نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:
مرا به خاطر بسپار
قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: چنانچه منابع تعریف شده برای واردات بنزین کافی نباشد دولت می تواند از اعتبارات عمرانی برای این کار استفاده کند یا از سران قوا مجوز بگیرد.
بازار؛ گروه آب و انرژی: کسری بنزین به شدت برای دولت دردسر ساز شده است. گفته می شود بخش زیادی از بودجه در نظر گرفته شده برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۴ در همان ۵ ماه ابتدایی سال به اتمام رسیده است. بودجه ای که طبق گفته های الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت امسال به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که کل اعتبار هزینه شده برای واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ حدود ۴ میلیارد دلار بوده است.
حالا دولت سعی دارد که با تسریع بخشیدن به واردات بنزین سوپر کمی از بار ناترازی و هزینه های گزاف این ناترازی را بکاهد. طبق آنچه وزیر نفت در روز گذشته گفته از اواسط شهریور واردات بنزین در کشور آغاز شده و وزارت نفت در حال آماده سازی مقدمات لازم برای انجام این خدمت است.
اما سوال اینجاست وزارت نفتی که با کسری بیش از ۱۰ میلیون لیتری بنزین مواجه است، قرار است از این پس منابع لازم برای واردات بنزین معمولی را از چه محلی تامین کند. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در اینباره به بازار می گوید: در صورتی که منابع در نظر گرفته شده در بودجه کفاف واردات بنزین را ندهد دولت می تواند این کسری منابع را از محل جابه جایی اعتبارات تامین کند.
دولت می تواند بودجه(مازاد بر مقدار مجاز تعریف شده) را ار محل اعتبارات عمرانی تامین کند. البته برای این جابه جایی اعتبارات هم سقف در نظر گرفته شده است. حتی اگر مقدار نیاز برای واردات بنزین از سقف جابه جایی اعتبارات هم فراتر رود، دولت می تواند درخواست خود برای افزایش بودجه واردات بنزین را به جلسه سران قوا برده و مجوز لازم را در این نشست کسب کند
او در ادامه توضیح این ادعا گفت: در واقع دولت می تواند بودجه(مازاد بر مقدار مجاز تعریف شده) را ار محل اعتبارات عمرانی تامین کند. البته برای این جابه جایی اعتبارات هم سقف در نظر گرفته شده است. حتی اگر مقدار نیاز برای واردات بنزین از سقف جابه جایی اعتبارات هم فراتر رود، دولت می تواند درخواست خود برای افزایش بودجه واردات بنزین را به جلسه سران قوا برده و مجوز لازم را در این نشست کسب کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت بنزین برای مقابله با کسری ها و جبران هزینه کرد بالای دولت برای واردات بنزین وجود دارد، گفت: هیچ یک از دولت ها عزم و اراده ای برای تغییر قیمت سوخت ندارند. برای تغییر سهمیه ای هم تصمیمی گرفته نشده است.
قادری در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی برای مقابله با کسری بنزین چیست، گفت: واردات بنزین سوپر و عرضه آن به قیمت آزاد می تواند تا حدی می تواند از ناترازی بنزین بکاهد. چرا که کم نیستند صاحبان خودروهای لوکس و لاکچری که متقاضی بنزین سوپر و با کیفیت هستند.
گفتنی است که پاک نژاد وزیر نفت شب گذشته قیمت بنزین سوپر وارداتی متغییر بوده و حداقل قیمت هر لیتر بنزین سوپر وارداتی را بیش از ۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. او گفته واردات و عرضه بنزین ویژه در یک خدمت جدید است که وزارت نفت قرار است به مردم ارائه دهد. حالا باید منتظر ماند و دید که چند درصد از مصرف کنندگان خواهان دریافت این خدمت ویژه اما لاکچری وزارت نفت هستند و این تصمیم تا چه اندازه از شدت ناترازی بنزین در کشور به خصوص در شهریور که سفرهای تابستانی به اوج خود می رسد، خواهد کاست.
گفتنی است آخرین آمارهای اعلامی از طرف انجمن پالایشگاه های کشور تولید روزانه بنزین حدود ۱۲۰میلیون لیتر در روز به طور متوسط خبر می دهد این در حالی است که متوسط مصرف حدود ۱۳۰میلیون لیتر است.
درحالی که ایران با محدودیت های منابع آبی مواجه است کشت و تولید هندوانه در این کشور قابل توجه است به نحوی که از نظر ارزش صادراتی این محصول آببر در جایگاه ۲۷ دنیا قرار دارد.
اندازه بازار جهانی تجهیزات باغبانی در سال ۲۰۲۵ به ارزش ۲۴.۴۱ میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا ۲۰۳۴ به ۳۹.۷۳ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده نرخ رشد مرکب سالانه ۵.۵۲درصد است.
سمنان- صادرات نیازمند نگاه و توجه به تجار حرفه ای است در صورتی که دولت ها در سال های اخیر عمده توجه خودشان را بر روی تسهیلات و حمایت های مادی از تولید گذاشته اند.
سازمان توسعه تجارت و اتاق اصناف ایران با امضای تفاهمنامهای همکاری خود را برای تقویت صادرات غیرنفتی و بهرهگیری از ظرفیت واحدهای کوچک و متوسط آغاز کردند.
Δ