای شفاف میتوانند به کاهش عدم قطعیت کمک کنند و بازار را به سمت اطلاعاتمحور شدن هدایت نمایند؛ این نقش اطلاعرسانی در کنار سیاستگذاری درست اهمیت زیادی دارد. لازم است خریداران همچنین از گزینههایی مانند فروش اقساطی با نرخ واقعی بهره و خرید خودروهای کارکرده با سند معتبر استفاده کنند تا از ریسکهای پنهان جلوگیری شود.
احیای اعتماد در بازار خودرو مستلزم هماهنگی بین وزارتخانهها، بانک مرکزی، تولیدکنندگان و بخش خصوصی است؛ بدون این هماهنگی، هر اصلاح جزئی ممکن است با تغییر سیاست دیگری خنثی شود. تقویت نشر اطلاعات آماری رسمی درباره تولید، واردات و فروش، همراه با برنامهریزی برای توسعه زیرساختهای خودروهای برقی و تشویق سرمایهگذاری خارجی کنترلپذیری بازار را افزایش میدهد. فعالیتهای آموزشی و آگاهیرسانی رسانهای مانند گزارشهای تخصصی میتواند رفتار مصرفکننده و سرمایهگذاری را عقلانیتر کرده و مانع از تصمیمگیریهای هیجانی شود. سرمایهگذاری مستمر در تقویت ظرفیتهای تولیدی و جلوگیری از تغییرات ناگهانی مقررات تنها راهی است که میتواند بیثباتی مزمن را به ثبات قابل پیشبینی تبدیل کند.
مقالات مشابه بیشتری را از اینجا بخوانید.
در مواجهه با نوسانهای پیدرپی، مهمترین نکته این است که علتها ترکیبی و تا حدودی قابل پیشبینی هستند؛ نقدینگی بیش از حد، گلوگاههای تولید، سیاستهای متغیر و نوسان ارزی هر کدام نقش جداگانهای در شکلگیری قیمت خودرو دارند. بهجای تکرار مشکلات، سه گام عملی به شما امکان تصمیمگیری بهتر میدهد: اول، اطلاعات را مبنا قرار دهید — اختلاف قیمت کارخانه تا بازار را دنبال کنید و سناریوهای قیمت خودرو را بر اساس تغییرات ارز و عرضه کنار هم بگذارید. دوم، ریسکتان را مدیریت کنید — خریداران با برنامهریزی زمانی و بررسی گزینههای کارکرده و اقساط با نرخ واقعبینانه ریسک نگهداری سرمایه را کاهش دهند؛ فروشندگان با عرضه منظم و شفاف از موجهای سفتهبازی دوری کنند. سوم، فشار برای اصلاح نهادی را افزایش دهید — شفافسازی تخصیص ارز، تقویت تأمینکنندگان داخلی و سازوکار ضداحتکاری از وظایف سیاستگذاران است. تصمیمهای خردِ آگاهانه و اطلاعاتمحور میتواند جلوی بسیاری از جهشهای ناگهانی را بگیرد؛ وقتی بازیگران بازار خودرو رفتار مبتنی بر داده را انتخاب کنند، ثبات ملموستری پدیدار خواهد شد. در نهایت، تغییرات قیمت صرفاً عدد نیستند؛ منعکسکننده انتخابهایی هستند که امروز انجام میدهیم — انتخابی که سرنوشت بازار را رقم میزند.
منبع :
eghtesadsalamat
پیشبینی جهش ارزش بازار خودروهای لوکس در آمریکا نشان میدهد روند جهانی بهسمت تولید و مصرف خودروهای گرانقیمتتر سرعت گرفته است.
پورشه با کاین الکتریکی ۲۰۲۶ رسماً SUVهای پرفورمنس را از زمین بنزینیها کند. ۱۱۳۰ اسببخار، شارژ ۱۶ دقیقهای و شتاب ۲.۴ ثانیهای یعنی فراری و آستون باید زمین بازی را به برقیها تحویل دهند.
رئیسجمهور اخیرا با انتقاد از عملکرد خودروسازان کشور در حوزه مصرف سوخت محصولات تولیدی، به نوعی به آنها اولتیماتوم داد که در صورت اصلاح نکردن روند فعلی، دولت در تخصیص سهمیه ارزی و صدور مجوز تولید آنها تجدیدنظر خواهد کرد.
صنعت خودرو ایران طی سالهای اخیر زیانده بوده، اما همچنان بخش بزرگی از اقتصاد و زنجیره تأمین را در اختیار دارد؛ پرسش این است که آیا این صنعت یک سرمایه ملی است یا صرفاً یک بار مالی برای کشور؟
من فکر میکنم سیاستگذاریهای اشتباه سهم خیلی بیشتری در بیثباتی بازار دارن تا چیزی که اینجا گفته شده. محدودیت واردات و تصمیمات لحظهای عملاً بازار رو قفل کرده.
درست میگویید؛ سهم سیاستگذاری در بازار خودرو بسیار پررنگ است. مقاله هم اشاره کرده که تغییرات خلقالساعه قوانین، محدودیت واردات، نوسانات تعرفه و قیمتگذاری دستوری از عوامل اصلی بیثباتی هستند. واقعیت این است که اگر سیاستگذاری شفاف و پایدار نباشد، حتی با رشد تولید و ثبات نسبی ارز هم بازار روی آرامش را نمیبیند. بخش بزرگی از تلاطم فعلی نتیجه نااطمینانی سیاستی است، نه صرفاً وضعیت اقتصادی.
Δ