نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
در حالی که تورم افسارگسیخته، فاصله میان درآمد و هزینههای زندگی کارگران، کارمندان و بازنشستگان را روزبهروز عمیقتر میکند، تلاشهای دولت برای افزایش حقوق در سال ۱۴۰۴ نتوانسته قدرت خرید مردم را حفظ کند. با وجود زمزمههایی برای ترمیم حقوقها در نیمه دوم سال، محدودیتهای بودجهای و خطر تورم، دولت را در برابر افزایش مجدد دستمزدها محتاط کرده است.
افزایش ۴۵ درصدی دستمزد کارگران و ۵۰ تا ۶۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴، که با هدف بهبود معیشت و نزدیک کردن دریافتیها به هزینههای واقعی زندگی اعمال شد، نتوانسته شکاف عمیق میان درآمد و هزینهها را پر کند. احمد میدری، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اذعان به ناکافی بودن این افزایشها، بر ضرورت بازنگری در سیاستهای معیشتی تأکید کرده است. با این حال، تورم شتابان همچنان قدرت خرید اقشار مختلف، بهویژه کارگران و بازنشستگان، را کاهش داده است.
اظهارات میدری درباره ناکافی بودن دستمزدها، احتمال ترمیم مجدد حقوقها در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ را تقویت کرده است. با این وجود، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام کرده که دولت فعلاً برنامهای برای افزایش سراسری حقوق کارمندان ندارد. این تصمیم به دلیل نگرانی از کسری بودجه و تشدید تورم اتخاذ شده است، چرا که هرگونه افزایش حقوق نیازمند تأمین منابع مالی جدید است که میتواند به استقراض از بانک مرکزی و افزایش تورم منجر شود.
برخی کارشناسان هشدار میدهند که افزایش مجدد دستمزدها ممکن است به ایجاد «مارپیچ دستمزد-تورم» منجر شود. در این چرخه، افزایش حقوق، هزینههای تولید را بالا میبرد، قیمت کالاها افزایش مییابد و در نهایت، قدرت خرید مردم دوباره کاهش پیدا میکند. با این حال، نمایندگان کارگران و بازنشستگان با استناد به ماده ۴۱ قانون کار، تأکید دارند که دستمزدها باید متناسب با نرخ تورم و هزینههای واقعی زندگی تعیین شود.
یکی از فرضیهها این است که منظور از جبران سبد معیشتی، اجرای طرح متناسبسازی حقوق بازنشستگان باشد که قرار است از طریق تخصیص منابع بودجهای یا واگذاری سهام شرکتهای دولتی تأمین شود. میدری اشاره کرده که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ (۳ تا ۴ میلیون تومان) بخشی از این تلاشها بوده، اما همچنان کافی نبوده است. توانایی دولت برای هرگونه افزایش حقوق، به تأمین منابع مالی پایدار و مصوبات قانونی وابسته است.
دولت برای جلوگیری از تورم بیشتر، فعلاً در برابر افزایش سراسری حقوق مقاومت میکند. در صورت اجرای طرحهای حمایتی، احتمالاً به سمت افزایشهای موردی یا مزایای غیرنقدی مانند کالابرگ الکترونیک و فوقالعادههای خاص برای گروههای شغلی حرکت خواهد کرد. این رویکرد میتواند فشار بر بودجه را کاهش دهد، اما همچنان پاسخگوی نیازهای معیشتی اقشار کمدرآمد نخواهد بود.
کارشناسان معتقدند که برای جبران شکاف درآمدی، دولت باید به دنبال راهکارهای پایدار مانند بهبود زیرساختهای اقتصادی، کنترل تورم و افزایش بهرهوری باشد. در غیر این صورت، افزایشهای مقطعی حقوق تنها به تسکین موقت منجر شده و مشکلات ساختاری معیشت را حل نخواهد کرد.
با وجود تکلیف قانونی برای حذف یارانه ۱۸ میلیون نفر از دهکهای پردرآمد تا پایان سال ۱۴۰۴، تنها ۱۵ درصد از این هدف در مردادماه محقق شده است. تأخیر در اجرای این سیاست، نهتنها منابع کالابرگ الکترونیک را به خطر انداخته، بلکه فشار مالی بر صندوق توسعه ملی را افزایش داده است. آیا دهکبندی هوشمند میتواند کلید حل این معضل باشد؟
احمد میدری، وزیر کار، از آغاز پرداخت معوقات بازنشستگان از ۱۵ شهریور خبر داد. سازمان تأمین اجتماعی با اولویتبندی حداقلبگیران، بازماندگان و ازکارافتادگان، برنامهای منسجم برای تسویه معوقات از نیمه ۱۴۰۴ طراحی کرده تا فشار مالی بر این قشر کاهش یابد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامهای به رئیسجمهور مسعود پزشکیان، مصوبه هیئت وزیران درباره اصلاح ضریب حقوق اعضای هیئت علمی، قضات و کارکنان دولت در سال ۱۴۰۴ را مغایر با قانون اساسی و خارج از اختیارات دولت دانست و آن را برای بازنگری و اصلاح بازگرداند.
محسن پاکنژاد، وزیر نفت، از تصمیمات تازه شورای حقوق و دستمزد برای افزایش سقف حقوق و مزایای کارکنان شاغل در مناطق عملیاتی گرمسیر و غیرگرمسیر خبر داد. او ضمن تبریک روز کارمند و هفته دولت، اعلام کرد که این تصمیمها در نشست روز سهشنبه (۴ شهریور) اتخاذ شده و جزئیات آن بهزودی اطلاعرسانی خواهد شد. به گفته وزیر نفت، تعدیلات جدید در کوتاهترین زمان ممکن برای کارکنان مشمول اعمال میشود.
Δ